Hankesuunnitelma, auditorion peruskorjaus, Helsingin kaupungintalo, Leijona-kortteli, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-002382
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 21 §

Kaupungintalon auditorion peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen, Bockin talo, Aleksanterinkatu 20 toteutettavan kaupungintalon auditorion peruskorjauksen 14.2.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 1 845 000 euroa joulukuun 2023 kustannustasossa ja laajuus noin 246 brm².

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankkeessa toteutetaan kaupungintalon auditorion toiminnallinen ja tekninen peruskorjaus, jossa ajanmukaistetaan tiloja auditorion monipuolisen käytön vaatimusten mukaisesti, uusitaan talotekniset asennukset sekä korjataan vaurioituneet pintamateriaalit. Hankkeen yhteydessä parannetaan tilan rakenteiden tuulettumista sekä esteetöntä saavutettavuutta. Rakennuksen omistaa Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala. Auditorion käyttäjinä on kaupungin kanslian työntekijät ja sidosryhmät.

Hankkeesta on laadittu 14.2.2024 päivätty hankesuunnitelma kaupunkiympäristötoimialan ja kaupunginkanslian yhteistyönä. Hankkeen suunnittelun yhteydessä on kuultu asiantuntijoina kaupunginmuseon ja pelastuslaitoksen edustajia. Hankkeessa on yhdessä käyttäjien kanssa kehitetty ja suunniteltu tilan toiminnallisuutta. Käyttäjien edustajina ovat olleet AV-tekniikan, turvallisuuden, hallintopalveluiden sekä protokollan ja vieraanvaraisuuden asiantuntijat. Lisäksi hankesuunnitelmaa ovat tehneet tekniset suunnittelijat ja asiantuntijat.

Stäng

Auditoriossa on suoritettu yksittäisiä korjaustoimia, mutta ei varsinaista peruskorjausta sen valmistumisen jälkeen 1980-luvulla.

Kaupungintalon kuntokartoitusraportissa vuodelta 2020 nostettiin esiin auditorion sisäilmaolosuhteiden korjaustarve. Nykyinen vanhentunut ilmanvaihtoratkaisu tuottaa sisäilmaan liikaa rakennusaineisia kuituja. Myös takavuosien tulvasta aiheutunut vesivahinko on aiheuttanut ongelmia. Hankesuunnitteluvaiheessa on tehty rakenneavauksia ja lisätutkimuksia, josta saadun lisäinformaation perusteella tehdyillä suunnitelmilla saadaan auditorion sisäilmaongelmat poistettua.

Auditorion nykyinen toiminnallisuus, varustelutaso, pintamateriaalit, valaistus, AV-tekniikka ja muut tilaratkaisut eivät vastaa nykyistä toiminnan tarvetta, joten tilan käyttöaste on jäänyt erittäin alhaiseksi, lähes ilman käyttöä, tilan vaatimattoman luonteen takia. Kaupungintalon talon auditorio sijaitsee Bockin talon yhteydessä ja sillä on oma sisäänkäynti Katariinankadun puolelta. Keskeisen sijaintinsa vuoksi se palvelee laajasti koko kaupunginkansliaa.

Peruskorjauksen tavoitteena on poistaa sisäilmaongelmat ja saattaa tila nykyisen käyttötarpeen ja vaatimusten tasolle sekä hyödyntää hukattu tilapotentiaali. Auditorion lisäksi uusitaan aulatila ja kellaritasolla sijaitsevat WC-tilat. Samalla parannetaan tilojen esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Myös tiloihin liittyvä porrashuone eteisineen kunnostetaan.

Hankkeen tarpeellisuus

Auditorioon halutaan jatkossa ohjata kanslian sisäisten tapahtumien ja koulutustilaisuuksien lisäksi myös erilaiset kaupunkilaisille suunnatut viestintätapahtumat. Osa Tapahtumatorin tapahtumista voidaan ylikysynnän takia ohjata jatkossa auditorioon ja tukea kaupungintalon roolia aktiivisena viestintäkanavana ja -paikkana. Laadukas ja toimiva tila palvelee myös kansainvälisiä tapahtumia ja valtiovierailuja. Kaupungintalossa järjestetyt presidentinvaalien tulosillat viitoittavat tietä tulevien mediatapahtumien järjestyspaikkana.

Kaupunginkanslian hallintojohtaja on hyväksynyt kaupungintalon auditorion peruskorjauksen hankesuunnitelman.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 246 brm², 197 htm².

Kustannukset

Hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 1 845 000 euroa joulukuun 2023 kustannustasossa.

Tilakustannus käyttäjälle

Korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan, vaan kyseiset korjaukset vaikuttavat ainoastaan kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuodesta 2026 alkaen.

Hankkeen rahoitus

Hanke rahoitetaan kohdasta 31002 Käyttötalous, korjaushankkeet.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.

Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 4/2024 ja valmistua 10/2024. Toiminta tiloissa alkaa 11/2024.

Väistötilat

Väistötiloja ei tarvita.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.

Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.

Stäng

Detta beslut publicerades 11.03.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Mika Kontkanen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39747

mika.kontkanen@hel.fi

Bilagor

2. Hankesuunnitelman liitteet, Kaupungintalon auditorion peruskorjaus 14.2.2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.