Hankinta, minikilpailutus, irtokalusteet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Kallion ala-aste
Kallion ala-asteen irtokalustehankinta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että Kallion ala-asteen irtokalusteita hankintaan tarjousvertailun mukaisesti seuraavilta puitesopimustoimittajilta:
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy
Isku Interior Oy
Kuopion Woodi Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input interior Oy
Isku Interior Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara Trading TTR Oy
Hankinnan kokonaisarvo on noin 561 000 euroa, alv 0%.
Oppilaskalusteisiin positiot 7,0 kalustetunnus T6 ja 12,0 kalustetunnus S4 ei tullut tarjouksia.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein:
Hylätä oppilaskalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
Lekolar-Printel Oy:n Ryhmä 3: P1a (pos. 3,1), P1b (pos. 3,2), P1c (pos. 3,3) ja P1d (pos. 3,4)
Hylätä toimisto- ja julkitilakalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
Martela Oyj:n T15 (pos. 22,0)
Isku Interior Oy:n T17 (pos. 23,0)
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta valtuutti hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat ajalla joulukuu 2024.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Kallion ala-asteen irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena:
H029-21/HEL 2021-005362 / Oppilaskalusteet
H066-20/HEL 2020-012513 / Toimisto- ja julkitilakalusteet
Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.
Määräaikaan 10.05.2024 klo 15:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
Isku Interior Oy (1831497-2)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (0114891-2)
Tevella Oy (2575744-8)
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input interior Oy (2447489-2)
Isku Interior Oy (1831497-2)
Kinnarps Oy (0789249-4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (0114891-2)
Modeo Oy (2028267-4)
Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
Tarjousten tuote-/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.
Tuote-/ryhmäkohtaiset valinnat ja hylkäykset perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.
Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:
Oppilaskalusteet, tilausten arvot:
Arvo Piiroinen Oy - 179 244,00 euroa
Isku Interior Oy - 9 855,62 euroa
Kuopion Woodi Oy - 61 339,93 euroa
Lekolar-Printel Oy - 52 436,00 euroa
Martela Oyj - 18 671,00 euroa
Toimisto- ja julkitilakalusteet, tilausten arvot:
Input interior Oy - 37 525,61 euroa
Isku Interior Oy - 26 545,99 euroa
Lekolar-Printel Oy - 3 005,09 euroa
Martela Oyj - 87 164,00 euroa
Modeo Oy - 84 232,00 euroa
Tavara Trading TTR Oy - 1 046,00 euroa
Lisäksi esitetään, että hylätään oppilaskalusteiden Lekolar-Printel Oy:n tarjoukset tuotteista Ryhmä 3: P1a (pos. 3,1), P1b (pos. 3,2), P1c (pos. 3,3) ja P1d (pos. 3,4), tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet tarjouspyynnön liitteenä olleessa kalustekortissa annettuja kriteerejä jalkojen määritysten osalta. Jalkojen tuli sijaita kalustekortin kuvan mukaisesti pöytätason kulmissa.
Lisäksi esitetään, että hylätään toimisto- ja julkitilakalusteiden Martela Oyj:n tarjous tuotteesta T15 (pos. 22,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous tuotteesta ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä mittojen osalta. Tarjotun tuolin syvyys alittaa 11 prosentilla määritellyn syvyysmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on + - 5%.
Lisäksi esitetään, että hylätään toimisto- ja julkitilakalusteiden
Isku Interior Oy:n tarjous tuotteesta T17 (pos. 23,0), sillä tarjoaja ei pystynyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti kolmen päivän sisällä pyynnöstä toimittamaan kalusteesta mallikappaletta. Tarjouspyynnön vaatimus on, että tarjotut kalusteet/verhoilukankaat jne. tulee olla katselmoitavissa viipymättä, mikäli näin pyydetään.
Esityksen liitteenä on vertailutaulukko.
Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2023-005321, 23.5.2023 §101) mukaan lautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euron ylittävät hankinnat toimialalla.
Detta beslut publicerades 21.08.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jaana Pääkkönen, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 37131