Talousarvioennuste 2024, liikenneliikelaitos HKL

HEL 2024-004555
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 97 §

Talousarvion toteutumisennuste 3/2024

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta merkitsi tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 3/2024.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n talousjohtaja Pasi Miettinen. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunginhallituksen 11.12.2023 hyväksymien vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2024 kolme kertaa. Toimialojen, virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon.

Liitteenä on kaupunginkansliaan 30.10.2024 mennessä toimitettu liikenneliikelaitoksen (HKL) talousarvion toteutumisennuste 3/2024, jossa ennustetta on verrattu kaupunginvaltuuston 22.11.2023 hyväksymään talousarvioon 2024. Liitteenä on myös tuloslaskelma ja rahoituslaskelma, jossa on esitetty ennuste 3/2024, tulosbudjetti 2024 ja talousarvio 2024. Esityslistalla on kuvattu talousarvion toteutumisennustetta verrattuna HKL:n johtokunnan 19.12.2023, 72 §, hyväksymään tulosbudjettiin.

Yleistä

Matkustajavaikutuksiltaan metron historian merkittävimmän liikennöinnin poikkeustilanteen aiheuttanut Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke saavutti syyskuun alussa onnistuneesti tärkeän välietapin, kun liikennöinti käynnistyi aikataulun mukaisesti. Myös muiden Mellunmäen haaralla liikennöintiin poikkeuksia aiheuttaneiden hankkeiden työt etenivät siten, että normaaliliikennöintiin oli mahdollista palata suunnitelmien mukaisesti syyskuun alkupuolella.

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishankkeen hyväksytty enimmäishinta ennen rakentamisen aloittamista oli 14,1 milj. euroa. Kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa 2024 korotetuksi enimmäishinnaksi 16,4 milj. euroa. Ylitys 2,3 milj. euroa johtuu mm. ennakoitua haastavammista olosuhteista sekä rakentamisen aikaisista suunnitelmien tarkentamistarpeista.

Kesän 2024 liikennekatkojen aikana toteutettiin eri investointihankkeiden liikennöinnin näkökulmasta kriittiset työvaiheet. Rakennustyöt Rautatientorin ja Kontulan metroaseman laituritasoilla jatkuvat vielä matkustajaliikenteen palautumisen jälkeen. Tämän hetken arvion mukaan Rautatientorin metroasemalla työt valmistuvat jonkin verran hankesuunnitelmassa ennakoitua (maaliskuu 2025) nopeammin. Kontulan metroaseman laituritason ja läntisen sisäänkäynnin peruskorjaustyöt jatkuvat elokuuhun 2025 saakka.

Liikennekatkot vaikuttivat kesän matkustajamääriin. Kesä-heinäkuun aikana matkustajia oli noin 27 % vähemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna. Liikennekatkojen päätyttyä syyskuun alusta alkaen matkustajamäärät ovat palautuneet edellisen vuoden tasolle.

Liikennekatkojen toteutus oli vaativa, kaikkia metron liiketoiminta-alueita läpileikkaava muutoksenhallintaprosessi. Saatuja kokemuksia tullaan hyödyntämään seuraavina vuosina liikennöinnille mahdollisesti häiriöitä aiheutuvien hankkeiden suunnittelun, urakoiden valmistelun ja toteutuksen aikana. Eri toimijoiden yhteistyötä erityisesti tulevien vuosien investointihankkeiden vaikutustenarviointien ja yhteensovituksen osalta jatketaan. Yhteisenä tavoitteena on liikkumiseen aiheutuvien haittojen pienentäminen.

Kalasatamassa sijaitsevan Junatien metrosillan kantavuustarkastelujen tulokset valmistuivat syyskuussa. Tulosten perusteella todettiin, että metrosillan kuntoa on jatkossa tarkkailtava tehostetusti. Riskienhallintatoimenpiteenä rakenteita tuetaan jo ennen kuin silta pystytään uusimaan tai kunnostamaan perusteellisemmin. Tuentatyöt käynnistyvät marraskuun aikana. Myös sillan laajemman kunnostamisen tai uusimisen suunnittelu on käynnistetty, mutta toistaiseksi sen ajankohta ei ole vielä täsmentynyt.

