Määrärahojen siirto, palkkakehitysohjelman toteutus ja henkilöstön työmatkaedun korottaminen talousarviossa 2024, kaupunginkanslia

HEL 2024-007452
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 11. / 130 §

Överföring av anslag för genomförande av kommun-Helsingfors löneutvecklingsprogram och höjning av personalens arbetsreseförmån i budgeten för 2024

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade att överföra anslag från budgetmoment 1 30 01 Stadsstyrelsens dispositionsmedel i budgeten 2024 till budgetmoment

1 20 01 Revisionsnämnden och revisionskontoret, 1 000 euro,

1 40 01 Stadskansliet, 59 000 euro,

2 10 01 Tjänster producerade av staden, 7 484 000 euro,

3 10 01 Stadsstruktur och förvaltning, 39 000 euro,

3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet, 22 000 euro,

3 10 03 Bostadsproduktion, 6 000 euro

3 10 08 Tjänster och tillstånd, 37 000 euro,

3 10 09 Underhåll av allmänna områden, 5 000 euro

4 10 01 Kultur och fritid, 472 000 euro.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Genomförande av stadens löneutvecklingsprogram

Målet med Helsingfors stads löneutvecklingsprogram och övrig personalpolitik är att upprätthålla Helsingfors konkurrenskraft jämfört med andra kommuner. Genomförandet av löneutvecklingsprogrammet har fortsatt år 2024 och vid utarbetandet av programmet har man fäst särskild uppmärksamhet vid branscher där tillgången till personal är som svårast och vid att höja lönerna för de personalgrupper som har de allra lägsta lönerna.

Utgående från beredningen beslutade personaldirektören den 27 februari 2024 om lönehöjningar i anknytning till löneutvecklingsprogrammet för 2024. De uppgiftsrelaterade lönerna för följande personalgrupper inom fostrans- och utbildningsaktorn höjs: lärare inom småbarnspedagogik, lärare i finska som andra språk inom småbarnspedagogik, speciallärare inom småbarnspedagogik och ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik. Dessutom höjs den uppgiftsrelaterade lönen för ungdomshandledarna vid kultur- och fritidssektorn. Lönehöjningarna verkställdes den 1 januari 2024.

Med lönelösningen försökte man bidra till att underlätta personalbristen inom de kritiska personalgrupperna vid Helsingfors stads småbarnspedagogik och ungdomstjänster. Fördelningen av höjningen till ovannämnda yrkesgrupper baserar sig på lönehöjningsbehov och en kartläggning av lönernas konkurrenskraft som gjorts i samarbete mellan sektorernas, förvaltningarnas och affärsverkens ledning och HR-sakkunniga samt stadskansliet. Också personalorganisationerna hördes i beredningen. För att trygga de tjänster som ifrågavarande yrkesgrupper producerar förutsätts att tillgången till personal och förmågan att hålla kvar personalen säkerställs med hjälp av lönemässiga faktorer.

I budgeten 2024 har 7,0 miljoner euro reserverats på budgetmoment 1 30 01 Stadsstyrelsens dispositionsmedel för kommun-Helsingfors löneutvecklingsprogram. Personaldirektörens beslut om att höja de uppgiftsrelaterade lönerna ökar fostrans- och utbildningssektorns kostnader med cirka 6,58 miljoner euro per år. Därför behöver motsvarande anslag överföras till budgetmoment 2 10 01 Tjänster som staden tillhandahåller. Kultur- och fritidssektorns kostnader ökar med cirka 360 000 euro per år, så motsvarande anslag ska överföras till budgetmoment 4 10 01 Kultur och fritid.

Höjning av personalens arbetsreseförmån

I budgeten 2024 Till stadsstyrelsens dispositionsmedel har 1,3 miljoner euro reserveras för en höjning på 60 euro av personalens arbetsreseförmån. Som följd av höjningen stiger varje arbetstagares arbetsreseförmån till 300 euro per år.

I enlighet med anvisningarna för upprättande av budgeten som stadsstyrelsen godkände 5.6.2023 har förvaltningarna och sektorerna budgeterat 240 euro per anställd för hela personalens arbetsreseförmån. Enligt resultatbudgetarna är antalet anställda år 2024 vid revisionskontoret 17, vid stadskansliet 975, vid fostrans- och utbildningssektorn 15 065, vid stadsmiljösektorns budgetmoment Stadsstruktur och förvaltning 657, vid stadsmiljösektorns budgetmoment Lokaler och byggherreverksamhet 363, vid stadsmiljösektorns budgetmoment Bostadsproduktion 96, vid stadsmiljösektorns budgetmoment Tjänster och tillstånd 614 och vid stadsmiljösektorns budgetmoment Underhåll av allmänna områden 75. Kultur- och fritidssektorn har 1 866 anställda.

Utgående från de antal anställda som används i resultatbudgetarna medför höjningen av arbetsreseförmånen en ökning i revisionskontorets utgifter med cirka 1 000 euro, i stadskansliets utgifter med cirka 59 000 euro, i fostrans- och utbildningssektorns utgifter med cirka 904 000 euro och i stadsmiljösektorns utgifter med cirka 109 000 euro fördelade på olika budgetmoment samt i kultur- och fritidssektorns utgifter med cirka 112 000 euro. Motsvarande anslag ska överföras till förvaltningarnas och sektorernas användning.

Stäng

Kaupunginhallitus 03.06.2024 § 346

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää siirtää vuoden 2024 talousarvion määrärahoja talousarviokohdalta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat, talousarviokohdalle

1 20 01 Tarkastuslautakunta ja -virasto, 1 000 euroa,

1 40 01 Kaupunginkanslia, 59 000 euroa,

2 10 01 Kaupungin tuottamat palvelut, 7 484 000 euroa,

3 10 01 Kaupunkirakenne ja hallinto, 39 000 euroa,

3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen, 22 000 euroa,

3 10 03 Asuntotuotanto, 6 000 euroa,

3 10 08 Palvelut ja luvat, 37 000 euroa,

3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito, 5 000 euroa,

4 10 01 Kulttuuri ja vapaa-aika, 472 000 euroa.

Käsittely

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että talousarvionkohdassa "3 10 01 Kaupunkirakenne ja hallinto" määräraha 99 000 euroa korjataan 39 000 euroksi ja esittelijän perusteluissa kaupunkiympäristön toimialan eri talousarviokohtien menot 169 000 euroa korjataan 109 000 euroksi.

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Mikko Rantala, asiantuntija, puhelin: 310 29992

mikko.rantala@hel.fi

Marjo Kuosa, johtava asiantuntija, puhelin: 310 82626

marjo.kuosa@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 26.06.2024

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Mikko Rantala, specialplanerare, telefon: 09 310 29992

mikko.rantala@hel.fi

Marjo Kuosa, ledande sakkunnig, telefon: 09 310 82626

marjo.kuosa@hel.fi