Maanvuokrasopimusten muuttamisen periaatteet, vuokratut tontit, valtion tukema asuntotuotanto, peruskorjauskohteet
Principer för ändring av arrendeavtal för tomter utarrenderade för bostadsproduktion med statligt stöd vid ombyggnad
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde principerna nedan för ändring av arrendeavtal för bostadstomter utarrenderade för bostadsproduktion med statligt stöd vid ombyggnad:
- Arrendetiden förlängs med högst 40 år om det är behövligt med tanke på ett statligt räntestödslån som upptas för ombyggnad av ett statligt stött objekt.
- Arrendet hålls på den nivå som anges i avtalet till utgången av den ursprungliga arrendetiden, varefter staden har rätt att justera arrendet till det gängse värdet vid tidpunkten om detta inte förhindras av orsaker som anknyter till prissättningen av Ara-objekt eller av andra orsaker.
- I övrigt gäller tilläggsvillkoren i det befintliga avtalet och eventuella tilläggsvillkor föreskrivna av en behörig myndighet.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Bakgrund
Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (Ara) är en statlig myndighet som beviljar statliga understöd och bidrag för boende och byggande. Ara erbjuder räntestöd för ombyggnad av bostadshus för projekt som förlänger fastigheternas livslängd och förbättrar bostadsförhållandena. Räntestödslån är lån vars räntekostnader delvis betalas av staten.
Ombyggnadsprojekt för hyres- och bostadsrättshus kan finansieras med räntestödslån som Ara beviljar.
Ara har tidigare förutsatt att arrendeavtalen för objekt på stadens arrendetomter ska gälla minst 30 år efter att lånet har beviljats.
Ara har ändrat sin praxis så att arrendetiden enligt arrendeavtalet ska gälla minst 5 år efter att lånet har återbetalats. Därför är nuvarande praxis, som går ut på att arrendetiden förlängs med 30 år, inte längre tillräcklig.
Befogenheter
Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.
Enligt 16 kap. 1 § 2 mom. 2 punkten i förvaltningsstadgan beslutar eller godkänner stadsmiljönämnden, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, grunder och gränser enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om att utarrendera fastigheter som förvaltas av sektorn med arrendeavtal för över trettio år eller arrendeavtal som gäller tills vidare med en uppsägningstid på över ett år, om stadsfullmäktige har fastställt allmänna arrendeprinciper.
Stadsmiljönämnden har 4.4.2023 (§ 194) delegerat befogenheter att utarrendera fastigheter för över trettio år till tjänsteinnehavare.
Stadsfullmäktige har 2.2.2022 (§ 22) godkänt allmänna principer för utarrendering av bostadstomter och tomter som betjänar boendet. Principerna gäller enligt stadsmiljönämndens anvisningar om tillämpning 29.3.2022 (§ 199) för tomter för nybyggnad, tomter som likställs med nybyggnad och för fastigheters delområden för vilka ett arrendeavtal för ett bostadsområde upprättas i enlighet med 3 kap. i jordlegolagen. Principerna gäller inte för arrendeavtal som är i kraft eller vid förlängning av arrendeavtal.
Förslag till ändring
Stadsfullmäktige bör godkänna allmänna arrendeprinciper för förlängning av gällande arrendeavtal för att stadsmiljönämnden eller en av nämnden bestämd tjänsteinnehavare ska ha rätt att förlänga arrendetiden för bebyggda bostadstomter utarrenderade för bostadsproduktion med statligt stöd med fyrtio år när det är behövligt med tanke på ett statligt räntestödslån som upptas för ombyggnad av ett statligt stött objekt.
Stadsmiljönämnden har för avsikt att inte längre behandla förlängningar av arrendetiden för enskilda Ara-tomter när detta förutsätts vid ombyggnad. I stället avser nämnden att delegera befogenheterna i enlighet med 16 kap. 1 § 2 mom. i förvaltningsstadgan så att arrendetiden kan förlängas genom tjänsteinnehavarbeslut.
Arrendebelopp vid ändringen
Stadsmiljönämnden beslutade 8.12.2020 (§ 725) om en smärre ändring i punkten 3.2 c i anvisningarna om tillämpning av riktlinjerna för upplåtelse av tomter fastställda av stadsstyrelsen 1.4.2019 (§ 220). Ändringen innebär att tomtarrendet inte justeras vid förlängning av arrendetiden när arrendetiden förlängs genom ändring av arrendeavtalet under arrendetiden, utan först efter att den ursprungliga arrendetiden har löpt ut.
Tomtarrendet justeras inte vid förlängning av arrendetiden när arrendetiden förlängs genom ändring av arrendeavtalet under arrendetiden, utan först efter att den ursprungliga arrendetiden har löpt ut.
Arrendet hålls härmed på den nivå som anges i avtalet till utgången av den ursprungliga arrendetiden, varefter staden har rätt att justera arrendet till det gängse värdet vid tidpunkten om detta inte förhindras av orsaker som anknyter till prissättningen av Ara-objekt eller andra orsaker.
Arrendegivaren har rätt att efter utgången av den ursprungliga arrendetiden fastställa eller vid behov bestämma också till exempel arrendetiden och de övriga avtalsvillkoren i enlighet med stadsfullmäktiges och stadsmiljönämndens då gällande beslut om ny utarrendering av tomter som gäller utlöpande arrendeavtal eller beslut som fattas separat senare samt i enlighet med villkoren i den vid tidpunkten aktuella arrendeavtalsblanketten för bostadsområden. De ovannämnda arrendehöjningarna ska dock genomföras så att de stämmer överens med den rimliga prisnivån som Ara fastställt.
Övrigt
Det föreslagna förfaringssättet gör det möjligt att även i fortsättningen finansiera projekt för ombyggnad av hyres- och bostadsrättshus med räntestödslån beviljade av Ara.
Möjligheten att förlänga arrendeavtal begränsas så att den gäller bara ombyggnadsprojekt som genomförs med finansiering från Ara. Arrendetiden för andra objekt än sådana som omfattas av Ara-regleringen förlängs på samma sätt som hittills.
Tilläggsvillkor i det befintliga avtalet och eventuella tilläggsvillkor föreskrivna av en behörig myndighet är ett villkor om markbeskaffenhet som preciserar ansvarsfrågorna i anknytning till marken och ett villkor om jordvärme som gör det möjligt att utnyttja jordvärme.
De flesta av de tomter som avses här är gamla tomter som har utarrenderats till Helsingfors stads bostäder Ab.
Stadsmiljönämnden godkände ärendet enhälligt 13.8.2024 (§ 366).
Kaupunginhallitus 16.09.2024 § 557
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa seuraavat valtion tukemaan asuntotuotantoon vuokrattujen asuntotonttien maanvuokrasopimusten muuttamisen periaatteet peruskorjaustilanteessa:
- Vuokra-aikaa jatketaan enintään 40 vuotta, mikäli se on valtion tukeman kohteen peruskorjausta varten otettavan valtion korkotukilainan kannalta tarpeen
- Maanvuokra säilyy sopimuksessa sovitulla tasolla alkuperäisen vuokra-ajan päättymiseen saakka, minkä jälkeen kaupungilla on oikeus tarkistaa maanvuokraa ko. ajankohdan käypään arvoon, ellei sille ole Ara-kohteiden tonttihinnoitteluun liittyviä tai muita esteitä
- Muuten noudatetaan olemassa olevan sopimuksen ja toimivaltaisen viranomaisen mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.
Käsittely
Esteelliset: Tuula Saxholm
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolaki 28.1 § 5 kohta)
Esittelijä
Lisätiedot
Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716
Anni Hautala, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 23775
Kaupunkiympäristölautakunta 13.08.2024 § 366
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että
- Asuntotonttien maanvuokrauksesta päättävä toimivaltainen viranhaltija oikeutetaan jatkamaan asuntotonttien maanvuokrasopimuksia enintään 40 vuodella, mikäli se on valtion tukeman kohteen peruskorjausta varten otettavan valtion korkotukilainan kannalta tarpeen.
- Kohteen rakennusoikeuden määrällä ei ole toimivaltaa rajoittavaa vaikutusta.
- Maanvuokra säilyy nykyisellä tasolla alkuperäisen vuokra-ajan päättymiseen saakka, minkä jälkeen kaupungilla on oikeus tarkistaa maanvuokraa ko. ajankohdan käypään arvoon, ellei sille ole Ara-kohteiden tonttihinnoitteluun liittyviä tai muita esteitä.
- Muuten noudatetaan olemassa olevan sopimuksen ja toimivaltaisen viranhaltijan mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.
Esittelijä
Lisätiedot
Anni Hautala, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 23775
Detta beslut publicerades 02.10.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Susanna Hyvärinen, stadssekreterare, telefon: 09 310 60716
Anni Hautala, fastighetsjurist, telefon: 09 310 23775