Uuden metrojunakalustohankkeen (M400) valmisteluun liittyvä markkinavuoropuhelu on käynnissä. M400-junat tulevat korvaamaan elinkaarensa päätä lähestyvät vanhimmat metrojunakalustosarjat (M100 ja M200) vuoteen 2032 mennessä. Metron junakulunvalvontajärjestelmän uusimishankkeen ja siihen liittyvän radioverkkohankkeen (METKA-hankkeet) hankintoihin liittyvä neuvotteluvaihe jatkuu vuoden 2025 alkupuolelle saakka.

Talousarvion sitovat tavoitteet

Liikenneliikelaitoksella on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta ja tavoitteita kuvaavaa mittaria vuodelle 2024:

  • HKL:n talous pysyy tasapainossa
    • Tilikauden tulos on vähintään nolla
  • Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta
    • Asiakkaiden antama liikennöitsijäarvosana HSL:n tuottamassa kyselytutkimuksessa 4,13
  • Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta
    • Ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %

Tässä vaiheessa kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.

Kesällä 2024 toteutettujen hankkeiden aiheuttamat poikkeamat normaaliin liikennöintiin tunnistetaan riskiksi matkustajien asiakastyytyväisyydelle. Kevään tutkimuksessa asiakastyytyväisyys oli korkealla tasolla. Tutkimuskausi ajoittui keväälle ennen kesän rakentamishankkeita, joten niiden vaikutusta vuoden kokonaistulokseen ei vielä kyetä arvioimaan. Ennustetaan, että asetettu tavoite tullaan saavuttamaan, vaikka tavoite tunnistetaan poikkeusliikenteen vuoksi haastavaksi.

Käyttötalous (vertailu tulosbudjettiin)

Liikevaihtoennuste on 160,1 milj. euroa alittaen tulosbudjetin noin 5,4 milj. euroa. Metron liikennöintikorvaustulojen ennuste on 59,9 milj. euroa eli 0,1 milj. euroa alle tulosbudjetin. Muista liikevaihdon eristä HSL:ltä laskutettavan infrakorvauksen arvioidaan nousevan budjetoitua suuremmaksi noin 1,2 milj. euroa.

Menoissa suurin erä on alihankintamenot Kaupunkiliikenneyhtiöltä 110,3 milj. euroa. Alihankintamenojen ennustetaan toteutuvan hieman tulosbudjettia alhaisempana.

Poistoja ennustetaan toteutuvan 33,7 milj. euroa eli 2,4 milj. euroa alle tulosbudjetin. Ennusteen alittamisen taustalla on investointitöiden ajallinen siirtymä.

Korkokuluja on toteutumassa 16,6 milj. euroa eli 1,8 milj. euroa budjetoitua vähemmän.

Tilikauden tulosennuste ennen varausten muutoksia on 0,3 milj. euroa ja 0,9 milj. euroa budjetoitua pienempi.

Investoinnit

Vuoden 2024 investointiennuste on 67,4 milj. euroa, joka on samalla tasolla talousarvion kanssa. Investointien toteuma syyskuun lopussa on 47 milj. euroa.

Vuoden 2024 suurimpia investointeja ovat Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke 13,8 milj. euroa, Kampin metroaseman läntisen lippuhallin perusparantaminen ja uudelleen rakentaminen osana ns. Keskustan TeHyKe-hanketta 6,2 milj. euroa, Länsimäen metrosiltojen perusparannus 5,0 milj. euroa ja metrovaihto-osatuotannon laajennus 4,7 milj. euroa.

Stäng

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 05.09.2024 § 73

Päätös

Johtokunta merkitsi tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 2/2024.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n talousjohtaja Pasi Miettinen.

06.05.2024 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 29.11.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi