Sopimus, Katajanokanlaituri 4 -asemakaavaan liittyvien väliaikaisten rakenteiden toteutus ja kustannustenjako, Vakuutusyhtiö Varma

HEL 2024-007834
Ärendet har nyare handläggningar
§ 73

Sopimus Katajanokanlaituri 4 -asemakaavaan liittyvien väliaikaisten rakenteiden ja pyörätelineiden toteutuksesta ja kustannustenjaosta

Chef för trafik- och gatuplaneringen

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti allekirjoittaa liitteen 1 mukaisen sopimuksen Katajanokanlaituri 4 -asemakaavaan liittyvien väliaikaisten rakenteiden ja pyörätelineiden toteutuksesta ja kustannustenjaosta.

Sopimuksen tarkoituksena on sopia Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman kanssa Katajanokanlaituri 4 - kiinteistöä rajaaville katualueille toteutettavien rakenteiden ja pyörätelineiden suunnittelu-, hankinta- ja rakentamiskustannusten korvaamisesta ja jakautumisesta sopimuksen osapuolten kesken.

Päätöksen perustelut

Sopimuksen tarkoitus ja keskeinen sisältö

Helsingin kaupunki toteuttaa väliaikaisen oleskeluterassi-, porras- ja luiskarakenteen Katajanokanlaituri 4 -kiinteistöä (tontin kiinteistötunnus: 91-8-193-1) rajaaville katualueille Satamakadun ja satamalaiturin puolelle. Näitä katualueita ei rakenneta vielä tässä vaiheessa voimassa olevan asemakaavan nro 12654 osoittamaan korkeuteen, joten tällä ratkaisulla järjestetään väliaikaisesti esteetön sisäänkäynti tontille ja mahdollistetaan oleskelu meren läheisyydessä. Lisäksi katualueelle sijoitetaan tontin vierailijoita varten 10 pyörätelinettä (20 runkolukittavaa pyöräpaikkaa).

Alueen katusuunnitelmat on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 19.3.2024.

Kaupunki vastaa rakenteiden ja pyörätelineiden toteuttamisen edellyttämän rakennussuunnittelun kustannuksista tonttia rajaavilla katualueilla. Tontin omistaja vastaa pyörätelineiden hankinta- ja rakentamiskustannuksista. Lisäksi tontin omistaja vastaa tontin sisäänkäynneille johtavien portaiden ja luiskien hankinta- ja rakentamiskustannuksista lukuun ottamatta luonnonkiviverhoilun hankintakustannuksia. Kaupunki vastaa näiden tontin sisäänkäynneille johtavien portaiden ja luiskien luonnonkiviverhoilun hankintakustannuksista, koska kaupunki hyödyntää kyseisiä luonnonkiviä katualueella alueen rakentuessa asemakaavan mukaiseen tilaan.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 15.05.2018 § 244 mukaan palvelun päällikkö päättää palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista.

Detta beslut publicerades 12.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anna Tienvieri, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 20480

anna.tienvieri@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Bilagor

1. Toteutussopimusluonnos

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.