Katusuunnitelma, Kampin terveys- ja hyvinvointikeskuksen ympäristön kadut
Salomonkatu, Runeberginkatu, Fredrikinkatu, Kampinkuja, katusuunnitelmat, Kamppi (a-asia)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:
- Salomonkatu välillä Runeberginkatu−Fredrikinkatu suunnitelmapiirustus nro 32016/1 (liite 2)
- Runeberginkatu välillä Kampinkuja−Salomonkatu suunnitelmapiirustus nro 32017/1 (liite 4)
- Fredrikinkatu välillä Kampinkuja−Salomonkatu suunnitelmapiirustus nro 32018/1 (liite 6)
- Kampinkuja suunnitelmapiirustus nro 32019/1 (liite 8)
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Salomonkatu, Runeberginkatu, Fredrikinkatu ja Kampinkuja ovat nykyisiä olemassa olevia katuja. Katusuunnitelmat pohjautuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 12708, 11224, 10667, 11315, 9362 ja 8959. Suunnittelussa on myös otettu huomioon asemakaavan nro 12708 liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 7212 mukaiset periaatteet. Salomonkadun katusuunnitelmassa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyä ratkaisua terveys- ja hyvinvointikeskuksen saattoliikenteelle tarkoitetun kääntöpaikan mitoituksen osalta ja lisätty yksi esteetön pysäköintipaikka.
Katusuunnitelmilla mahdollistetaan asemakaavan nro 12708 mukaisen keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen Salomonkadun eteläpuolelle nykyisen Kampin metroaseman sisäänkäyntirakennuksen kohdalle. Katujen saneerauksen tavoitteena on parantaa liikennejärjestelyjä sekä katuympäristön viihtyisyyttä kiveyksin ja istutuksin. Katusuunnitelmissa esitetyillä ratkaisuilla on tavoitteena parantaa jalankulkuympäristön esteettömyyttä.
Suunnitelma
Salomonkatu välillä Runeberginkatu–Fredrikinkatu katusuunnitelman piirustus nro 32016/1 (liite 2)
Salomonkatu on nykyinen tonttikatu, joka liittyy länsipäästä Runeberginkatuun ja itäpäästä Fredrikinkatuun. Salomonkadulle on ajoyhteys Runeberginkadun kiertoliittymästä. Salomonkatu muutetaan asemakaavan mukaisesti pääosin jalankululle varatuksi luonnonkivipintaiseksi katuaukioksi. Kadun pohjoisreuna merkitään kävelykaduksi, jolla myös pyöräliikenne on sallittu. Kadun eteläreunan kävelyaukiolle rakennetaan istutusaltaita, joihin istutetaan pieniä puita ja matalaa kasvillisuutta. Salomonkadun länsipäähän rakennetaan terveys- ja hyvinvointikeskuksen saattoliikenteelle tarkoitettu kääntöpaikka sekä kaksi esteetöntä pysäköintipaikkaa. Kävelyaukio ja kääntöpaikan ajorata rajataan reunakivin. Kävelykadun länsipäähän ja kääntöpaikan ympärille asennetaan pollarit estämään autoliikenne kävelyaukiolle ja kävelykadulle. Näkövammaisille tarkoitetut reitit rakennetaan ohjaavilla raidoilla Fredrikinkadun raitiotiepysäkeiltä sekä Kampin keskuksen suunnasta. Ohjaavat raidat johtavat Salomonkadulla sijaitsevien terveys- ja hyvinvointikeskuksen sekä metroaseman sisäänkäyntien kohdalle.
Runeberginkatu välillä Kampinkuja−Salomonkatu katusuunnitelman piirustus nro 32017/1, jota on muutettu 20.9.2024 nähtävillä olon jälkeen (liite 4)
Runeberginkatu on nykyinen alueellinen kokoojakatu, joka liittyy kiertoliittymällä Salomonkatuun. Runeberginkadulla on molemmin puolin jalkakäytävät ja pyöräliikenteen pääreitin yksisuuntaiset pyöräkaistat. Kiertoliittymä rakennetaan uudestaan ja sen kohdalla parannetaan autoliikenteen, pyöräliikenteen ja jalankulun erottelua pintamateriaaleilla ja reunakiveyksillä. Kiertoliittymä korotetaan Runeberginkadun suunnassa. Kiertoliittymän keskisaarekkeeseen istutetaan matalia maanpeitekasveja ja kadun itäreunaan istutetaan lehtipuita terveys- ja hyvinvointikeskuksen tontilta poistuvien puiden tilalle. Ajoradan molemmin puolin rakennetaan saattoliikenteelle varatut syvennykset.
Ajoradan itäpuolen syvennys muutettiin matkailuliikenteen linja-autopysäkistä saattoliikenteelle varatuksi syvennykseksi nähtävillä olon jälkeen.
Fredrikinkatu välillä Kampinkuja−Salomonkatu katusuunnitelman piirustus nro 32018/1 (liite 6)
Fredrikinkatu on nykyinen alueellinen kokoojakatu, jolla vain joukkoliikenne ja taksien ajo on sallittu. Nykyiset jalkakäytävät ja raitiovaunupysäkit säilytetään kadun molemmin puolin, mutta länsipuolen jalkakäytävän ja pysäkin pintamateriaali vaihdetaan asfaltista luonnonkivilaatoitukseen. Pyöräliikenne kulkee ajoradalla. Näkövammaisille tarkoitetut reitit rakennetaan ohjaavilla raidoilla raitiovaunupysäkeiltä ja Kampin keskuksen suunnasta. Ohjaavat raidat johtavat Salomonkadulla sijaitsevien terveys- ja hyvinvointikeskuksen sekä metroaseman sisäänkäyntien kohdalle.
Kampinkuja katusuunnitelman piirustus nro 32019/1, jota on muutettu 20.9.2024 nähtävillä olon jälkeen (liite 8)
Kampinkuja on nykyinen jalankululle varattu katu. Kampinkuja liittyy länsipäässä Runeberginkadun jalkakäytävään ja itäpäässä nykyisellä luiskalla ja nykyisillä portailla Fredrikinkadun jalkakäytävään. Kadun nykyinen asfalttipäällyste vaihdetaan luonnonkivilaatoitukseen. Kampinkujan molempiin päihin asennetaan pollarit estämään autoliikenne Kampinkujalle.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 32016/1 (liite 1), nro 32017/1 (liite 3), nro 32018/1 (liite 5) ja nro 32019/1 (liite 7). Koostepiirustus on liitteenä 9.
Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnitelmat on laadittu yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY), Helen Oy:n, Helen Sähköverkko Oy:n, Elisa Oyj:n, DNA Oyj:n, Telia Finland Oyj:n, GlobalConnect Oy:n ja Auris Kaasunjakelu Oy:n kanssa. Katusuunnitelmat on laadittu yhteistyössä myös keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakennuttajan, suunnittelijoiden ja toteuttajan kanssa.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 10.4.−23.4.2024 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen katujen varren kiinteistöihin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutiset sanomalehdessä.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 10.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 12.6.–25.6.2024 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutuksen käsittely
Suunnitelmista jätettiin yksi muistutus.
Muistutus on käsitelty ja siihen annettu vastine löytyy liitteenä 11 olevasta muistiosta.
Kampinkujan katusuunnitelman muutosehdotuksen 20.9.2024 mukaisesti Kampinkujan länsipäähän lisätään pollarit.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannus on yhteensä noin 2 180 000 euroa, 410 euroa/m² (alv 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:
yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m² (alv. 0 %) | |
Salomonkatu | 1 030 000 | 610 |
Runeberginkatu | 770 000 | 270 |
Fredrikinkatu | 170 000 | 340 |
Kampinkuja | 210 000 | 660 |
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 53 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 3 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2025 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Kaupunkiympäristölautakunta 29.10.2024 § 560
Föredragande
Mer information fås av
Mika Kaalikoski, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39495