Toivomusponsi, liikenneturvallisuutta parantavat toimet Koskela-Oulunkylän alueella

HEL 2024-001818
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 19. / 706 §

Valtuutettu Timo Harakan toivomusponsi liikenneturvallisuutta parantavista toimista Koskelan-Oulunkylän alueella

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 31.1.2024 § 55 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimitti selvityksen ponnen ehdottajalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hyväksyessään 31.1.2024 Koskelan koulun ja päiväkodin asemakaavan ja asemakaavan muutoksen kaupunginvaltuusto hyväksyi toivomusponnen, jonka mukaan selvitetään mahdollisuutta lisätä konkreettisia liikenneturvallisuutta parantavia toimia Koskelan-Oulunkylän alueella, kun lapsia kulkee Koskelan kouluun ja päiväkotiin aiempaa enemmän ja tuonnempana myös Veräjämäen risteykseen rakennettavaan uuteen kouluun, samalla kun Oulunkylän merkittävä lisärakentaminen tuo lisää liikennettä Oulunkyläntielle.

Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto.

Lausunnon mukaan lapset ja nuoret ovat yksi Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman 2022-2026 kohderyhmistä, joten lasten ja nuorten turvalliseen liikkumiseen kiinnitetään erityistä huomiota myös Koskelan ja Oulunkylän alueilla.

Veräjämäkeen rakennettavan uuden koulun ympäristöön on suunnitteilla useita liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä Oulunkyläntien ympäristön asemakaavan yhteydessä tehtävässä liikennesuunnitelmassa. Lisäksi Veräjämäkeen ja Veräjälaaksoon on suunniteltu aloitettavan alueellisen liikenneturvallisuusselvityksen laatiminen vielä vuoden 2024 aikana. Alueellisissa liikenneturvallisuusselvityksissä arvioidaan tarkasteltavan alueen risteysalueiden, jalankulun, pyöräliikenteen ja koulujen ympäristön turvallisuus. Selvityksessä tarkastellaan myös uusimman asukkaille suunnatun liikenneturvallisuuskyselyn vastaukset. Alueen asukkaita osallistetaan pyytämällä lausunto selvityksestä asukasyhdistykseltä, jonka antamat kommentit huomioidaan raportin laadinnassa. Selvityksen perusteella tehdään toimenpide-ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Vuodesta 2022 alkaen liikenneturvallisuusselvityksiä on valmistunut viisi kappaletta. Valmiit selvitykset löytyvät Liikennetutkimuksen julkaisut -sivustolta (https://kaupunkitieto.hel.fi/fi/liikennetutkimuksen-julkaisut(Länk leder till extern tjänst)) kohdasta alueelliset liikenneturvallisuusselvitykset. Jatkossa selvityksiä laaditaan käytettävissä olevien resurssien mukaan. Selvitysten kohdealueita valitaan tasapuolisesti kaupungin eri osista ja tunnistettujen selvitystarpeiden mukaan.

Oulunkyläntien ympäristön asemakaavan liikennesuunnitelman toimenpiteet painottuvat erityisesti kadunylitys- ja pyöräliikennejärjestelyiden parantamiseen Veräjämäkeen rakennettavan uuden koulun alueella. Liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä on suunnitteilla Oulunkyläntielle, Kirkkoherrantielle, Larin Kyöstin tielle ja Käpytielle. Esimerkiksi Oulunkyläntielle tulevan koulun vierelle on suunnitteilla bussiliikenteen toimintaedellytykset huomioiva korotettu suojatie. Lisäksi Kirkkoherrantiellä parannetaan usean kadunylitysjärjestelyn turvallisuutta.

Kadunylitysjärjestelyiden lisäksi Oulunkyläntielle ja Kirkkoherrantielle (Myrskyläntien ja Oulunkyläntien välille) on suunnitteilla yksisuuntaiset pyörätiet. Oulunkyläntien ja Kirkkoherrantien risteys on myös suunniteltu toteutettavan liikennevalo-ohjattuna. Veräjämäkeen Larin Kyöstin tielle on suunnitteilla jalkakäytävän rakentaminen ja Käpytielle ajonopeuksia rauhoittava toimenpide. Toimenpiteet toteutuvat vaiheittain ja viimeistään asemakaavan toteutuessa.

Oulunkyläntien ympäristön asemakaavan yhteydessä valmisteltavana oleva liikennesuunnitelma painottuu Veräjämäen alueelle ja Oulunkyläntien pohjoisosaan. Koskelan koulu ja päiväkoti sijaitsevat Koskelassa Oulunkyläntien eteläosan vaikutusalueella. Oulunkyläntien eteläosan kadunylitysjärjestelyt ovat kadun toiminnalliselta luokitukseltaan vastaaviin katuihin verrattuna keskimääräistä turvallisemmat, sillä suojateiden kohdalla ajorataa on kavennettu kadunylitysmatkan lyhentämiseksi ja suojateillä on myös keskisaarekkeet.

Katu on alueellinen kokoojakatu, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h. Se vastaa alueellisille kokoojakaduille Helsingin nopeusrajoitusperiaatteissa määritettyä rajoitusta. Oulunkyläntien eteläosaan kuitenkin tarkastellaan mahdollisuutta sijoittaa nopeusnäyttö ajonopeuksien rauhoittamiseksi Koskelan koulun ja päiväkodin lähialueella. Päätös nopeusnäytön sijoittamisesta on tavoitteena tehdä vuoden 2024 aikana.

Koskelan koulun ja päiväkodin välittömässä läheisyydessä sijaitsevat kadut ovat verrattain vähäliikenteisiä tonttikatuja, joiden nopeusrajoitus on 30 km/h. Koulun eteläpuolella olevalla Juhana-herttuan tiellä on nykyisin korotettu suojatie, joka tulee jatkossa olemaan kaavaratkaisun yhteydessä laaditun liikennesuunnitelman mukaisesti koulun itäpuolella olevan Myrskylänpolun kohdalla. Myrskylänpolku on jalankulun ja pyöräliikenteen reitti.

Ratkaisu rauhoittaa ajonopeuksia ja parantaa kadunylityksen turvallisuutta Koskelan koulun ja päiväkodin lähellä. Koulun ja päiväkodin pohjoispuolella Myrskylänpolku risteää Nastolantien kanssa. Nastolantien ajorata on kapea, mikä rauhoittaa ajonopeuksia, mutta ajonopeuksia rauhoittavien ratkaisujen tarvetta koulun lähialueella tullaan kuitenkin vielä arvioimaan.

Koskelan koulun ja päiväkodin sekä Veräjämäkeen rakennettavan uuden koulun lähialueiden liikenneturvallisuus on kokonaisuutena katsoen hyvällä tasolla. Esimerkiksi Oulunkyläntien ylittävillä suojateillä ja kadunylityspaikoilla ei ole tapahtunut yhtään poliisin tietoon tullutta jalankulkija- tai polkupyöräonnettomuutta, kun tarkastellaan viimeisintä kymmentä vuotta (vuodet 2013-2022), joilta onnettomuustilastot ovat kokonaisuudessaan valmistuneet. Liikennejärjestelyitä ollaan kuitenkin alueella kehittämässä useilla eri toimenpiteillä, jotta liikenneturvallisuustilanne säilyisi jatkossakin hyvällä tasolla.

Kaupunginhallitus toteaa, että lausunnossa mainittu nopeusnäyttöjä koskeva päätös on tehty kesäkuussa 2024 (liite 2)ja Veräjämäen ja Veräjälaakson liikenneturvallisuusselvitys on viimeistelyvaiheessa, ja se tullaan julkaisemaan todennäköisesti vielä kuluvan vuoden aikana.

Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.

Stäng

Kaupunginhallitus 04.11.2024 § 684

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Elisa Gebhardin ehdotuksesta.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 28.05.2024 § 311

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Toivomusponnessa edellytetään selvitettävän liikenneturvallisuutta parantavien toimenpiteiden lisäämistä Koskelan ja Oulunkylän alueille ja erityisesti Oulunkyläntielle, kun lapsia tulee kulkemaan alueella aiempaa enemmän alueen koulu- ja päiväkotiverkossa tapahtuvien muutosten sekä alueen lisärakentamisen myötä. Lapset ja nuoret ovat yksi Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman 2022-2026 kohderyhmistä, joten lasten ja nuorten turvalliseen liikkumiseen kiinnitetään erityistä huomiota myös Koskelan ja Oulunkylän alueilla.

Veräjämäkeen rakennettavan uuden koulun ympäristöön on suunnitteilla useita liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä Oulunkyläntien ympäristön asemakaavan yhteydessä tehtävässä liikennesuunnitelmassa. Lisäksi Veräjämäkeen ja Veräjälaaksoon on suunniteltu aloitettavan alueellisen liikenneturvallisuusselvityksen laatiminen vielä vuoden 2024 aikana. Alueellisissa liikenneturvallisuusselvityksissä arvioidaan tarkasteltavan alueen risteysalueiden, jalankulun, pyöräliikenteen ja koulujen ympäristön turvallisuus. Selvityksessä tarkastellaan myös uusimman asukkaille suunnatun liikenneturvallisuuskyselyn vastaukset. Alueen asukkaita osallistetaan pyytämällä lausunto selvityksestä asukasyhdistykseltä, jonka antamat kommentit huomioidaan raportin laadinnassa. Selvityksen perusteella tehdään toimenpide-ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Vuodesta 2022 alkaen liikenneturvallisuusselvityksiä on valmistunut viisi kappaletta. Valmiit selvitykset löytyvät Liikennetutkimuksen julkaisut -sivustolta (https://kaupunkitieto.hel.fi/fi/liikennetutkimuksen-julkaisut) kohdasta alueelliset liikenneturvallisuusselvitykset. Jatkossa selvityksiä laaditaan käytettävissä olevien resurssien mukaan. Selvitysten kohdealueita valitaan tasapuolisesti kaupungin eri osista ja tunnistettujen selvitystarpeiden mukaan.

Oulunkyläntien ympäristön asemakaavan liikennesuunnitelman toimenpiteet painottuvat erityisesti kadunylitys- ja pyöräliikennejärjestelyiden parantamiseen Veräjämäkeen rakennettavan uuden koulun alueella. Liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä on suunnitteilla Oulunkyläntielle, Kirkkoherrantielle, Larin Kyöstin tielle ja Käpytielle. Esimerkiksi Oulunkyläntielle tulevan koulun vierelle on suunnitteilla bussiliikenteen toimintaedellytykset huomioiva korotettu suojatie. Lisäksi Kirkkoherrantiellä parannetaan usean kadunylitysjärjestelyn turvallisuutta.

Kadunylitysjärjestelyiden lisäksi Oulunkyläntielle ja Kirkkoherrantielle (Myrskyläntien ja Oulunkyläntien välille) on suunnitteilla yksisuuntaiset pyörätiet. Oulunkyläntien ja Kirkkoherrantien risteys on myös suunniteltu toteutettavan liikennevalo-ohjattuna. Veräjämäkeen Larin Kyöstin tielle on suunnitteilla jalkakäytävän rakentaminen ja Käpytielle ajonopeuksia rauhoittava toimenpide. Toimenpiteet toteutuvat vaiheittain ja viimeistään asemakaavan toteutuessa.

Oulunkyläntien ympäristön asemakaavan yhteydessä valmisteltavana oleva liikennesuunnitelma painottuu Veräjämäen alueelle ja Oulunkyläntien pohjoisosaan. Koskelan koulu ja päiväkoti sijaitsevat Koskelassa Oulunkyläntien eteläosan vaikutusalueella. Oulunkyläntien eteläosan kadunylitysjärjestelyt ovat kadun toiminnalliselta luokitukseltaan vastaaviin katuihin verrattuna keskimääräistä turvallisemmat, sillä suojateiden kohdalla ajorataa on kavennettu kadunylitysmatkan lyhentämiseksi ja suojateillä on myös keskisaarekkeet. Katu on alueellinen kokoojakatu, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h. Nopeusrajoitus vastaa alueellisille kokoojakaduille Helsingin nopeusrajoitusperiaatteissa määritettyä nopeusrajoitusta. Oulunkyläntien eteläosaan kuitenkin tarkastellaan mahdollisuutta sijoittaa nopeusnäyttö ajonopeuksien rauhoittamiseksi Koskelan koulun ja päiväkodin lähialueella. Päätös nopeusnäytön sijoittamisesta on tavoitteena tehdä vuoden 2024 aikana.

Koskelan koulun ja päiväkodin välittömässä läheisyydessä sijaitsevat kadut ovat verrattain vähäliikenteisiä tonttikatuja, joiden nopeusrajoitus on 30 km/h. Koulun eteläpuolella olevalla Juhana-herttuan tiellä on nykyisin korotettu suojatie, joka tulee jatkossa olemaan kaavaratkaisun yhteydessä laaditun liikennesuunnitelman mukaisesti koulun itäpuolella olevan Myrskylänpolun kohdalla. Myrskylänpolku on jalankulun ja pyöräliikenteen reitti. Ratkaisu rauhoittaa ajonopeuksia ja parantaa kadunylityksen turvallisuutta Koskelan koulun ja päiväkodin lähellä. Koulun ja päiväkodin pohjoispuolella Myrskylänpolku risteää Nastolantien kanssa. Nastolantien ajorata on kapea, mikä rauhoittaa ajonopeuksia, mutta ajonopeuksia rauhoittavien ratkaisujen tarvetta koulun lähialueella tullaan kuitenkin vielä arvioimaan.

Koskelan koulun ja päiväkodin sekä Veräjämäkeen rakennettavan uuden koulun lähialueiden liikenneturvallisuus on kokonaisuutena katsoen hyvällä tasolla. Esimerkiksi Oulunkyläntien ylittävillä suojateillä ja kadunylityspaikoilla ei ole tapahtunut yhtään poliisin tietoon tullutta jalankulkija- tai polkupyöräonnettomuutta, kun tarkastellaan viimeisintä kymmentä vuotta (vuodet 2013-2022), joilta onnettomuustilastot ovat kokonaisuudessaan valmistuneet. Liikennejärjestelyitä ollaan kuitenkin alueella kehittämässä useilla eri toimenpiteillä, jotta liikenneturvallisuustilanne säilyisi jatkossakin hyvällä tasolla.

21.05.2024 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Roni Utriainen, liikenneinsinööri: 09 310 52261

roni.utriainen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 19.11.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi