Lausuntopyyntö, luonnos ilmastolain muuttamiseksi, ympäristöministeriö

HEL 2024-007597
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 421 §

Lausunto ympäristöministeriölle luonnoksesta laiksi ilmastolain muuttamiseksi

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus antoi ympäristöministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ilmastolain muuttamiseksi seuraavan lausunnon:

Helsingillä on olemassa oleva ilmastosuunnitelma ja kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2030. Ilmastolaki ei olisi vaikuttanut Helsingin tulevan valtuustokauden ilmastosuunnitelman valmisteluun eikä sen toimeenpanoon, sillä Helsingin toiminta ilmastoasioiden osalta ylittää selvästi laissa kuvatun tason.

Suomen tasolla tarkasteltuna ilmastosuunnitelman laatimista koskevan velvoitteen kumoamisella voi kuitenkin nähdä myös kielteisiä vaikutuksia. Erityisesti pienemmillä kaupungeilla ei ole samanlaisia resursseja kuin Helsingillä tehdä pitkäjänteistä ilmastotyötä ja rakentaa sen johtamiseen liittyvää tietopohjaa ja suunnitelmia. Ilmastolain velvoite suunnitelman laatimiseksi ja siihen liittyvä tuki tasaisi osaltaan edellytyksiä edistää ilmastoasioita kaupunkitasolla. Suomen ympäristökeskuksen päästötietopalvelun jatkaminen tukee ilmastotyön jatkumista kunnissa mutta ei sen suunnitelmallisuuden tai vaikuttavuuden paranemista.

Kaupungeilla ja kunnilla on keskeinen rooli Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Kaupungit ja kunnat vastaavat Suomessa valtaosasta merkittävimmistä päästöihin vaikuttavista toiminnoista, kuten maankäytöstä, liikenteen suunnittelusta ja kunnallisten energiayhtiöiden päästötiekartoista. Kaupunkien ja kuntien toimet mahdollistavat sekä asukkaille että niissä toimiville yrityksille edellytykset toimia ilmastoviisaasti. Tätä kuntien toimivaltaa ei ole millään muulla toimijalla. Tätä ohjausvaltaa ja sen kautta syntyviä päästövähennyksiä ei kannata jättää käyttämättä ilmastotyössä. Kaupungit ovat myös erittäin alttiita muuttuvan ilmaston aiheuttamille sään ääri-ilmiöille, minkä vuoksi päästövähennykset ja ilmastonmuutoksen hillintä ovat niille kriittisiä kysymyksiä erityisesti pitkällä tähtäimellä. Ilmastolain velvoite ilmastosuunnitelman laatimiseksi vahvistaisi kuntien kykyä huomioida ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen omassa toiminnassaan.

On ilmastotoimien johdonmukaisuuden ja ennustettavuuden kannalta olennaista, että jokaisella hallinnon tasolla sitoudutaan siirtymään ilmastokestävään toimintaympäristöön reilusti. Kuntien osalta niiden ilmastosuunnitelmat ovat tässä tärkeä työkalu.

Edellä olevan perusteella Helsingin kaupunki ehdottaa, että ilmastolakiin ei tehdä muutosta kuntien ilmastovelvoitteen kumoamisesta.

Käsittely

Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Lisätään lausunnon kappaleen 4 neljänneksi lauseeksi:

Tätä kuntien toimivaltaa ei ole millään muulla toimijalla. Tätä ohjausvaltaa ja sen kautta syntyviä päästövähennyksiä ei kannata jättää käyttämättä ilmastotyössä.

Lisätään lausunnon viimeiseksi kappaleeksi seuraava:

Edellä olevan perusteella Helsingin kaupunki ehdottaa, että ilmastolakiin ei tehdä muutosta kuntien ilmastovelvoitteen kumoamisesta.

Kannattaja: Elisa Gebhard

Vastaehdotus:
Laura Kolehmainen: Lisätään lausunnon uudeksi viidenneksi kappaleeksi:

On ilmastotoimien johdonmukaisuuden ja ennustettavuuden kannalta olennaista, että jokaisella hallinnon tasolla sitoudutaan siirtymään ilmastokestävään toimintaympäristöön reilusti. Kuntien osalta niiden ilmastosuunnitelmat ovat tässä tärkeä työkalu.

Kannattaja: Anni Sinnemäki

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Laura Kolehmaisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 6
Anniina Iskanius, Mika Raatikainen, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 8
Paavo Arhinmäki, Silja Borgarsdottir Sandelin, Elisa Gebhard, Shawn Huff, Kasper Kivistö, Laura Kolehmainen, Tuomas Rantanen, Anni Sinnemäki

Poissa: 1
Johanna Laisaari

Kaupunginhallitus hyväksyi tässä äänestyksessä Laura Kolehmaisen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 8–6 (1 poissa).

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 6
Anniina Iskanius, Mika Raatikainen, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 8
Paavo Arhinmäki, Silja Borgarsdottir Sandelin, Elisa Gebhard, Shawn Huff, Kasper Kivistö, Laura Kolehmainen, Tuomas Rantanen, Anni Sinnemäki

Poissa: 1
Johanna Laisaari

Kaupunginhallitus hyväksyi tässä äänestyksessä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 8–6 (1 poissa).

Se röstningsresultatet i tabellform

Kaupunginhallitus antaa ympäristöministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ilmastolain muuttamiseksi seuraavan lausunnon:

Helsingillä on olemassa oleva ilmastosuunnitelma ja kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2030. Ilmastolaki ei olisi vaikuttanut Helsingin tulevan valtuustokauden ilmastosuunnitelman valmisteluun eikä sen toimeenpanoon, sillä Helsingin toiminta ilmastoasioiden osalta ylittää selvästi laissa kuvatun tason.

Suomen tasolla tarkasteltuna ilmastosuunnitelman laatimista koskevan velvoitteen kumoamisella voi kuitenkin nähdä myös kielteisiä vaikutuksia. Erityisesti pienemmillä kaupungeilla ei ole samanlaisia resursseja kuin Helsingillä tehdä pitkäjänteistä ilmastotyötä ja rakentaa sen johtamiseen liittyvää tietopohjaa ja suunnitelmia. Ilmastolain velvoite suunnitelman laatimiseksi ja siihen liittyvä tuki tasaisi osaltaan edellytyksiä edistää ilmastoasioita kaupunkitasolla. Suomen ympäristökeskuksen päästötietopalvelun jatkaminen tukee ilmastotyön jatkumista kunnissa mutta ei sen suunnitelmallisuuden tai vaikuttavuuden paranemista.

Kaupungeilla ja kunnilla on keskeinen rooli Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Kaupungit ja kunnat vastaavat Suomessa valtaosasta merkittävimmistä päästöihin vaikuttavista toiminnoista, kuten maankäytöstä, liikenteen suunnittelusta ja kunnallisten energiayhtiöiden päästötiekartoista. Kaupunkien ja kuntien toimet mahdollistavat sekä asukkaille että niissä toimiville yrityksille edellytykset toimia ilmastoviisaasti. Kaupungit ovat myös erittäin alttiita muuttuvan ilmaston aiheuttamille sään ääri-ilmiöille, minkä vuoksi päästövähennykset ja ilmastonmuutoksen hillintä ovat niille kriittisiä kysymyksiä erityisesti pitkällä tähtäimellä. Ilmastolain velvoite ilmastosuunnitelman laatimiseksi vahvistaisi kuntien kykyä huomioida ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen omassa toiminnassaan.

Stäng

Lausuntopyyntö

Ympäristöministeriö pyytää Helsingin kaupungin lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ilmastolain muuttamiseksi. Lausuntoa on pyydetty 5.7.2024 mennessä

Ilmastolakiin (423/2022) lisättiin maaliskuussa 2023 kunnan velvoite laatia ilmastosuunnitelma ja päivittää se vähintään kerran valtuustokaudessa. Voimassa olevan ilmastolain mukaan ensimmäinen ilmastosuunnitelma on laadittava valtuustokaudella 2025 - 2029. Hallituksen esityksen luonnoksen mukaan ilmastolakiin ei jatkossa sisältyisi kuntia koskevia velvoitteita.

Manner-Suomen 293 kunnasta useammalla kuin 85 kunnalla on jo tällä hetkellä oma ilmastosuunnitelma. Kaikilla yli 100 000 asukkaan kaupungilla ja valtaosalla yli 50 000 asukkaan kaupungeista on ilmastosuunnitelma. Suuret ja keskisuuret kunnat ovat keskeisimmät toimijat ilmastopäästöjen vähentämisessä. Valtakunnallisesti merkittävien päästövaikutusten saavuttaminen pienten kuntien ilmastosuunnitelmien avulla on epätodennäköisempää. Suunnitelmien laatiminen lisää hallinnollista taakkaa sekä kunnissa että valtiolla, ja ilmastosuunnitelmien laatimiselle on vaikea tunnistaa selkeää päästövähennyspotentiaalia.

Ilmastolain kunnan ilmastosuunnitelman laatimista koskeva velvoite ehdotetaan kumottavaksi. Samalla muutettaisiin lain soveltamisalaa niin, ettei ilmastolakia sovelleta kunnan viranomaisiin. Esityksen tavoitteena on osaltaan tasapainottaa valtiontaloutta ja karsia kuntien hallinnollista taakkaa.

Suomen ympäristökeskuksen lakisääteistä tehtävää päästötietopalvelun ylläpitäjänä jatkettaisiin. Jatkamalla kuntien päästötietopalvelun ylläpitoa tuettaisiin kuntien vapaaehtoisen ilmastotyön jatkumista.

Saatu lausunto

Asiasta on saatu kaupunkiympäristön toimialan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 27.06.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 24.5.2024, liite, esitys
2. Lausuntopyyntö 24.5.2024

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.