Tutkimuslupa, Koronavilkku - sidosryhmien näkökulmien ymmärtäminen suomalaiseen covid-19-sovellukseen
Tutkimuslupa tutkimukseen ”Koronavilkku – Sidosryhmien näkökulmien ymmärtäminen suomalaiseen COVID-19-sovellukseen”
Päätös
Terveysasemien johtajalääkäri myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Koronavilkku – Sidosryhmien näkökulmien ymmärtäminen suomalaiseen COVID-19-sovellukseen” (tutkimushanke). Yhteyshenkilönä on osastonhoitaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.5.2025 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.
Päätöksen perustelut
Koronavilkku-sovellusta koskeva tutkimus on yksi strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman REPAIR-hankkeen osatutkimuksista. Tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa siitä, miten eri toimijat osallistuivat sovelluksen toiminnan määrittelemiseen ja mitä sellaista he oppivat kokemuksesta, jota voitaisiin käyttää tulevaisuudessa sovellusten kehittämiseen. Tavoitteena on tuottaa näkymiä yhteiskunnallisesti merkittävien digitaalisten palvelujen kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Tutkimuskysymykset ovat:
1) Mitkä toimijat osallistuivat Koronavilkkuun liittyviin päätöksiin ja minkälaisia päätöksentekoprosessit olivat?
2) Minkälaisia odotuksia eri sidosryhmät liittivät koronasovelluksiin ja minkälaisin seurauksin? Miten odotukset kehittyivät ajan myötä?
3) Mitkä olivat eri sidosryhmien roolit Koronavilkku-sovelluksen toiminnallisuuden määrittelyssä ja ylläpidossa?
Tutkimuksen kohderyhmänä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla ovat epidemiologisen yksikön tartunnanjäljittäjät ja tutkimusaineistoa kerätään haastattelemalla.
Haastatteluja varten rekrytoidaan yhteyshenkilön kautta yhteen ryhmähaastatteluun noin 3-5 osallistujaa. Ryhmähaastattelun kesto on noin tunti. Lisäksi toteutetaan yksi yhden tunnin yksilöhaastattelu johtotehtävissä toimineen henkilön kanssa. Haastattelut tallennetaan litterointia varten. Tutkimusaineisto pseudonymisoidaan litteroinnin yhteydessä.
Osallistujia informoidaan tutkimuksesta ja he antavat kirjalliset suostumuksensa. Tutkimusaineistoa käsitellään tietoturvallisesti tietosuojailmoituksessa kuvatun mukaisesti.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää terveysasemien johtajalääkäri palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.
Detta beslut publicerades 29.04.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Minttu Markkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40196