Tarveselvitys, Toini-tila, Sturenkatu 6, Åshöjdens grundskola, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektions beslut om behovsutredningen för specialklassers lokaler i Åshöjdens grundskolas skolbyggnad på adressen Sturegatan 6 i Alphyddan
Beslut
Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden beslutade föreslå för fostrans- och utbildningsnämnden att behovsutredningen för de lokaler som ska förverkligas för specialklasser på adressen Sturegatan 6 godkänns.
Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden betonar att man i samband med den fortsatta planeringen och förverkligandet av projekt ska fortsättningsvis beakta personalens och barnens synpunkter på hur lokaler borde utvecklas, samt säkerställa att lokalerna är helhetsekonomiskt fördelaktiga. Vid utvecklingen av lokalerna sörjer man för att det finns tillräckligt med lugna inlärningsutrymmen för verksamheten.
Svenska sektionen beslutade justera paragrafen på mötet.
Behandling
För att framställan ska vidare till fostrans- och utbildningsnämndens möte 11.6.2024 föreslog föredragande att paragrafen justeras på mötet.
Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden beslutar att föreslå för fostrans- och utbildningsnämnden att behovsutredningen för de lokaler som ska förverkligas för specialklasser på adressen Sturegatan 6 godkänns.
Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden betonar att man i samband med den fortsatta planeringen och förverkligandet av projekt ska fortsättningsvis beakta personalens och barnens synpunkter på hur lokaler borde utvecklas, samt säkerställa att lokalerna är helhetsekonomiskt fördelaktiga. Vid utvecklingen av lokalerna sörjer man för att det finns tillräckligt med lugna inlärningsutrymmen för verksamheten.
I Alphyddan på adressen Sturegatan 6 görs lokal- och gårdsändringar för att tillgodose behovet hos verksamheten för specialklasser som omfattas av förlängd läroplikt. Lokalerna kommer att förverkligas som ett funktionellt ändringsprojekt i Åshöjdens grundskolas skolbyggnad, där lokaler frigörs när de övre årskurserna och den intensifierade musikundervisningens verksamhet flyttar till Kottby.
I enlighet med svenska sektionens beslut av 7.11.2023, § 41 flyttar de svenskspråkiga specialklasserna för elever med förlängd läroplikt från Zacharias Topeliusskolan till Åshöjdens grundskola. Specialklasserna består av lärande som studerar enligt verksamhetsområde och lärande som studerar enligt individuella mål i läroämnen. I Zacharias Topeliusskolan har dessa specialklasser kallats ”TOINI-klasser”. I detta beslut avses med ”specialklass” de ovan nämnda lärandegrupperna.
Lokalerna på adressen Sturegatan 6 dimensioneras för 56 specialklasslärande, 226 lärande i årskurserna 1–6 i den grundläggande utbildningen och 42 förskoleelever. I lokalerna kan förskoleundervisning och grundläggande utbildning ordnas för sammanlagt 324 lärande.
För närvarande har Åshöjdens grundskola totalt 444 elever i förskoleundervisningen och i årskurserna 1–9 i den grundläggande utbildningen (läget hösten 2023). Utöver skolbyggnaden på adressen Sturegatan 6 har skolan tillfälliga tilläggslokaler på adressen Sturegatan 2. Hyresavtalet för tilläggslokalerna löper ut i slutet av år 2024. Skolans undervisning i tekniskt arbete ordnas även i fortsättningen i den finska grundskolan Aleksis Kiven peruskoulus lokaler.
Lokalerna på adressen Sturegatan 6 i Alphyddan tas i bruk möblerade senast i januari 2026. Lokalerna tillgodoser områdets föränderliga lokalbehov inom den grundläggande utbildningen, förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken. Mångsidig användning av lokalerna och stöd för inklusion av olika lärande är ett pedagogiskt mål som har beaktats i dimensioneringen av lokalerna och de planerade lösningarna.
Lokalprojektet förbättrar möjligheterna att ordna tjänster
Behovet av fostrans- och utbildningstjänster och huruvida det finns tillräckligt med platser följs regelbundet på områdes- och stadsnivå. I samband med planeringen av servicenätverket har befintlig lokalkapacitet och lokalkapacitet under byggnad tagits i beaktande. Vid planering av storleken av verksamhetsstället har man beaktat den långsiktiga utvecklingen i hela serviceområdet: befolkningsprognosen, bostads- och affärsbyggandet samt trafikarrangemangen.
Lokaländringsprojektet, som ska förverkligas på adressen Sturegatan 6, är en del av den helhet som servicenätverket för svenskspråkiga skolor bildar. Projekt som anknyter till utvecklingen av servicenätverket är utvidgningen av Kottby lågstadieskola till en enhetlig grundskola och den grundläggande renoveringen av Zacharias Topeliusskolan. I det senare fallet har det konstaterats att lokalerna i fastigheten på Stenbäcksgatan 14 inte möjliggör anordnande av service för lärande med förlängd läroplikt på ett ändamålsenligt sätt i fastighetens lokaler i fortsättningen. I den helhet som ska förverkligas i Åshöjden kan specialklasselevernas specialbehov beaktas både i lokalerna och på gården på ett jämlikt sätt på stadsnivå.
Enligt befolkningsprognosen år 2023 kommer antalet svenskspråkiga 6–12-åringar att öka i elevupptagningsområdena Åshöjden och Kottby under prognosperioden. Skollokalerna räcker nu för det prognostiserade antalet barn och antalet elever med finska eller något annat språk än svenska om modersmål som förväntas ta del av den svenskspråkiga servicen. Befolkningsutvecklingen i elevupptagningsområdena ska granskas årligen och vid behov ska åtgärder vidtas för att säkra tillräckliga utrymmen för verksamheten. Servicen för specialklasselever är en service på stadsnivå, där även närliggande kommuner i viss mån tar del av servicen.
Nya servicelokaler stödjer barnens vardag
Trygga, hälsosamma och tillräckliga lokaler som förverkligas i form av en funktionell ändring skapar goda förutsättningar för skolornas och förskoleundervisningens verksamhet och svarar på servicebehoven hos lärande med särskilt stöd.
Lokalerna och gården planeras så att de är tillgängliga och lämpliga för alla lärande, och så att de utgör en lärmiljö som stödjer barnets uppväxt och utveckling. Utöver personalen delaktiggörs barnen och familjerna i planeringen av verksamheten. Lokalerna stödjer målen om social samhörighet och inklusion i verksamheten.
Lokalerna främjar förverkligandet av läroplanen för den grundläggande utbildningen och planen för småbarnspedagogik
I projektet förverkligas för den grundläggande utbildningen och förskoleundervisningen pedagogiskt mångsidiga och ändamålsenligt dimensionerade lokaler som främjar verksamheten och säkerställer att de lärande har en god miljö att lära sig och växa upp i. Lokalerna planeras enligt dimensioneringsprinciperna och planeringsanvisningarna på stadsnivå och innebär att målen i läroplanen för den grundläggande utbildningen och planen för småbarnspedagogiken kan förverkligas. De tekniska lösningarna möjliggör förvärvande av nödvändiga färdigheter och ökar förståelsen för och kunnandet i teknologi i Helsingfors.
Gårdsområdena utrustas med lekredskap för att främja fysisk aktivitet och målen i läroplanerna. I planeringen och utrustningen av gårdsområdena beaktas säkerhet, möjlighet till övervakning, social samhörighet, möjlighet till fysisk aktivitet och mångsidig användning av gården för lär- och lekändamål. Gårdsområdena erbjuder både dem som använder skolornas och förskoleundervisningens tjänster och boende i området mångsidiga lek- och motionsförhållanden. Personalen och barnen delaktiggörs i planeringen av gården.
I samband med planeringen av gårdsområdena förbättras gårdens funktionalitet för alla elever och trivseln på gårdsområdet förbättras med hjälp av konstruktioner som dämpar trafikbullret. Dessutom kommer man att sörja för trygga arrangemang för trafik för hämtning och lämning av specialklasselever. Trädbeståendet på tomten kommer att bevaras.
I planeringen av projektet har man fäst särskild uppmärksamhet vid att säkerställa att helhetslösningen samt inomhus- och utomhuslösningarna stödjer inklusion av olika grupper av lärande i verksamheten.
Lokalbehoven inom förskoleundervisningen, de lägre årskurserna och undervisningen för specialklasser på adressen Sturegatan 6 presenteras i det bifogade rumslokalprogrammet.
