Hankinta, terveysasemapalvelun arviointi, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-016331
Ärendet har nyare handläggningar
§ 48

Terveysasemapalveluhankinnan puoliväliarvioinnin hankinta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella terveysasemapalveluhankinnan puoliväliarvioinnin palveluntuottajaksi Medielli Oy:n.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko sopimuskaudelle on 65 000 euroa.

Palvelua tilataan toimeksiannon mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Hankinnan tausta ja kohde

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala kilpailutti terveysasemapalvelut kahdelle terveysasemalle vuosien 2020–2021 aikana. Hankinta toteutettiin menettelyllä, joka on hankintalain 34 ja 35 §:ssä kuvatun neuvottelumenettelyn kaltainen. Sopimuksen mukainen palvelutuotanto käynnistyi 1.10.2021. Perussopimuskausi on neljä (4) vuotta, jonka jälkeen Tilaaja voi halutessaan yksipuolisella päätöksellä jatkaa sopimusta yhdellä (1) enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Terveysasemapalveluhankinnan ja palvelutuotannon tulosten ja vaikuttavuuden arviointi on tärkeää. Sosiaali- ja terveyslautakunnan linjauksen mukaisesti kilpailutettujen terveysasemien toimintaa ja tuloksia seurataan tiiviisti vuosittain toimialalla normaalin arviointitoiminnan osana.

Tämän hankinnan kohteena on asiantuntijapalvelu terveysasemapalveluhankinnan puoliväliarviointiin, jossa terveysasemien suoriutumista ja toimintatapoja verrataan kaupungin omien terveysasemien tuotantoon kolmannen puolueettoman osapuolen taholta.

Tarjouskilpailu

Terveysasemapalveluhankinnan puoliväliarvioinnin hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 7.3.2024 julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 18.3.2024 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä ei saapunut yhtään lisätietokysymystä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 8.4.2024 klo 12.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
- Deloitte Consulting Oy
- Medielli Oy
- Owal Group Oy
- Savoa Partners Oy

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintayksikkö tarkisti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen ja saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnönmukaisia, joten kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 40 prosenttia ja laadun painoarvo 60 prosenttia.

Tarjoajia pyydettiin antamaan kokonaishinta koko hankittavalle palvelulle. Halvimman hinnan tarjonnut tarjoaja sai hinnan osalta maksimipistemäärän (40 pistettä) ja muiden tarjoajien hintapisteet laskettiin suhteessa siihen kaavalla (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) * maksimipisteet.

Laadusta oli mahdollista saada enintään 60 pistettä. Laatukriteereinä olivat palvelusta vastaavan henkilön referenssit sekä puoliväliarvioinnin toteutussuunnitelma.

Laadun vähimmäisvaatimuksena oli yksi referenssi. Lisäksi tarjoaja saattoi saada laatupisteitä kahdesta muusta referenssistä, enintään 15 pistettä per referenssi.

Tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan tarjouksessaan jokaisen referenssin osalta referenssiasiakkaan tiedot, referenssihankkeen ajankohta sekä lyhyt kuvaus referenssihankkeen sisällöstä. Lisäksi tarjoajia pyydettiin perustelemaan, millä tavalla referenssi vastaa hankinnan kohdetta ja miten se tukee hankinnan kohteena olevan palvelun toteuttamista. Referenssit eivät saaneet olla yli viisi vuotta vanhoja tarjouksen jättämisen määräpäivästä laskettuna.

Tilaaja painotti referenssien arvioinnissa sitä, miten ne vastaavat hankinnan kohteena olevaa palvelua ja Tilaajan tarvetta.

Tarjoajia pyydettiin lataamaan tarjouksen liitteeksi puoliväliarvioinnin toteutussuunnitelma, josta oli mahdollista saada enintään 30 pistettä.

Toteutussuunnitelman osalta arvioitiin toteutussuunnitelman laadukkuutta, realistisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta suhteessa toimeksiantoon, projektin kohteen ymmärrystä sekä valmiutta toteuttaa projekti suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. Lisäksi arvioitiin arvioitavien asioiden painotuksia ja nostoja sekä niiden tärkeyttä ja tarkoituksenmukaisuutta.

Tilaaja painotti toteutussuunnitelman arvioinnissa sitä, miten suunnitelma vastaa hankinnan kohteena olevaa palvelua ja Tilaajan tarvetta.

Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.

Sopimus

Sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Sopimuskausi on neljä (4) kuukautta ja sen on arvioitu alkavan toukokuussa 2024. Puoliväliarvioinnin tulee olla valmiina syyskuussa 2024.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Detta beslut publicerades 26.04.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja