Tarveselvitys, käytettävyyden parantaminen, Parrukatu 2, tiilinen kaasukello, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-003839
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 134 §

Preliminär projektplan som förbättrar användbarheten av Söderviks gasklocka i tegel

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände en preliminär projektplan som förbättrar användbarheten av gasklockan i tegel i Södervik, daterad 13.3.2024, enligt vilken projektets omfattning är cirka 1 487 m² bruttoyta och det beräknade maximipriset exklusive mervärdesskatt uppgår till 2 000 000 euro i kostnadsnivån för december 2023.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Projektets behövlighet

Gasklockan med isolerskikt i tegel, som färdigställdes 1910 och renoverades 2022 och som ligger i det tidigare gasfabriksområdet i Södervik, har ett stort arkitektoniskt och kulturhistoriskt värde. Gasklockan ligger i ett område, som har klassificerats som byggd kulturmiljö av riksintresse (RKY). Gasklockan i tegel och den intilliggande gasklockans stålstomme bildar ett landmärke i Södervik. Gasklockorna har en synlig stadsbilsmässig ställning och ett stort värde för den levande stadskulturen i Helsingfors samt ett identitetsvärde med tanke på hela staden.

Den renoverade klockan i tegel, som har konstaterats vara hälsosäker, är också ett unikt objekt ur internationellt perspektiv och har förutsättningar för att vara ett dragplåster för evenemang som ordnas i Söderviks område. Tegelklockan är en elegant och avvikande lokal som också är en tillräckligt stor lokal för mångsidiga evenemang och kulturändamål.

Under åren har man planerat både konsertlokaler och konstmuseum i gasklockorna, men ingen av planerna har genomförts. Tegelklockan används sporadiskt för evenemang, men den har för tillfället ingen egentlig användare eller hyresgäst. Bara 60 personer får för tillfället vistas i byggnaden samtidigt, så dess potential som mötes- och evenemangslokal har inte kunnat utnyttjas.

I enlighet med Helsingfors stadsstrategi har evenemangen en betydande roll för att skapa trivsel, livskraft och attraktivitet i Helsingfors. Målet är att bland annat att göra det lättare att använda lokaler och områden för evenemang och kulturverksamhet. De planerade ändringarna i tegelklockan bidrar för sin del till att staden kan uppnå målen i stadsstrategin i Söderviks område genom att skapa förutsättningar för en mångsidig fritidsverksamhet och kultur.

Preliminär projektplan

Avsikten med projektet är att skapa fungerande och trygga förhållanden för att organisera större sammankomster och evenemang i de tomma lokalerna. Efter de planerade ändringarna är gasklockan i tegel en ny evenemangslokal i Södervik som redan starkt har profilerats som ett viktigt evenemangsområde för stadskulturen.

Att man kan börja använda en kulturhistoriskt betydande lokal året runt ökar Helsingfors och Söderviks dragningskraft ännu mer och stöder den nuvarande användningen av området för kulturändamål och evenemang. Området kan utnyttjas av stora sommarevenemang och ändringarna främjar användningen av området dygnet runt och året runt. Utanför festivalperioden kan gasklockan i tegel användas som en självständig evenemangslokal som tillför kulturverksamhet på området och stöder områdets profil, vilket bidrar till att uppnå målen i stadsstrategin. Sådan användning kan vara till exempel konstutställningar och installationer, konserter, mässor, föreställande konst och företagsevenemang.

I och med projektet skulle det rymmas 880 personer i gasklockan.

De nu planerade ändringarna för att förbättra användbarheten hindar inte att ansluta gasklockan i tegel till någon annan större helhet. Ändringarna gör det dock möjligt att ta i bruk lokalen omedelbart på egen hand, vilket eventuellt leder till nya idéer om hur lokalen kan utnyttjas även i fortsättningen. De planerade ändringarna är också nödvändiga i varje fall oberoende av hur gasklockan i tegel kommer att användas.

