Lausuntopyyntö, hyvinvointialueen taloustietojen toimittamiseen sovellettavat tietosisällöt ja tekniset kuvaukset koskien tilikautta 2025, valtiovarainministeriö

HEL 2024-005221
Ärendet har nyare handläggningar
§ 59

Lausunto hyvinvointialueen taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2025

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö antoi seuraavan lausunnon luonnoksesta valtiovarainministeriön asetuksessa säädettävistä hyvinvointialueen taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2025.

Yhteenveto

Ehdotettu valtiovarainministeriön asetus koskien vuoden 2025 taloustietojen tietosisältöjä sisältää muutostarpeita ja niiden vaikutuksia hyvinvointialueen raportointijärjestelmiin ja tiedon tuottamiseen.

Palveluluokkiin ehdotetut muutokset

Helsingin kaupunki toteaa, että lähes kaikkiin hyvinvointialueiden palveluluokkien nimiin, palvelukuvauksiin ja huomautuksiin on tullut tarkennuksia. Helsingin kaupunki kannattaa ohjeistuksen tarkennusta, mutta ohjeistusten muutokset aiheuttavat aina lisää määrittelytyötä omalle organisaatiolle ja järjestelmätoimittajan kehittämiskustannuksia.

Tukipalvelut on mahdollista raportoida erikseen esitetyille tukipalvelujen palveluluokille, mutta se tulee vaatimaan järjestelmätoimittajalta tilattavaa muutostyötä ja omaa määrittely- ja testaustyötä jo olemassa olevan hallinnollisten kustannusten vyörytysratkaisun päivittämiseksi.

Palveluluokka 2286 Erityinen osallisuuden tuki: Palveluun sisältyy uudistetun vammaispalvelulain (675/2023) 12-13 §:ssä tarkoitettu erityinen osallisuuden tuki. Päätösten kautta saadaan asiakkaiden määrä. Mahdollisesti myös suoritteet (tuntimäärät), jos niitä päätetään kirjata järjestelmään. Se, miten palvelu tullaan kirjaamaan järjestelmään, ei ole vielä päätetty. Eurot eivät ole tällä hetkellä eroteltavissa.

Palveluluokka 2287 Tuettu päätöksenteko: Palveluun sisältyy uudistetun vammaispalvelulain (675/2023) 14-15 §:ssä tarkoitettu tuettu päätöksenteko. Tuettua päätöksen tukea ei löydy nykyisestä kirjanpidostamme euroina, lisäksi sen erottaminen muusta työstä on haastavaa. Päätösten kautta saadaan asiakkaiden määrä.

Palveluluokka 2288 Vaativa moniammatillinen tuki: Palveluun sisällytetään uudistetun vammaispalvelulain (675/2023) 16-17 §:ssä tarkoitettu vaativa moniammatillinen tuki. Vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän työtä olisi haastavaa erotella työntekijöiden tekemästä muusta työstä. Se edellyttäisi yksittäistä tietojen poimintaa tai arvioon perustuvaa raportointia. Päätösten kautta saadaan asiakkaiden määrä. Vielä ei tiedetä, kuinka palvelu kirjataan järjestelmään, ja saadaanko suoritteita.

Palveluluokka 2289 Vammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta: päätösten kautta asiakkaiden määrä ja käynneistä saadaan myös suoritteet. Kustannukset saadaan kirjanpidosta.

Tililuetteloon ehdotetut muutokset

Helsingin kaupunki toteaa, että ehdotettuihin ict-tilimuutoksiin liittyy haasteita saada eriteltyä kirjanpitoon ict-toimittajien ostolaskuista tietotekniikan konesali- ja kapasiteettipalvelut sekä muut uudet tietotarpeet. Helsingissä muutos edellyttää järjestelmätoimittajan sopimusten läpikäyntiä ja mahdollisia palvelutarjoajien tuotepakettien ja hinnastojen muutoksia. Varmuutta ei ole, että vuoden 2025 alusta saadaan kaikki pyydetyt ict-tiedot raportoitua luotettavasti esitetyllä tilien tarkkuustasolla. Hyvinvointialueilla voi olla erilaisia käytäntöjä ict-laitteiden käyttömenoihin kirjaamisessa tai laitekustannusten aktivoimisessa, mikä vaikeuttaa valtakunnan tasolla kustannusten vertailukelpoisuutta.

