Länsirata Oy:n rakentamisvaiheeseen siirtyminen, esisopimuksen ja osakassopimuksen muutos

HEL 2024-008515
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 414 §

Esisopimus ja osakassopimusmuutos Länsiradan rakentamisvaiheeseen liittyen

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus hyväksyi Länsiradan rakentamisvaiheeseen ja EU-tukiin liittyvän liitteen 1 mukaisen esisopimuksen ja osakassopimuksen muutoksen Helsingin kaupungin osalta.

Samalla kaupunginhallitus kehotti kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastoa allekirjoittamaan esisopimuksen ja osakassopimuksen muutoksen kaupungin osalta ja tekemään niihin tarvittaessa teknisluonteisia tai muuten vähäisiä muutoksia.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Länsirata Oy:n muut osakkaat päättävät hyväksyä liitteen 1 mukaisen esisopimuksen ja osakassopimuksen muutoksen osaltaan.

Kaupunginhallitus tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Länsirata Oy

Kaupunginvaltuusto päätti 25.3.2020 hyväksyä kaupungin osallistumisen Turun Tunnin Juna Oy:n, nykyiseltä nimeltään Länsirata Oy, omistamiseen ja rahoittamiseen siten, että kaupunki merkitsee perustettavan hankeyhtiön osakkeita tai muuten pääomittaa yhtiötä yhteensä enintään 5,9 miljoonalla eurolla.

Yhtiön toimialana on Helsinki-Turku nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Yhtiö voi tämän lisäksi tehdä tai teettää selvityksiä hankkeen rakentamisen mahdollistamiseksi sekä hankkeeseen liittyvien hyötyjen, haittojen ja muiden vaikutusten tunnistamiseksi.

Kaupungin omistusosuus yhtiöstä on 7,5 %. Muut omistajat ovat Suomen valtio (51 %), Espoon ja Turun kaupungit (kumpikin 13,25 %), Salon ja Lohjan kaupungit sekä Vihdin kunta (kukin 4,84 %) sekä Kirkkonummen kunta (0,48 %).

Länsirata Oy:n siirtyminen rakentamisvaiheeseen

Helsinki–Turku nopean junayhteyden voidaan katsoa koostuvan neljästä eri osakokonaisuudesta: Espoon kaupunkirata, Espoo–Salo-oikorata, Salo–Turku-kaksoisraide sekä Kupittaa-Turku-ratahanke.

Koko junayhteyden suunnitteluvaiheen on tarkoitus päättyä teknisiltä osin vuoden 2024 aikana. Länsirata Oy:n ja sen omistajien välisessä tämänhetkisessä osakassopimuksessa yhtiön toiminta on rajattu suunnitteluvaiheeseen, joka on määritelty osakassopimuksessa. Hankkeen rakentamissuunnittelu kuuluu rakentamisvaiheeseen, joka on rajattu yhtiön nykyisen toimialan ja tehtävän ulkopuolelle.

Junayhteyden suunnitteluvaiheen lähestyessä teknisiltä osiltaan loppuaan, tulee ratkaistavaksi yhtiön ja hankkeen siirtyminen rakentamisvaiheeseen.

Helsingin kaupungin osalta kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 11.12.2023 muun muassa kehottaa kaupungin yhtiökokousedustajaa yhtiön ylimääräisessä yhtiökokouksessa

  • olemaan hyväksymättä yhtiön hallituksen esitystä yhtiön toiminnan siirtymisestä suunnitteluvaiheen aikana myös rakentamisvaiheeseen,
  • olemaan hyväksymättä yhtiön hallituksen esitystä sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston käyttämiseen liittyen pois lukien varojen käyttö 2023 CEF Liikenne -tukihakemuksen tekemiseen sekä
  • hyväksymään hallituksen esittämän suosituksen mukaisesti, että Turun tunnin juna -hankkeelle haetaan 2023 CEF Liikenne -tukea TEN-T -ydinverkon Helsinki-Turku rakentamissuunnitteluun taikka osakkaiden yhdessä niin päättäessä myös varsinaiseen rakentamiseen, edellyttäen, että Helsingin kaupungin yhtiöön sijoittamia varoja ei käytetä rakentamissuunnitteluun tai varsinaiseen rakentamiseen 2023 CEF Liikenne -tukihakemuksen tekemistä lukuun ottamatta.

Esisopimuksen tekeminen

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 11.12.2023 myös Länsirata Oy:n osakassopimuksen muutoksen hyväksymisestä. Muutossopimuksessa todetaan muun muassa, että muut osakkaat kuin Helsinki toteavat tarkoituksenaan olevan jatkaa keskustelua rakentamisvaiheeseen siirtymisen edellytyksistä ja sen rahoittamisesta.

Helsingin kaupunki linjasi siis osakassopimuksen muutossopimuksen käsittelyn yhteydessä, ettei se tule osallistumaan Länsiradan rakentamisvaiheen rahoitukseen.

Kevään 2024 aikana Länsirata Oy:n omistajat ovat neuvotelleet esisopimuksen laatimisesta ratahankkeen rakentamisvaiheeseen siirtymiseen ja rakentamisvaiheen rahoittamiseen liittyen.

Esisopimus tarvitaan yhtiön EU:n CEF Liikenne -tukien saamismahdollisuuksien edistämiseksi ja turvaamiseksi. Esisopimus tulee olla tehtynä heinäkuun puoliväliin mennessä, jolloin EU:lta ennakoidaan saatavan tietoa mahdollisesta yhtiön tammikuussa 2024 tekemän tukihakemuksen perusteella myönnettävästä CEF-tuesta.

Varsinaista rakentamisvaiheen osakassopimusta koskevat neuvottelut on tarkoitus aloittaa elokuussa 2024.

Esisopimuksen keskeiset ehdot

Esisopimuksessa yhtiön omistajat eivät sitovasti sitoudu rakentamisvaiheen rahoittamiseen, vaan sen pohjalta rahoittamisesta kiinnostuneet omistajat jatkavat neuvotteluja sitovasta rakentamisvaiheen osakassopimuksesta. Esisopimusluonnos on liitteenä 1.

Helsingin kannalta esisopimuksen keskeisimmät ehdot liittyvät siihen, ettei kaupunki tule osallistumaan rakentamisvaiheen rahoitukseen. Esisopimuksessa todetaan, että Helsingin kaupunki ei osallistu rakentamisvaiheen rahoittamiseen, vaan sen oikeudet ja velvollisuudet yhtiötä kohtaan rajoittuvat siihen mitä tämänhetkisessä osakassopimuksessa on sovittu. Osakassopimuksen mukaisesti Helsingin kaupungille palautetaan tai muutoin hyvitetään Länsirata Oy:n jo saamaa CEF-rahoitusta kaupungin suhteellista osuutta CEF-rahoituksesta vastaava määrä osakeyhtiölain sallimissa rajoissa siinä yhteydessä, kun kaupungin osakkuus yhtiössä päättyy. Osakkuuden päättymisen toteuttamisesta sovitaan tarkemmin myöhemmin tehtävässä rakentamisvaihetta koskevassa osakassopimuksessa.

Länsirata-junayhteyden rakentamisen ja CEF-tuen saamisen kannalta olennaista on, että esisopimuksessa valtio ja yhtiön kuntaomistajat Helsinkiä lukuun ottamatta sopivat muun muassa jatkavansa neuvotteluita rakentamisvaiheeseen siirtymisestä. Esisopimuksen mukaan osapuolet tiedostavat, että siirtyminen rakentamisvaiheeseen on esisopimuksen allekirjoittamisesta huolimatta ehdollinen kunkin osapuolen toimivaltaisen tai toimivaltaisten päätöksentekoelinten täytäntöönpanokelpoisille päätöksille ja myöhemmin laadittavan lopullisen osakassopimuksen hyväksymiselle.

Esisopimuksen mukaan siirtyminen rakentamisvaiheeseen edellyttää, että kaikki omistajakunnat Helsinkiä lukuun ottamatta osallistuvat rakentamisvaiheen rahoittamiseen siten, että ne täyttävät yhdessä esisopimuksessa mainitut ehdot. Yksittäisten rakentamisvaiheen rahoitukseen osallistuvien kuntien rahoitusosuuksista ei ole vielä esisopimuksen hyväksymishetkellä neuvottelutulosta tai sopimusta.

Esisopimuksen mukaan valtio sekä rakentamisvaiheen rahoittamiseen osallistuvat omistajakunnat rahoittavat hanketta oman pääoman ehtoisesti 400 miljoonalla eurolla kummatkin siten, että oman pääoman ehtoisen rahoituksen osuus on yhteensä 800 miljoonaa euroa. Kuntien 400 miljoonan euron osuus jakaantuu niiden kesken erikseen sovittavalla tavalla. Lisäksi yhtiö voi ottaa vierasta pääomaa enintään 500 miljoonaa euroa. Valtio takaa yhtiön ottamaa vierasta pääomaa omavelkaisesti enintään 500 miljoonaa euroa. Valtio vastaa rakentamisvaiheen jälkeen rakennettavan omaisuuden hoito- sekä kunnossapitokustannuksista ja yhtiön rakentama omaisuus siirretään valtiolle viimeistään rakentamisvaiheen päättyessä tai yhtiö muutetaan valtion kokonaan omistamaksi.

Osakassopimuksen muutossopimus osana esisopimusta

Länsirata Oy:n nykyisessä osakassopimuksessa on rajattu rakentamisvaihe yhtiön toimialan ja tehtävän ulkopuolelle.

Yhtiö on hakenut tukea koko yhteyden rakentamissuunnitteluun sekä yhteysvälien Espoo-Hista ja Salo-Hajala rakentamiseen yhteensä 176,28 miljoonaa euroa. Vireillä oleva CEF-hakemus koskee vuodesta 2025 eteenpäin alkavaa rakentamissuunnittelua ja rakentamista. Tätä ennen yhtiön on tarpeen tehdä rakentamista koskevia valmistelevia töitä, jotta CEF-tuen edellyttämässä aikataulussa on mahdollista pysyä.

Mahdollisten tukien täysimääräisen käytön mahdollistamiseksi on tarpeen sopia, että yhtiö voi käyttää enintään 1,4 miljoonaa euroa töihin, jotka tämänhetkisen osakassopimuksen mukaan kuuluvat rakentamisvaiheeseen ja ilman muutossopimusta yhtiön toimialan ulkopuolelle. Osakassopimuksen muutossopimus on suunniteltu tehtävän samassa yhteydessä ja samoin allekirjoituksin rakentamisvaihetta koskevan esisopimuksen kanssa.

Sopimuksen mukaan näiden EU-tuen käytön kannalta tarpeellisten valmistelevien töiden rahoittamisessa hyödynnetään Yhtiön nykyisiä rahoitussitoumuksia sekä yhtiön jo saamaa CEF-rahoitusta siten, että valmistelevien töiden kustannuksista vastataan suhteessa Suomen valtio 51 % sekä omistajakunnat Helsinkiä lukuun ottamatta yhteensä 49 %. Selvyyden vuoksi sopimuksessa todetaan lisäksi, ettei Helsingin kaupunki osallistu osakassopimuksen muutoksessa tarkoitettujen valmistelevien töiden rahoittamiseen miltään osin. Töiden rahoittaminen ei saa myöskään vaikuttaa esisopimuksessa kuvattuun suunnitteluvaiheeseen saatujen EU-tukien osakassopimuksen mukaiseen palauttamiseen kaupungille.

Muutossopimuksella ei muuteta Länsirata Oy:n nykyisen osakassopimuksen muita ehtoja.

Muutossopimuksesta huolimatta rakentamisvaiheesta tai sen osista ei ole tehty muilta osin päätöstä, eikä sopimuksen allekirjoittaminen velvoita osakkaita osallistumaan rakentamisvaiheeseen ja sen rahoittamiseen miltään osin. Rakentamisvaiheeseen siirtymisestä päätetään erikseen huomioiden, mitä esisopimuksessa todetaan.

Osakkaat edellyttävät, että yhtiö seuraa muutossopimuksen perusteella syntyvien kustannusten määrää siten, että nämä kustannukset ovat yksilöitävissä erikseen suunnitteluvaiheeseen liittyvistä kustannuksista.

