Vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen hankinta

Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A hyväksyä vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Esittelijän perustelut

Aikuissosiaalityön päällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Hankinnan kohde ja taustaa

Hankinnan kohteena on sosiaalihuoltolain 27 e §:n mukainen vammaisten henkilöiden työtoiminta ja sosiaalihuoltolain 27 d §:n vammaisten henkilöiden työllistymistä tukevan toiminnan palveluna tarjottava työvalmennus Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakkaille.

Työtoiminnan tavoitteena on kohentaa palvelunkäyttäjän työ- ja toimintakykyä sekä vahvistaa hänen osallisuuden kokemustaan ja aktiivista kansalaisuuttaan yhteiskunnassa. Toiminnan tavoitteena on löytää hänen voimavarojaan, toiveitaan ja kykyjään vastaavia tehtäviä, jotka voivat edistää toimintakyvyn kohentamisen lisäksi parhaimmillaan muun muassa hänen pääsyään työelämään tai koulutukseen. Työtoiminnalla tuetaan henkilön omia vahvuuksia työelämään osallistumisessa hänen kiinnostustensa ja valmiuksiensa mukaisesti. Ostopalvelua arvioidaan tarvittavan vuosittain noin 100 asiakkaalle.

Työvalmennuksen tavoitteena on tukea ja vahvistaa palvelunkäyttäjän työnhakua ja työssä selviytymistä sekä lisätä hänen ammatillisia valmiuksiaan TE-toimiston palvelujen ohella. Vammaisten henkilöiden työllistymistä tukevaa toimintaa järjestetään henkilöille, joilla vamman tai sairauden tai muun vastaavan syyn takia on pitkäaikaisesti erityisiä vaikeuksia suoriutua tavanomaisista elämän toiminnoista ja jotka tarvitsevat työhallinnon palvelujen ja toimenpiteiden lisäksi erityisiä tukitoimia työllistyäkseen avoimille työmarkkinoille. Ostopalvelua arvioidaan tarvittavan vuosittain noin 20 asiakkaalle.

Kaupunki järjestää ja tuottaa pääasiallisesti itse vammaisten henkilöiden työtoiminnan ja työllistymistä tukevan toiminnan palvelut. Ostopalvelut täydentävät kaupungin omaa palveluvalikoimaa.

Kaupunki on kilpailuttanut hankinnan kohteena olevat palvelut edellisen kerran syksyllä 2020. Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätöksellä 11.11.2020 § 88 vammaisten henkilöiden työtoimintaa on hankittu ostopalveluna noin 100 asiakkaalle vuosittain ja osatyökykyisten henkilöiden työvalmennusta noin 20 asiakkaalle vuosittain. Nykyinen puitesopimuskausi päättyy 31.12.2024. Kaupungin oma palvelutuotanto ei riitä kattamaan palvelutarvetta, joten hankinnan kilpailuttaminen uudelle sopimuskaudelle on perusteltua.

Hankintayksikkö kuuli palveluntuottajia hankinnan valmistelussa. Hankintayksikkö kutsui palveluntuottajia avoimeen markkinavuoropuheluun. Kutsu julkaistiin hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi. Markkinavuoropuhelutilaisuus järjestettiin 29.4.2024 Kallion virastotalossa.

Palvelutuottajien tulee noudattaa voimassa olevaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muuta kyseisten palvelujen tuottamiseen liittyvää lainsäädäntöä.

Vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen piirissä on tällä hetkellä yhteensä noin 270 helsinkiläistä asiakasta, joista 170 on kaupungin omissa palveluissa ja 100 ostetuissa palveluissa.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen tuottaminen.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Tarjouskilpailu

Vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) liitteen E tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen, jotka ovat:

osa-alue 1: Vammaisten henkilöiden työtoiminta
osa-alue 2: Osa-työkykyisten henkilöiden työvalmennus.

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely. Osa-alueen 1 puitejärjestelyyn valitaan 3–6 palveluntuottajaa ja osa-alueen 2 puitejärjestelyyn 3–4 palveluntuottajaa niin, että palvelutarve tulee katettua. Palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen osa-alueittain ja asiakkaalle palveluntuottaja valitaan etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä, joka soveltuu asiakkaan tarpeisiin.

Hankintamenettelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden palveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa. Hankintamenettelyn sisällä tilaaja tekee päätöksen asiakaskohtaisen palvelun valinnasta kyseistä palvelua koskevan sosiaalihuollon lainsäädännön edellytysten mukaisesti.

Mikäli asiakkaan tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on kyseisessä palvelussa (osa-alueessa) useita, toteutetaan valinta hankintamenettelyn ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti. Palveluntuottajia kohdellaan palvelun valinnassa tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Esityksen liitteinä (1–7) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vaatimukset, jotka ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia. Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan, ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti sopimuskauden aikana.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tarjousten vertailuperuste

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset.

Sopimus

Hankinnan sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2025, ja se päättyy 31.12.2026. Sopimuskauden jälkeen tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä (1) enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo laskettuna hankintamenettelyn kokonaiskestolle optiokaudet mukaan lukien on 1 800 000 euroa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 12.12.2023 § 260 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 62843

henna.niiranen@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: HankL 60§ 138§
2. Confidential: HankL 60§ 138§
3. Confidential: HankL 60§ 138§
4. Confidential: HankL 60§ 138§
5. Confidential: HankL 60§ 138§

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.