Virkasuhteen täyttäminen, määräaikainen virka, apulaisrehtori, Vuosaaren lukio, KASKO-03-311-23

HEL 2023-016055
Ärendet har nyare handläggningar
§ 35

Apulaisrehtorin (kokonaistyöaika) virkaan ottaminen, Vuosaaren lukio, työavain KASKO-03-311-23

Chef för gymnasieutbildning

Päätös

Lukiokoulutuksen päällikkö päätti ottaa Vuosaaren lukioon sijoitettuun apulaisrehtorin määräaikaiseen virkaan ajalle 1.1.2024–31.7.2024 (vakanssi 003874) **********

Varasijalle valitaan **********

Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava 3,5 kuukauden koeaika.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Vuosaaren lukion apulaisrehtorin virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 24.11.2023 - 8.12.2023 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.

Viranhaltijan tehtävänä on apulaisrehtorin tehtävät lukiokoulutuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla.

Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi johtamiskokemus sekä kerrottiin, että valittavalta hakijalta odotetaan Kurre- ja Primus-järjestelmäosaamista.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Apulaisrehtori toimii rehtorin työparina ja johtaa osaltaan koulun toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan. Apulaisrehtori johtaa yhdessä rehtorin kanssa koulun pedagogista toimintaa ja taloutta sekä tila- ja turvallisuusasioita sekä osallistuu sidosryhmäyhteistyöhön.

Vuosaaren lukion uudessa valoisassa lukiorakennuksessa voi yleislinjan lisäksi opiskella myös teknologia- ja musiikkilinjoilla. Lukio tarjoaa valtakunnallisten kurssien lisäksi muun muassa tähtitiedettä, mediaa, eri kieliä, sosiaalipsykologiaa sekä taito- ja taideaineiden lukiodiplomeja.

Rekrytointi toteutettiin anonyymisti. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Haastateltavat henkilöt valittiin anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.

Virkaan jätti 8.12.2023 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 13 hakijaa, joista vaadittava kelpoisuus on kuudella hakijalla.

Hakemusten perusteella henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttiin 4 hakijaa, joista yksi perui osallistumisensa ja vetäytyi prosessista. Yksilöhaastattelut pidettiin Vuosaaren lukiolla 18.12.2023 ja niihin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö ********** Vuosaaren lukion rehtori ********** ja HR-asiantuntija **********

**********

**********

**********

**********

**********

Haastattelujen jälkeen suoritetun kokonaisarvioinnin perusteella lukiokoulutuksen päällikkö katsoo, että ********** on parhaat edellytykset Vuosaaren lukioon sijoitetun määräaikaisen apulaisrehtorin viran menestykselliseen hoitamiseen. Hänellä on vahvaa innostusta, toimeenpanokykyä ja näkemyksellisyyttä tehtävään sekä vahvaa ja monipuolista kokemusta johtamistyöstä. Lisäksi hänellä on vahvaa hallintokokemusta sekä Kurre- ja Primus-osaamista sekä näyttöä kehittämistyöstä.

********** valintaa varasijalle puoltaa vahva innokkuus ja näkemyksellisyys johtamis- ja kehittämistyöhön Vuosaaren lukiossa.

Toimialajohtajan tekemän delegointipäätöksen (30.6.2021, § 90) perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin määräaikaiseksi avoimen viran hoitajaksi.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Detta beslut publicerades 20.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Marko Paju, lukion rehtori, puhelin: 09 310 86801

marko.paju@hel.fi

Beslutsfattare

Tarja Aro-Kuuskoski
lukiokoulutuksen päällikkö