Lopuksi

Helsinki on osallistunut tehtyjen sitoumusten mukaisesti Länsiradan suunnitteluvaiheen rahoittamiseen. Helsingin 5,9 miljoonan euron suuruinen osuus suunnitteluvaiheen kustannuksista tulee maksetuksi kokonaisuudessaan vuoden 2024 aikana. Osakkaiden rahoitusosuuksien maksamiseksi tehdyissä pääomasijoituksissa ei ole otettu huomioon yhtiön suunnitteluvaiheeseen saamia EU-tukia, vaan niiden määrä ja laskennallinen kohdistuminen yhtiön osakkaille omistusosuuksien mukaisessa suhteessa sekä kohdistettujen osuuksien palauttaminen osakkaille, edellyttää erillistä lopputarkastelua.

Rakentamisvaiheeseen liittyvän CEF-tuen hakemista koskevien neuvottelujen käynnistyttyä vuoden 2023 loppupuolella Helsinki on johdonmukaisesti ilmaissut, ettei se tule osallistumaan Länsiradan rakentamisvaiheen rahoitukseen.

Sama kanta on edelleen tuotu konsernijaoston 11.12.2023 päätöksen perusteella esille kevään 2024 aikana käydyissä rakentamisvaiheeseen siirtymistä ja sen rahoittamista koskevissa neuvotteluissa.

Helsingin kanta rakentamisvaiheen rahoittamiseen on otettu huomioon käsiteltävänä olevassa esisopimuksessa ja osakassopimuksen muutossopimuksessa.

Vaikka Helsinki ei tule osallistumaan Länsiradan rakentamisvaiheen rahoittamiseen, on Helsingin kannalta tarkoituksenmukaista edistää esisopimuksen ja osakassopimuksen muutossopimuksen tekemisellä CEF-tuen saamismahdollisuuksia Länsiradan rakentamisvaiheeseen. Asiantuntija-arvioiden mukaan CEF-tuen saaminen edellyttää käytännössä, että Länsirata Oy:llä on riittävä näkymä siitä, että se tulee saamaan rakentamisvaiheeseen rahoituksen, vaikka rahoituksesta ei olekaan sovittu oikeudellisesti sitovalla tavalla heinäkuun puoliväliin mennessä, jolloin EU:n päätöstä yhtiön tammikuussa 2024 tekemään tukihakemukseen odotetaan.

Näin ollen myös Helsingin kaupungin on tarkoituksenmukaista neuvottelujen pitkästä kestosta aiheutuneesta kiireellisestä etenemisaikataulusta huolimatta osaltaan hyväksyä esisopimus ja osakassopimuksen muutossopimus, joilla arvioidaan voitavan edistää CEF-tuen saamista ja täysimääräistä käyttämistä Länsiradan rakentamisvaiheeseen, ja joilla ei muuteta Helsingin aiemmin tekemää linjausta siitä, ettei rakentamisvaiheen rahoitukseen osallistuta.

Helsingin asema yhtiön omistajana on tarkoitus ratkaista syksyllä käynnistettävien varsinaista rakentamisvaiheen osakassopimusta koskevien neuvottelujen yhteydessä. Enemmistöomistaja valtion lähtökohtana on ollut, että jatkaminen yhtiön omistajana edellyttäisi osallistumista rakentamisvaiheen rahoittamiseen.

Helsingin omistaja-aseman ratkaisemiseen liittyy olennaisesti kaupungin suunnitteluvaiheen rahoitukseen ja yhtiön suunnitteluvaiheeseen saamiin EU-tukiin liittyvä loppuselvitys. Nykyisen osakassopimuksen lähtökohtana on, että osakkaille palautetaan tai muutoin hyvitetään osakeyhtiölain sallimissa rajoissa yhtiön saamaa CEF-rahoitusta määrä, joka vastaa kunkin osakkaan suhteellista osuutta CEF-rahoituksesta.

Stäng

Detta beslut publicerades 27.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 09 310 25472

atte.malmstrom@hel.fi