Helsingin kaupunki esittää, että lähtökohtaisesti tilimuutoksien pitäisi olla erittäin harkittuja, koska ne vaikuttavat lähes kaikkiin valtion talousraportoinnin raportteihin ja usein myös hyvinvointialueiden toiminnanohjausjärjestelmiin. Uusien asiakasmaksutilien lisääminen tililuetteloon tarkoittaisi Helsingissä sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään tilattavia päivityksiä, mikä tarkoittaisi satojen laskutusnimikkeiden muutoksia ja kohdistuksia esitetyille uusille asiakasmaksutileille. Muutostyö vaatisi kahden eri järjestelmätoimittajan isoa lisätyötä ja voisi vaarantaa tiedon luottavuuden. Lisäksi ehdotetut asiakasmaksutilimuutokset olisi toteutettava myös kuukausittain tai neljännesvuosittain raportoitaville raportointikokonaisuuksille, vaikka THL:n tiedontarve on vain vuosikohtainen tieto. Helsingin kaupunki pitää kannatettavampana ratkaisuna nykyisen kaltaista HHYTT-erillisraportointia kerran vuodessa, koska tiedot ovat kerättävissä raportille nykyisillä laskentatunnisteilla ilman isoja muutostöitä edellä mainittuihin järjestelmiin.

Yksiköt ja yhteisöt / Hankintalain mukaisten sidosyksikköjen raportointi

Helsingin kaupunki toteaa, että sidosyksikköasemaan liittyy tulkinnanvaraisuutta, kun ei ole esimerkiksi verottajan ennakkoratkaisuihin verrattavissa olevaa keinoa saada etukäteen sitovaa varmuutta yksittäisen yhteisön osalta sidosyksikköasemaan liittyvistä oikeudellisista tulkinnoista. Tulkitsimme sidosyksikköaseman sellaisiksi omistuksiksi, joissa omistusosuutemme/määräysvaltamme on 0–20 %. Sidosyksikön määritelmää tulisi selkeyttää Aura-ohjeisiin ja tarkentaa ohjeistusta, miten hyvinvointialue voi helposti ilmoittaa, jos raportoitavaa ei ole.

Muut huomiot

Helsingin kaupungissa vammaispalvelujen erillistietoina kerättäviin tietoihin ei tällä hetkellä ole kustannustietoja erotettavissa kirjanpidosta. Vammaispalvelulain mukainen valmennuksen asiakkaiden määrä saatavissa päätösten kautta. Vastaavasti vammaispalvelulain mukaisen asumisen tuen asiakkaiden määrä ja hoitovuorokaudet ovat saatavissa. Kirjanpidosta ei saada erikseen lapsia eroteltuina vammaisten lasten asumistukeen. Jos järjestelmään rakennetaan uusi lapsen asumiseen tukeen liittyvä vuodepaikkakoodi, saadaan tiedot myös hoitovuorokausista. Tästä ei ole vielä tehty lopullista päätöstä. Vammaispalvelulain mukaisen lyhytaikaisen huolenpidon asiakkaiden ja hoitovuorokausien määrät ovat selvitettävissä. Vammaispalvelulain mukainen taloudellinen tuki hengityslaitteen varassa elävälle henkilölle on haasteellinen raportoitava tietosuojan puitteissa, koska tukia saavia henkilöitä saattaa olla alle 5.

Manuaalisesti kerättävien erillistietojen määrä kasvaa vuosittain. Helsingin kaupunki pitää hyvänä, jos tällä menettelyllä voidaan vähentää jonkin muun tiedonkeruun määrää.

Esityksessä on yksittäisiä pieniä teknisiä muutoksia varsin paljon. Esimerkiksi tilimuutokset vaikuttavat lähes kaikkiin valtion talousraportteihin, mikä lisää järjestelmätoimittajalta tilattavia muutostöistä ja järjestelmäkustannuksia. Myös pakollisuustietojen ja nimikkeiden muutokset on päivitettävä isoon määrään tietokenttiä.

Päätöksen perustelut

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoja hallituksen valtiovarainministeriön asetuksessa säädettävistä hyvinvointialueen taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2025. Lausunnot on pyydetty 3.5.2024 mennessä.

Detta beslut publicerades 03.05.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Tarja Fogelholm, Johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 33686

tarja.fogelholm@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Pia Ojavuo
talousarviopäällikkö