Sopimusehdot, Varaamo-tilavarauspalvelun kautta tehtävät kaupunginkanslian tilojen varaukset asukaskäyttöön

HEL 2024-002431
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Varaamo-tilavarauspalvelun kautta tehtävien asukaskäytön varausten käytännöt kaupunginkanslian tiloissa 1.4.2024 alkaen

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että kaikissa Varaamo-tilavarauspalveluun vietävissä kaupunginkanslian hallinnoimissa tiloissa noudatetaan kaupunginhallituksen 13.6.2022 §462 päättämiä Helsingin kaupungin tilojen ja laitteiden varaamisen sopimusehtoja 1.4.2024 alkaen. Samalla kansliapäällikkö päätti Stadin yhteisötalojen kausivarausten jakamisen ensisijaisuusperusteista ja peruutusehdoista.

Varaamo-tilanvarausjärjestelmään tuotavissa kaupunginkanslian tiloissa otetaan käyttöön kaupunginhallituksen 13.6.2022 päättämät kaupungin tilojen ja laitteiden varaamisen sopimusehdot. Stadin yhteisötalojen osalta tämä tarkoittaa siirtymistä manuaalisesta varaamisesta, jossa peruutusehtoja ei ole määritelty, sähköiseen varaamiseen. Varaamon kautta tehdyn varauksen voi perua veloituksetta kaksi viikkoa (14 vrk) ennen varauksen alkamista. Myöhemmin tehdyistä peruutuksista peritään täysi hinta. Kausivarauksen irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Yksittäisiä kertoja kauden alussa tai keskellä ei voi peruuttaa.

Varaamoon vietävissä Stadin yhteisötalojen tiloissa noudatetaan yhtenäisiä kausivarausten hakuaikoja. Kausivarausten jakoperusteena käytetään seuraavia ensisijaisuusperusteita vuodesta 2024 alkaen seuraavasti:

1. Stadin yhteisötalojen oma toiminta​

2. Helsinkiläiset asukkaat ja yhdistykset ​

3. Muut käyttäjät

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus on päättänyt kaupungin tilojen asukaskäytön periaatteissa 13.6.2022 § 462, että tilojen varaaminen, käyttöön liittyvien varausvahvistusten ja sopimusten tekeminen keskitetään tarkoitusta varten kehitettyyn varaamo.hel.fi -palveluun. Päätöksessä todetaan, että kukin toimiala päättää palveluun liitettävistä tiloista ja niiden liittämisjärjestyksestä, tiloihin liittyvistä ohjeista ja rajoituksista sekä peruutusehdoista. Tilaa hallinnoivan toimialan viranhaltijat käyttävät läpinäkyvästi ja tasapuolisesti tehtäviinsä kuuluvaa harkintavaltaa päättäessään maksuttoman ja maksullisen käytön rajanvedosta sekä eri käyttäjien priorisoinnista.

Kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti kukin toimiala päättää palveluun vietävistä tiloista ja toimialat voivat tarvittaessa asettaa täydentäviä tilakohtaisia maksu- ja peruutusehtoja ja mahdollisia muita tilakohtaisia sopimusehtoja.

Varaamo-tilavarauspalveluun liitettyjen tilojen varausten käsittely ja kausivarausten jako, maksuttomuuspyyntöjen käsittely sekä maksujen ja hyvitysten käsittely tapahtuu osallisuusyksikössä.

Varaamoon vietävissä kaupunginkanslian tiloissa noudatetaan maksuperusteita ja hintoja, jotka perustuvat Kaupungin tilojen asukaskäytön periaatteisiin (Kh 13.6.2022 § 462) ja kaupunginkanslian tilojen asukaskäytön voimassa olevaan hinnastoon.

Päätöksen ulkopuolelle jäävät tilat, joiden varaaminen tapahtuu muiden varausjärjestelmien kautta tai varauslomakkeella.

Toimivalta

Helsingin kaupunginvaltuuston 13.9.2023 § 214 hyväksymän Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1§:n 2 momentin mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään viiden vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Detta beslut publicerades 21.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Irene Pudassalo-Thurman, yhteisötalotoiminnan päällikkö, puhelin: 09 310 24323

irene.pudassalo-thurman@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Liisa Kivelä
viestintäjohtaja