Hankinta, laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena, asumis-, kriisi- ja päihdepalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Päihdekuntoutuspalvelujen ja opioidikorvaushoidon hankinta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä päihdepalvelujen palveluntuottajiksi osa-alueittain etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1: Opioidikorvaushoito
1. Hoitoturva Terveyspalvelut Oy
2. A-Klinikka Oy
3. Sininauha Oy
4. Rinnekodit Oy
Osa-alue 2: Laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena
1. Maivita Oy
2. A-Klinikka Oy, Kouvola
3. Sanaskoti Oy
4. Kantamo Oy
5. Kalliolan Klinikka oy
6. A-Klinikka Oy, Päihdesairaala
7. Suvera Oy
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti, että Aarni Rehab Oy:n ja Emiana Oy:n tarjoukset hylätään tarjouspyynnön vastaisina.
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja palveluntuottajien etusijajärjestys on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 26 miljoonaa euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 266, 19.12.2023. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti päätöksessään § 29, 7.3.2024 keskeyttää hankinnan osa-alueet 1 (opioidikorvaushoito) ja 5 (laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena) tarjouspyynnön epäselvyyden takia. Tarjouspyynnön virheellisyys oli tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi mahdollista korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.
Hankinnassa on noudatettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia (612/2021).
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat opioidikorvaushoidon ja laitoskuntoutuksen (laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena) palvelut helsinkiläisille asiakkaille.
Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksissa.
Hankinnan tavoitteena on turvata päihdepalvelut helsinkiläisille silloin, kun kaupungin omat palvelut eivät sovellu asiakkaan tarpeisiin tai omien palvelujen kapasiteetti ei riitä. Asiakasohjauksesta päättää Helsingin kaupungin työntekijä.
Hankintamenettely
Opioidikorvaushoidon ja laitoskuntoutuksen palvelut ovat lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 23.5.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueisiin ja valituksi saattoi tulla yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueisiin.
Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 3.6.2024 klo 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 105 kysymystä tai kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 10.6.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.
Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 9.7.2024 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä 14 tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1: Opioidikorvaushoito
- A-Klinikka Oy
- Hoitoturva Terveyspalvelut Oy
- Rinnekodit Oy
- Sininauha Oy
- Suvera Oy
Osa-alue 2: Laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena
- Aarni Rehab Oy
- A-Klinikka Oy, Kouvola
- A-Klinikka Oy, Salo
- A-Klinikka Oy, Päihdesairaala
- Emiana Oy
- Kalliolan Klinikka oy
- Kantamo Oy
- Maivita Oy
- Sanaskoti Oy
- Suvera Oy
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 9.7.2024 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Osa esitetyistä tarjouksista ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joten nämä tarjoukset hylättiin tarjouskilpailusta alla mainituin perustein.
Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti laitoskuntoutuksen tulee tapahtua enintään 150 kilometrin etäisyydellä Helsingistä. Aarni Rehab Oy:n tarjous ei täyttänyt edellä mainittua vähimmäisvaatimusta, sillä tarjouksessa ilmoitettu toimintayksikkö sijaitsee kauempana kuin 150 kilometrin päässä Helsingistä. Emiana Oy:n tarjous ei täyttänyt edellä mainittua vähimmäisvaatimusta, sillä tarjouksessa ilmoitettu toimintayksikkö sijaitsee kauempana kuin 150 kilometrin päässä Helsingistä. Aarni Rehab Oy:n ja Emiana Oy:n tarjoukset hylätään tarjouspyynnön vastaisena.
Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa korkeissa vähimmäisvaatimuksissa.
Hankinnassa perustetaan osa-alueittain puitejärjestely, johon tilaaja valitsee yhden tai useampia palveluntuottajia. Palveluntuottajia valitaan se määrä, joka tarvitaan arvoidun hankintatarpeen täyttämiseksi.
Jos osa-alueelle valitaan enemmän kuin yksi palveluntuottaja, ne asetetaan halvimman hinnan mukaiseen etusijajärjestykseen. Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikäli etusijajärjestyksen ensimmäinen palveluntuottaja ei pysty tuottamaan koko tarvittavaa palvelua tai tuotettu palvelu ei vastaa asiakkaan tarpeita, tilaaja tekee tilauksen seuraavalta palveluntuottajalta ja niin edelleen siten, että palvelutarve täyttyy.
Vertailutaulukko on liitteenä.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset. Suunniteltu sopimuskausi on 1.10.2024–31.5.2026.
Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.
Osapuolia sitova sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.
Detta beslut publicerades 19.08.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Pia Pulkkinen, päihdepalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 23013