Kokoonpanon muutos, varavaltuutetun luottamustoimesta eroaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan yksilöasioiden jaosto, eroaminen
Beviljande av avsked från förtroendeuppdraget som ersättare i stadsfullmäktige och val av ledamot i social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektion för individärenden
Beslut
Stadsfullmäktige
- beviljade Mukhtar Abib avsked från förtroendeuppdraget som ersättare i stadsfullmäktige och ledamot i social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektion för individärenden
- konstaterade att centralvalnämnden förordar en 23 ersättare i Samlingspartiets fullmäktigegrupp för fullmäktiges återstående mandattid
- valde Matti Niiranen till ledamot i social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektion för individärenden för den återstående mandattiden.
Stadsfullmäktige justerade dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Framställningen stämmer överens med förslaget.
Stadsfullmäktige valde 23.11.2022 (§ 286) Mukhtar Abib (Saml) till ledamot i social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektion för individärenden. Han har 28.2.2024 ansökt om avsked från sitt förtroendeuppdrag på grund av byte av hemkommun.
Enligt 70 § 3 mom. i kommunallagen (410/2015) kan den som har giltiga skäl avgå från ett förtroendeuppdrag. Det organ som utser den förtroendevalda beslutar om beviljande av avsked. Till ett förtroendeuppdrag som blivit ledigt under pågående mandattid ska en ny förtroendevald utses för den återstående mandattiden.
Enligt 17 § i kommunallagen väljs till ersättare för fullmäktigeledamöterna av de första icke invalda kandidaterna från varje valförbund, parti och gemensam lista i kommunalvalet ett lika stort antal som antalet ledamöter, dock minst två. Antalet ersättare blir således ofullständigt.
Enligt 93 § i vallagen (714/1998) ska den kommunala centralvalnämnden på begäran av fullmäktiges ordförande förordna nya ersättare om antalet ersättare blir ofullständigt under fullmäktiges mandatperiod. När stadsfullmäktige har beviljat Mukhtar Abib avsked från förtroendeuppdraget som ersättare i stadsfullmäktige kommer stadsfullmäktiges ordförande att begära att centralvalnämnden ska förordna en 23 ersättare i Samlingspartiets fullmäktigegrupp.
Till ett förtroendeuppdrag som blivit ledigt under pågående mandattid ska en ny förtroendevald utses för den återstående mandattiden. Den som utses ska vara valbar till en nämnd med stöd av 74 § i kommunallagen.
Enligt 70 § i kommunallagen får till ett förtroendeuppdrag väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget. En förtroendevald ska på begäran av fullmäktige lämna en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse vid bedömningen av om han eller hon är valbar.
Kaupunginhallitus 08.04.2024 § 200
Esitys
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto
- myöntää Mukhtar Abibille eron varavaltuutetun sekä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan yksilöasioiden jaoston jäsenen luottamustoimista,
- toteaa, että keskusvaalilautakunta nimeää Kokoomuksen valtuustoryhmälle 23. varavaltuutetun kaupunginvaltuuston jäljellä olevaksi toimikaudeksi
- sekä valitsee Matti Niirasen jäseneksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan yksilöasioiden jaostoon jäljellä olevaksi toimikaudeksi.
Samalla kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti Daniel Sazonovin ehdotuksesta valita Matti Niirasen jäseneksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan yksilöasioiden jaostoon.
Esittelijä
Lisätiedot
Pilvi Ainola, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 38460
Detta beslut publicerades 01.05.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Pilvi Ainola, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 38460