Poikkeaminen, päiväkotitilat, Pitäjänmäki, Kornetintie 3, Koy Conflatio c/o Conficap

HEL 2023-016389
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Pitäjänmäki, Kornetintie 3, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 46. kaupunginosan (Pitäjänmäki) korttelin 46056 tonttia nro 3 koskevan määräaikaisen poikkeamisen jatkamisen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavan nro 10662 käyttötarkoituksesta KTY-merkityssä toimitilarakennuksessa seuraavasti:

  • päiväkotitoimintaa jatketaan nykyisissä tiloissa (394 m2)  määräaikaisen poikkeamisluvan päättymisen jälkeen.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen jatkamisen määräaikaisena kymmenellä vuodella 30.6.2034 asti seuraavalla ehdolla:

  • Kiinteistöön sijoitettavat muut toiminnot eivät saa aiheuttaa haittaa päiväkotitoiminnan järjestämiselle.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

KOy Conflatio

Rakennuspaikka

46. kaupunginosan (Pitäjänmäki) korttelin 46056 tontti 3

Hakemus

Hakija hakee lupaa saada poiketa asemakaavasta osoitteessa Kornetintie 3. Poikkeamista haetaan voimassa olevan asemakaavan nro 10662 käyttötarkoituksesta KTY-merkityssä toimitilarakennuksessa siten, että viiden vuoden määräaikaisella luvalla toimivan päiväkodin toimintaa halutaan jatkaa pysyvästi tai vähintään kymmenen vuoden määräaikaisella poikkeamisluvalla toimitilarakennuksen tiloissa (yhteensä 394 m2) nykyisen luvan päättymisen (30.6.2024) jälkeen.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että tilat soveltuvat päiväkotikäyttöön ja toiminta nostaa alueen palvelutasoa. Toiminta palvelee kiinteistössä työskenteleviä mahdollisuudella tuoda lapsensa päivähoitoon samaan kiinteistökokonaisuuteen.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 7.5.1999 vahvistettu asemakaava nro 10662. Voimassa olevassa asemakaavassa alue on merkitty toimistorakennusten ja ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi (KTY). Rakennuksen pohjakerrokseen saa sijoittaa liiketiloja enintään 500 k-m2. Tontin rakennusoikeus on 13 500 k-m² maanpäällistä kerrosalaa ja 2 400 k-m2 kellarissa.

Helsingin yleiskaavassa (2016) alue sijoittuu toimitila-alueelle. Toimitila-aluetta kehitetään ensisijaisesti toimitilojen, tuotannon, varastoinnin, julkisten palveluiden ja opetustoiminnan ja virkistyksen käyttöön.

Tontilla sijaitsee punatiilinen toimistorakennus vuodelta 1985, silloinen nk. Canon-talo. Rakennuksella on kaksi siipeä, viisikerroksinen toimistosiipi Kornetintien varressa ja kaksikerroksinen varastosiipi Takomotien varressa. Toimistosiivessä on lounasravintola, opetus-, liike- ja toimistotiloja. Varastosiivessä on noutovarasto sekä maalarikoulun työharjoittelu- ja luokkatilat. Noutovaraston tavaraliikenne kulkee Hiomotien kautta. Tuotantotiloja kiinteistössä ei tällä hetkellä ole.

Rakennuksen pihan puolella tontti rajautuu Kornetinpolkuun ja korttelin keskiosan puistomaiseen ympäristöön puustoineen ja istutuksineen. Tontti liittyy etelässä, pohjoisessa ja idässä työpaikkavaltaiseen alueeseen. Rakennuksen länsipuolella Kornetintien varressa on kaupungin päiväkoti Mestari sekä Kornetintien suojellut asuinpientalot.

Määräaikaisella luvalla toimiva päiväkoti (394 m2) sijaitsee kiinteistön Kornetintien puoleisessa toimistosiivessä. Päiväkodissa työskentelee 10 henkilöä ja hoidossa on n. 35 lasta. Päiväkoti on avoinna klo 7.00-17.15. Päiväkodin saattoreitti on Kornetinpolun puolelta sisäpihan kautta. Päiväkoti ja reitit sinne ovat esteettömät. Saattopysäköinti on Kornetintien varressa, 3 kadunvarsipaikkaa. Henkilökunnan 4 autopaikkaa ovat kiinteistön kaakkoisnurkan pysäköintialueella.

Vuonna 2019 myönnetyn poikkeamisluvan ehtoina oli, että päiväkodin lapsille tulee tontilla järjestää ulko-oleskelualuetta vähintään 8 m2/lapsi ja lasten ulko-oleskelualueen maaperän mahdollinen puhdistustarve tulee selvittää ennen päiväkotitoiminnan aloittamista. Rakennuslupavaiheessa 2019 on tehty lisäselvityksiä ja on tarkistettu tilojen toteutusta mm. näiden ehtojen perusteella. Lasten aidattu leikkipiha sijaitsee sisäpihalla. Leikkipihaa on laajennettu ja se on nyt 320 m2. Kadun puoleinen aidattu leikkipiha on muutettu kasvipihaksi (hyötykasveja istutuslaatikoissa), jota voi myös käyttää pienemmän ryhmän leikki-/opetusalueena. Leikkipiha-aluetta on nyt enemmän kuin vaadittu 8 m2/lapsi. Maaperän puhdistustarve sekä asbesti- ja haitta-ainekartoitus on selvitetty vuonna 2019. Maaperässä ei todettu puhdistustarvetta, asbestia ei havaittu ja raskasmetalleja sisältävät muovimatot on poistettu.

Kansallisen meluselvityksen (2022) meluennustekartalla lasten kadunpuoleinen ulko-oleskelualue sijaitsee enintään 45-50 dB melualueella. Sisäpihan ulko-oleskelualue on käyrästön ulkopuolella (melualue matalampi kuin 45 dB). Ilmanlaadun puolesta päiväkoti sijaitsee sivukadulla sivussa pääväylältä, joten liikennepäästöt ovat vähäisempiä.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille ja Pitäjänmäki-Seura ry:lle kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (5.2.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska olemassa oleva rakennus soveltuu päiväkotikäyttöön. Hakijan ilmoituksen mukaan 5 vuoden koeajasta on voitu todeta, että päiväkodin henkilökunta, käyttäjät ja naapurit ovat olleet tyytyväisiä päiväkodin toimintaan kiinteistössä eikä ongelmia tai ristiriitoja ole esiintynyt. Päiväkotitoiminnan jatkaminen tulevina vuosina ei arvioida aiheuttavan merkittäviä muutoksia lähiympäristön olosuhteisiin.

Samassa kiinteistössä toimii maalariammattikoulun työharjoittelutilat, joten hakemukseen on liitetty myös selvitys ympäristön toiminnoista suhteessa suunniteltuun päiväkotiin. Maalariammattikoulun käyttämät maalit on aikaisemman poikkeamisluvan ympäristövaikutusten selvitysten yhteydessä todettu haitattomiksi ympäristölle.

Päiväkotilasten ulko-oleskelualueet sijoittuvat vuoden 2022 Kansallisen meluselvityksen perusteella meluennustekartassa enintään 45-50 dB melualueelle. Ilmanlaadun kannalta alue soveltuu päiväkotikäyttöön. Olemassa olevat autopaikat ovat riittävät päiväkotitoiminnalle. Saattopysäköinti järjestetään kadunvarsipysäköintinä Kornetintiellä.

Päiväkotitoiminta on nk. herkkää toimintaa, ja tontti liittyy tiiviiseen toimitila-alueeseen, joskin myös kaupungin päiväkoti Mestari sijaitsee viereisellä tontilla. Tuotantotiloja kiinteistössä ei tällä hetkellä ole. Koska asemakaava kuitenkin sallii tontilla myös teollista (tosin ympäristöhäiriöitä aiheuttamatonta) toimintaa, poikkeamislupa myönnetään määräaikaisena enintään kymmeneksi vuodeksi. Kiinteistöön sijoitettavat muut toiminnot eivät saa aiheuttaa haittaa päiväkotitoiminnan järjestämiselle.

Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason ylläpitäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 11.03.2024

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 26 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 26 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Siv Nordström, arkkitehti, puhelin: 09 310 37322

siv.nordstrom@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.