Talousarvioennuste 2024, liikenneliikelaitos HKL
Talousarvion toteutumisennuste 1/2024
Päätös
Johtokunta merkitsi tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 1/2024.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n talousjohtaja Pasi Miettinen. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginhallituksen 11.12.2023 antamien vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2024 kolme kertaa. Keskushallinnon, toimialojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon.
Liitteenä on kaupunginkansliaan 17.4.2024 mennessä toimitettu liikenneliikelaitoksen (HKL) talousarvion toteutumisennuste 1/2024, jossa ennustetta on verrattu kaupunginvaltuuston 22.11.2023 hyväksymään talousarvioon 2024. Liitteenä on myös tuloslaskelma ja rahoituslaskelma, jossa on esitetty ennuste 1/2024, tulosbudjetti 2024 ja talousarvio 2024. Esityslistalla on kuvattu talousarvion toteutumisennustetta verrattuna HKL:n johtokunnan 19.12.2023, 72 §, hyväksymään tulosbudjettiin.
Yleistä
Metron matkustajamäärät ovat edelleen noin 13 % koronaa edeltävää aikaa alhaisempia. Kehitys vastaa HSL-alueen joukkoliikenteen matkustajamäärien yleistä kehitystä. Metron liikennesuoritteita arvioidaan toteutuvan vuonna 2024 hieman talousarviossa arvioitua vähemmän. Metroradalla tehtävien rakennushankkeiden vuoksi kesäliikennekausi ja harvennettu liikennöinti on voimassa hieman talousarviossa arvioitua pidempään.
Kesän 2024 rakennushankkeiden vuoksi metroliikenteessä toteutettavat liikennekatkot on vaativa, kaikkia metron eri liiketoiminta-alueita läpileikkaavia muutoksenhallintaprosessi. Metroliikennettä ja mm. metroinfran ylläpito- ja kehittämispalveluita HKL:lle tuottavan Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö) toimesta toimenpiteiden valmistelussa ja toteutuksessa on käytössä jatkuva riskiperustainen seuranta. Helsingin seudun liikenne (HSL) -kuntayhtymän ja Kaupunkiliikenneyhtiön kesken on käynnissä myös tulevien vuosien rakennushankkeiden aiheuttamien liikennehaittojen minimointiin tähtäävä investointien ohjelmointityö. Työtä tullaan jatkamaan yhteensovittamalla metron liikennöintiin vaikuttavien hankkeiden toteutusta mm. merkittävimpien katujen ja kunnallistekniikan peruskorjauskohteiden kanssa yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa. Tavoitteena on liikkumiseen aiheutuvien haittojen minimointi, tiedonkulun varmistaminen ja ennakoiva viestintä.
Metron liikennöintisopimuksen neuvottelut HSL:n kanssa ovat päättyneet ja jatkosopimus etenee HSL:n hallituksen ja HKL:n johtokunnan hyväksyttäväksi touko-kesäkuussa.
Metrojunakaluston M200 -sarjan peruskorjaus on valmistunut ja junat ovat liikennekäytössä. Alkuvuonna ovat käynnistyneet metron junakulunvalvontajärjestelmän uusimishankkeen ja siihen liittyvän radioverkkohankkeen (METKA-hankkeet) hankintojen neuvotteluvaiheet, jotka jatkuvat koko vuoden.
Helmikuussa 2024 toteutettiin Herttoniemen metroaseman viihtyisyyteen ja toimivuuteen liittyvä asiakaskysely, johon saatiin lähes 5000 vastausta. Vastauksia hyödynnetään asemalle toteutettavan kevyen perusparannuksen suunnittelussa. Perusparannuksen suunnittelu etenee ja tavoitteena on valmistella asia päätöksentekoon syyskaudella. Asiassa on tarkoitus tehdä yhteistyötä osallistavan budjetoinnin OmaStadi-projektin kanssa.
Talousarvion sitovat tavoitteet
Liikenneliikelaitoksella on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta ja tavoitteita kuvaavaa mittaria vuodelle 2024:
- HKL:n talous pysyy tasapainossa
- Tilikauden tulos on vähintään nolla
- Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta
- Asiakkaiden antama liikennöitsijäarvosana HSL:n tuottamassa kyselytutkimuksessa 4,13
- Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta
- Ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %
Tässä vaiheessa kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.
Luotettavuustavoitteen saavuttamiseen vaikuttavien ajamattomien lähtöjen syissä ei ole enää korostunut kuljettajapula kuten edellisenä vuonna. Metroliikenteen operointia HKL:lle tuottavan Kaupunkiliikenneyhtiön vuoden 2023 aikana toteuttamat kuljettajakurssit ovat täydentäneet kuljettajaresurssien määrää ja kursseja jatketaan vuonna 2024 kuljettajaresurssin varmistamiseksi. Ennustetaan, että luotettavuustavoite tullaan saavuttamaan.
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishankkeen aiheuttamat poikkeamat normaaliin liikennöintiin tunnistetaan riskiksi matkustajien asiakastyytyväisyydelle, mutta tälle vuodelle ei vielä ole saatavissa tutkimustuloksia. Riskiä hallitaan HSL:n ja Kaupunkiliikenneyhtiön ennakoivalla viestinnällä. Ennustetaan, että asetettu asiakastyytyväisyystavoite tullaan saavuttamaan.
Tilikauden tulostavoite on laskenut tulosbudjettiin 2024 nähden. Tilikauden tulosennuste (ennen poistoeroja) on 0,4 milj. euroa (TB 1,2 milj. euroa).
Käyttötalous (vertailu tulosbudjettiin)
Liikevaihtoennuste on 166,4 milj. euroa ylittäen tulosbudjetin noin 0,9 milj. eurolla.
Metron liikennöintikorvaustulojen ennuste on 61,0 milj. euroa ylittäen hieman budjetoidun sähkön hintaennusteen kehittymisen johdosta.
Muista liikevaihdon eristä HSL:ltä laskutettavan infrakorvauksen arvioidaan nousevan budjetoitua suuremmaksi noin 0,7 milj. euroa johtuen kantametron ylläpitotöiden budjetoitua suuremmista kustannuksista. Vastaavasti ennustettu Länsimetron vastikelaskutus on pienentynyt noin 0,9milj. eurolla.
Menoissa suurin erä on alihankintamenot Kaupunkiliikenneyhtiöltä 113 milj. euroa. Alihankintamenoja on toteutumassa 2,1 milj. euroa budjetoitua enemmän, johtuen mm. lisääntyneistä vuosihuolto- ja ylläpitotöistä (0,8 milj. euroa).
Poistoja ennustetaan toteutuvan 36,1 milj. euroa tulosbudjetin mukaisesti.
Korkokuluja on toteutumassa 18,2 milj. euroa eli 0,2 milj. euroa budjetoitua vähemmän.
Tilikauden tulos ennen varausten muutoksia on 0,4 milj. euroa ja 0,8 milj. euroa budjetoitua pienempi johtuen metron liikennöintisopimuksen kannattavuusennusteen heikkenemisestä.
Investoinnit
Vuoden 2024 investointiennuste on 67,4 milj. euroa, joka on samalla tasolla talousarvion kanssa. Ennusteeseen kohdistuu tässä vaiheessa vuotta merkittäviä epävarmuuksia. Projektikohtaisesti on tunnistettu sekä ylityspaineita että ajoitusmuutoksia. Viiveet toteutuksessa tulevat pienentämään vuotuista toteumaa. Vaikutus kuluvan vuoden toteumaan tarkentuu suunnittelun ja toteutuksen edetessä. Vuoden 2024 suurimpia investointeja ovat Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke 9,8 milj. euroa, Kampin metroaseman läntisen lippuhallin perusparantaminen ja uudelleen rakentaminen osana ns. Keskustan TeHyKe-hanketta 5,9 milj. euroa, Länsimäen metrosiltojen perusparannus 4,4 milj. euroa, Kontulan metroaseman laituritason perusparannus 3,2 milj. euroa ja Itäkeskuksen metron sähkönsyöttöaseman perusparannus 3,2 milj. euroa.
Detta beslut publicerades 10.05.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277