De nya lokalernas inverkan på kostnaderna för lokaler och verksamhet
Lokalerna på adressen Sturegatan 6 är till sin storlek 3780 m² lägenhetsyta. Det område som ska genomgå en ändring är till sin omfattning 1458 m² lägenhetsyta, av vilken 221 m² lägenhetsyta upptas av festsalen.
Stadsmiljösektorn uppskattar att den totala hyran kommer att uppgå till cirka 29,71 euro/m²/mån., det vill säga cirka 1 350 000 euro per år. Den nuvarande hyran är cirka 1 042 000 euro per år, vilket innebär att den uppskattade hyreshöjningen är 6,73 euro/m²/mån., det vill säga på årsnivå 308 000 euro.
Till kostnaderna för inledande av verksamheten hör bland annat den första inredningen samt det första materialet, utrustningen och anordningarna. Vid den första inredningen används möbler som också tidigare använts inom sektorn i en omfattning på minst 30 %, vilket främjar stadens klimatneutralitetsmål och minskar behovet av anslag för fristående möbler. I projektet avsätts cirka 180 000 euro för kostnader för inledande av verksamheten, vilket inte inkluderar upphandling av informations- och kommunikationsteknik. Flyttkostnaderna uppskattas till cirka 20 000 euro. De totala verksamhetskostnaderna för det kommande projektet kommer att uppgå till cirka 3 320 000 euro per år.
Ändringsarbetena i projektet utförs enligt plan tidsmässigt så att inga tillfälliga lokaler behövs.
Delaktiggörande och annan gemensam beredning
Behovsutredningen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn.
Projektets omfattning och fastställandet av servicebehovet har beretts i samarbete mellan fostrans- och utbildningssektorns servicenätverksenhet inom tjänsterna för planering av inlärningslokaler och de svenskspråkiga tjänsterna inom den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken. Planen behandlades 1.9.2022 med rektorerna.
Skol- och förskoleundervisningspersonalen har utarbetat en pedagogisk plan. Delaktiggörandet i planeringen av verksamheten och utarbetandet av den pedagogiska planen har skett på bredare front än normalt. Den pedagogiska planen som ligger till grund för arkitekternas arbete har utarbetats av användarna, det vill säga representanter för skolpersonalen, under ledning av sektorns pedagogiskt sakkunniga. Vårdnadshavare, intressenter och övrig skolpersonal har genom workshoppar delaktiggjorts i processen och utvecklandet av den pedagogiska planen. Om workshopparna rapporterades det separat vid fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektions möte 7.5.2024.
Informationsmöten för personal och vårdnadshavare ordnades 5.2.2024.
Vårdnadshavarna informeras årligen om utvecklingen av områdets servicenätverk och husbyggnadsprogrammet samt delaktiggörs i planeringen av verksamheten och samarbetet via direktioner och föräldraföreningar.
Personalen på Zacharias Topeliusskolan, på Åshöjdens grundskola och inom förskoleundervisningen har deltagit i lokalplaneringen utifrån verksamhetsperspektivet i behovsutredningsskedet på användarmöten. Under den fortsatta planeringen kommer användarmöten att anordnas, bland annat om möbleringsfrågor.
Delaktiggörandet av de lärande i gårdslösningar äger rum på hösten 2024 på ett sätt som överenskoms separat med skolan. De lärande delaktiggörs även i planeringen av fristående möbler.
Bedömning av konsekvenserna för barnen
Genom lokal- och gårdslösningarna säkerställer man en trygg och hälsosam verksamhetsmiljö för barnen. I trafikplaneringen säkerställer man trygga förbindelser för lätt trafik till och från byggnaden och dess närområden. Riskbedömningar av trafikförbindelserna gås igenom under planeringen.
I de lokaler som förverkligas i projektet kan verksamheten för lärande med särskilt stöd ordnas på ett jämlikt sätt på stadsnivå. Ändamålsenliga lokaler som stödjer inklusion förbättrar verksamhetsförutsättningarna och inlärningen i fråga om de lärande som får särskilt stöd.
Detta beslut publicerades 18.06.2024
Föredragande
Mer information fås av
Ulla Manninen, projektiarkkitehti, telefon: 09 310 22493