Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, turvapuhelimesta perittävien asiakasmaksujen muuttaminen

HEL 2024-007735
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 221 §

Turvapuhelinpalvelun asiakasmaksut 1.1.2025 alkaen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että 1.1.2025 alkaen turvapuhelinpalvelusta perittävä asiakasmaksu määräytyy seuraavasti:

Yksin asuvan bruttotulot enimmillään 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot enimmillään 2 170 euroa kuukaudessa:
- Kuukausimaksu 35,68 euroa
- Hälytyskäynti 23,25 euroa

Yksin asuvan bruttotulot yli 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot yli 2 170 euroa kuukaudessa:
- Kuukausimaksu 71,36 euroa
- Hälytyskäynti 46,50 euroa

Hälytyskäynti laskutetaan korkeintaan viideltä kerralta kuukaudessa.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päättämään turvapuhelimen tulorajojen tarkistamisesta jatkossa työeläkeindeksin mukaisesti.

Samalla lautakunta kumosi sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 13.2.2018 § 34 asiakkailta perittävien maksujen tarkistamisesta ja maksujen tarkistusoikeuden delegoinnista päättämisestä siltä osin, kuin se koskee turvapuhelimen asiakasmaksua.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Lainsäädäntö

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) 1 §:n mukaan hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Maksujen enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asetuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992, jäljempänä asiakasmaksuasetus). Palvelusta ei saa periä niiden tuotantokustannuksia suurempaa maksua (asiakasmaksulaki 2 §). Hyvinvointialue voi päätöksellään ottaa käyttöön laissa ja asetuksessa esitettyä pienemmät maksut tai antaa palvelun maksutta. Helsingin kaupunkiin sovelletaan, mitä hyvinvointialueista on säädetty.

Muutosohjelma

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vuoden 2024 toisessa ennusteessa on arvioitu toimialan toimintakatteen olevan noin 39,1 miljoonaa euroa ja tuloksen 33 miljoonaa euroa heikompi kuin talousarviossa. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Täten vuoden 2024 ja sen jälkeen syntyneiden alijäämien tulee olla katettuna viimeistään vuoden 2027 tilinpäätöksessä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 19.9.2023 § 183 käynnistää muutosohjelman ja sen toimenpiteiden valmistelun talouden tasapainottamiseksi vuosille 2023–2026. Kaikilta hyvinvointialueilta on vuosineuvottelujen yhteydessä edellytetty muutosohjelman käynnistämistä vuoden 2023 aikana ja muutosohjelma on myös edellytyksenä toiminnan käynnistämisavustuksen saamiselle. Muutosohjelma koostuu viidestä laajemmasta kokonaisuudesta, joista yksi on tulojen lisääminen ja palvelutarjonnan määrittäminen. Tämän kokonaisuuden yhtenä toimenpidekokonaisuutena on asiakasmaksujen saattaminen lakisääteiselle maksimitasolle. Muut kokonaisuudet ovat palvelurakenne ja johtaminen, palveluverkon kehittäminen ja tilat, tuotantotapavalinnat ja hankinnat sekä yhteiset.

Esitetyt muutokset

Asiakasmaksujen korotuksia ja niiden taloudellisia vaikutuksia on arvioitu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla laajasti eri asiantuntijoiden toimesta käytettävissä olevilla tiedoilla.

Esitettyjen muutosten myötä turvapuhelinpalvelun kuukausi- ja hälytyskäyntien asiakasmaksutulojen lisäys olisi vuositasolla yhteensä noin 1,6 miljoonaa euroa.

Huomioitavaa kuitenkin on, että maksutulojen kertymään vaikuttaa sosiaalihuollon tasamaksujen lakisääteisten asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuus.

Turvapuhelinpalvelu

Turva-auttamispalvelu (turvapuhelinpalvelu) on Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla järjestettävää kotihoidon tukipalvelua, jota Palvelukeskus Helsinki tuottaa toimialalle. Palvelu on tarkoitettu niille kotona asuville henkilöille, jotka tarvitsevat sitä sairauteen, korkeaan ikään tai vammaan perustuen, ja joilla on kohonnut kaatumisen riski tai jotka kokevat turvattomuuden tunnetta itsenäisesti kotona asuessaan.

Turva-auttamispalvelu sisältää Helsingissä turvapuhelinlaitteiston (ranneke ja keskusyksikkö), neuvontapalvelun, laitteen asennuksen ja käytön opastuksen asiakkaalle, tekniikan varmistamisen ja laitehuollon sekä hälytysten vastaanoton ja tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaisen hälytyskäynnit asiakkaan luona.

Turvarannekkeen kautta asiakas saa yhteyden Palvelukeskus Helsingin työntekijään kaikkina vuorokaudenaikoina. Tarvittaessa hälytykseen vastaava hoitaja lähettää turvapuhelinpartion hälytyskäynnille asiakkaan kotiin.

Turvapuhelimen asiakasmaksut ovat määräytyneet asiakkaan tulojen mukaan seuraavasti:

Asiakasmaksun bruttotulorajat Asiakasmaksut
Yksin asuvan tai pariskunnan tulot korkeintaan 1138 €/kk kuukausimaksu 0,00 euroa, hälytyskäynti 0,00 euroa 
Yksin asuvan tulot 1138,10–1706 €/kk tai ​pariskunnan tulot 1138,10–2101 €/kk kuukausimaksu 34,55 euroa, hälytyskäynti 0,00 euroa
Yksin asuvan tai pariskunnan tulot edellä mainittuja suuremmat kuukausimaksu 54,00 euroa, hälytyskäynti 40,00 euroa

Hälytyskäyntien laskutuksessa ei ole ollut käytössä ylärajaa.

Asiakasmaksun määräytymisperusteet

Hyvinvointialue saa periä asiakassuunnitelmaan sisältyvistä sosiaalihuoltolain 19 §:n 2 momentissa tarkoitetuista tukipalveluista sekä sosiaalihuoltolain 14 §:n 2 momentin perusteella järjestetyistä asumista tukevista palveluista kohtuullisen maksun (asiakasmaksulaki 10 h §). Palvelusta perittävä maksu ei saa ylittää sen tuotantokustannuksia (asiakasmaksulaki 2 §).

Turva-auttamispalvelua voidaan järjestää sosiaalihuoltolain 14 §:n 2 momentin mukaisena muuna 11 §:n mukaisiin tarpeisiin vastaavana sosiaalipalveluna (Hyvil-yleiskirje 1/2023: Sosiaalihuoltolain ja lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista sekä niihin liittyvien lakien muutokset 1.1.2023 alkaen).

Turva-auttamispalvelun asiakasmaksuja on muutettu viimeksi 20.11.2015 (sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikön päätös § 180), jolloin osittain itsemaksavien asiakkaiden asiakasmaksua korotettiin 34,10 eurosta 34,55 euroon kuukaudessa. Lisäksi turvapuhelimen tulorajoja korotettiin palkansaajien ansiotasoindeksin muutoksen mukaisesti (Virastopäällikön päätös § 92 30.5.2016) Viimeisimmän kerran turvapuhelimen asiakasmaksuja on tarkistettu 13.2.2018 (sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös § 34), jolloin asiakasmaksua tai tulorajoja ei negatiivisen indeksikehityksen vuoksi muutettu.

Maksuja ei ole tarkastettu useampaan vuoteen, ja koska tuotantokustannusten ja asiakkaalta perittävän maksun välinen erotus on vuosien varrella kasvanut, on korotus perusteltu.

Turvapuhelinpalvelun asiakasmaksu 1.1.2025 alkaen

Jatkossa turvapuhelinpalvelun asiakasmaksu määräytyisi asiakkaan tulojen perusteella siten, että tulorajan alapuolella olevat saisivat palvelun edullisempana. Hälytyskäynnit laskutettaisiin toteuman mukaan, kuitenkin enintään viideltä kerralta kuukaudessa.

Asiakasmaksu esitetään muutettavaksi 1.1.2025 alkaen seuraavasti:

Yksin asuvan bruttotulot enimmillään 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot enimmillään 2 170 euroa kuukaudessa:
- Kuukausimaksu 35,68 euroa
- Hälytyskäynti 23,25 euroa

Yksin asuvan bruttotulot yli 1 470 euroa kuukaudessa tai pariskunnan bruttotulot yli 2 170 euroa kuukaudessa:
- Kuukausimaksu 71,36 euroa
- Hälytyskäynti 46,50 euroa

Hälytyskäynti laskutetaan korkeintaan viideltä kerralta kuukaudessa.

Taloudelliset vaikutukset

Laskennalliset odotetut tulovaikutukset vuodelle 2025:

Turvapuhelinpalvelun kuukausi- ja hälytyskäyntimaksujen odotettu vuositulo nykyisillä maksuilla on noin 2,8 miljoonaa euroa ja korotetuilla maksuilla noin 4,4 miljoonaa euroa. Lisäys asiakasmaksutuloihin olisi vuositasolla noin 1,6 miljoonaa euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Vaikutusten arviointi

Esitetyillä muutoksilla asiakasmaksun määrä kasvaisi kaikilla asiakkailla. Maksun tulosidonnaisuuden vuoksi korotuksen määrä vaihtelisi asiakkaan tulotasosta riippuen. Maksu kuitenkin huomioisi kaikista pienituloisimmat asiakkaat. Hälytyskäyntien rajaus enintään viiteen maksulliseen käyntiin kuukaudessa ehkäisee asiakkaille koituvaa maksutaakkaa.

Asiakkaalla on mahdollisuus hakea sosiaalihuollon tasasuuruisiin maksuihin asiakasmaksulain 11 §:n mukaisesti asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Asiakkaalle kohdistuvia negatiivisia vaikutuksia voidaan ehkäistä tiedottamalla asiakasta alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta heti palvelun käynnistämisen vaiheessa asiakasmaksulain 11 §:n informointivelvoitteen mukaisesti.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Henna Järvinen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 41126

henna.jarvinen@hel.fi

Elina Karhunen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 34353

elina.karhunen@hel.fi