I planen som förbättrar lokalens användbarhet ingår:

- förbättring och utbyte av de befintliga utrymningsvägarnas konstruktioner
- en ny servicedörr som också kan användas som nödutgång
- förbättring av tillgängligheten
- uppdatering av ventilationssystemet för en kapacitet på 880 personer
- nya toaletter
- nya vindfång
- elarbeten med beaktande av den framtida användningen
- vattenanslutning och avlopp
- fiberanslutning

Enligt anvisningarna för hantering av lokalprojekt kan beslutsfattande i två steg användas för exceptionella projekt när betydande segregationspolitiska eller kulturhistoriska värden är förknippade med projektet även om det inte skulle finnas användning för lokalerna i enlighet med stadens strategi för verksamhetslokaler som byggnader som behövs för produktion av lagstadgade tjänster och som utgör en långvarig stomme för servicenätet.

I ett tvåstegsförfarande vid beslut beslutar stadsfullmäktige först om hur nödvändigt projektet är, dvs. den preliminära projektplanen. I det andra steget beslutar stadsfullmäktige om de preciserade projektplanerna för projekten, dvs. fattar ett projektbeslut om de medel som binds till projektet utifrån den preciserade projektplanen och det maximipris som fastställts utifrån den.

Projektets omfattning

Projektet omfattar är cirka 1 487 m² bruttoyta och 1 379 m² lägenhetsyta.

Kostnader

Kostnaderna för projektet beräknas uppgå till sammanlagt högst 2 000 000 euro, exklusive mervärdesskatt, i kostnadsnivån för december 2023.

Lokalkostnader

Tegelklockan används sporadiskt för evenemang, men den har för tillfället ingen egentlig användare eller hyresgäst. Enligt den preliminära kalkylen från en expert kan hyresinkomsterna från evenemang efter ändringarna vara cirka 1 000 000 euro om året.

Den interna totalhyran på 392 056 euro om året består av kapitalhyra 189 806 euro, underhållshyra 100 873 euro, avkastningskrav 71 744 euro (2,5 %), arrende 18 818 euro och allmänna kostnader 10 814 euro (0,67 euro/m² lägenhetsyta i månaden).

Trots att hyran enligt kalkylen inte täcker lokalkostnaderna, är det motiverat att genomföra ändringar som förbättrar användbarheten för att en byggnad som är arkitektoniskt och industrihistoriskt unik ska kunna utnyttjas effektivt för mångsidiga kulturändamål.

Projektet stöder dessutom den nuvarande verksamheten i området och användningen av området året runt, och genomför stadsstrategins riktlinjer att utveckla Södervik till ett centrum för upplevelser där ”kultur och fritid är starkt närvarande”.

Projektfinansiering

För projektet har det inte reserverats någon finansiering i byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som ingår som bilaga i 2024 års budget. Om den preliminära projektplanen godkänns, anvisas den finansiering som behövs för projektet för 2024 från oförbrukade anslag som reserverats för husbyggnadsprojekt för 2024. Finansieringsbehovet år 2025 beaktas i de följande förslagen till budgetens investeringsprogram.

Projektets genomförande och tidsplan

Projektets genomförande- och underhållsansvar hör till lokalservicen inom stadsmiljösektorns servicehelhet byggnader och allmänna områden.

Avsikten är att byggandet inleds i september 2024 och blir färdigt i maj 2025. Verksamheten i lokalerna kan inledas i juni 2025.

Tillfälliga lokaler

Tillfälliga lokaler behövs inte.

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om preliminära och preciserade projektplaner för exceptionella projekt oberoende av de kalkylerade kostnaderna för dessa.

Stäng

Kaupunginhallitus 03.06.2024 § 347

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Suvilahden tiilisen kaasukellon käytettävyyden parantamista koskevan 13.3.2024 päivätyn alustavan hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 1 487 brm² ja arvioitu enimmäishinta arvonlisäverottomana on 2 000 000 euroa joulukuun 2023 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 04.04.2024 § 37

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle alustavan hankesuunnitelman hyväksymistä, osoitteeseen Parrukatu 2, toteutettavan tiilisen kaasukello käytettävyyden parantaminen hankkeen 13.3.2024 päivätyn tarveselvityksen mukaisesti siten, että hankkeen arvioitu enimmäishinta arvonlisäverottomana on 2 000 000 euroa joulukuun 2023 kustannustasossa ja laajuus noin 1487 brm².

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Mika Kontkanen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Hannu Seppälä
Lisätiedot

Mika Kontkanen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39747

mika.kontkanen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 26.06.2024

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi