Hankinta, kalustonhallintajärjestelmä, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-008810
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Staran kalustonhallintajärjestelmän hankinta

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita Bluugo Oy:n kalustonhallintajärjestelmän toimittajaksi. Palveluiden tuottaminen alkaa, kun kalustonhallintajärjestelmä on otettu sopimuksen mukaisesti käyttöön. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen sopimuksen voimassaolo jatkuu toistaiseksi voimassa.

Samalla johtokunta päättää hylätä Elisa Oyj:n ja Tramigo Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.

Hankinnan arvioitu arvo järjestelmän käyttöönotolle ja kahden (2) vuoden jatkuvien palveluiden sopimuskaudelle on 1 121 280 € (alv 0 %). Lisäksi sopimus jatkuu määräaikaisen sopimuskauden jälkeen toistaiseksi voimassa olevana automaattisesti, ellei sopimusta ole päätetty sitä ennen.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena on kalustorekisterijärjestelmä, joka kohdistuu ajoneuvojen ja muun kaluston hallinnan prosessien kehittämiseen sekä tätä koordinoivaan järjestelmään.

Järjestelmän tarkoituksena on muun muassa:

    Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä liitteineen.

    Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta.

    Hankintaa koskeva hankintailmoitus on 14.6.2024 lähetetty julkaistavaksi Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily -portaalissa. Hankintailmoitus on julkaistu myös HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

    Hankintamenettelynä on avoin menettely, jossa hankintayksikkö julkaisee hankintailmoituksen, minkä jälkeen kaikki halukkaat tarjoajat voivat jättää tarjouksen tarjouskilpailuun. Tarjousten vastaanottamisen jälkeen hankintayksikkö arvioi ensin tarjoajien soveltuvuuden tarjouspyynnössä esitettyjen kriteerien perusteella. Tämän jälkeen hankintayksikkö tarkastaa tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Vain soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset otetaan mukaan tarjousten vertailuun.

    Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 28.6.2024 klo 12.00 mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelun kautta kaikille tarjoajille.

    Tarjoukset tuli toimittaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelun kautta 16.8.2024 klo 12.00 mennessä.

    Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

    Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:

      • Bluugo Oy 
      • Elisa Oyj
      • Fleetlogis Oy
      • Kiho Oy 
      • Procode Oy
      • Protieto
      • Tramigo Oy

    Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

    Tarkastamisvaiheen jälkeen tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

    Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti.

    Tarkastuksessa havaittiin, että Tramigo Oy:n tarjous ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouspyynnön liitteenä 2 toimitetun vaatimusluettelun mukaan järjestelmän on tullut täyttää seuraava vaatimus: ”Järjestelmään tallennetun datan pitää olla takautuvasti saatavilla vähintään kymmenen vuotta tai niin kauan, kun tilaajalla on oikeus ja/tai velvollisuus säilyttää kyseessä olevaa dataa. Järjestelmään tulee olla mahdollista määrittää, miten kauan mikäkin dataryhmä (esim. henkilötiedot, kalustotiedot) säilytetään järjestelmässä.” Tramigo Oy:n tarjouksen mukaan vaatimus dataan saatavuudesta ei täyty ajallisesti, mutta vaatimus voidaan täyttää erillisestä lisämaksusta. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaan vaatimusluettelossa asetettujen teknisten vaatimusten on tullut sisältyä annettuihin tarjoushintoihin. Koska vaadittu ominaisuus ei ole sisältynyt pyydetyn mukaisesti tarjoukseen, ei tarjous vastaa tarjouspyynnön ehtoja.

    Tarjousten tarkastamisessa havaittiin myös, että Elisa Oyj:n tarjous ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouspyynnön liitteellä 1 Palvelukuvaus on muun ohella asetettu seuraava vaatimus: ”Sovelluksen (Web-käyttö) on toimittava palveluna (SaaS, Software as a Service). Sovelluksen käyttö tapahtuu internet-selaimella suojatulla HTTPS-yhteydellä.” Elisa Oyj:n tarjouksessa tarjottu ratkaisu ei ole SaaS-palvelua. Tarkemmat perustelut Elisa Oyj:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisuudesta ovat päätöksen liitteessä 3, sillä perustelut sisältävät yrityksen liikesalaisuuksia.

    Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

    Tramigo Oy:n ja Elisa Oyj:n tarjoukset tulee siten hylätä tarjouspyynnön vastaisina.

    Tarkastamisvaiheen jälkeen muiden tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.

    Tarjousten vertailu on esitetty liitteellä 1.

    Voittamassa olevalta Bluugo Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ja tilaajavastuulain (laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä, 1233/2006) 5 §:n mukaiset tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat selvitykset. Tarjoajan todettiin täyttävän soveltuvuusvaatimukset.

    Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

    Föredragande

    toimitusjohtaja
    Timo Martiskainen

    Mer information fås av

    Toni Liikamaa, kehitysinsinööri, puhelin: 09 310 36885

    toni.liikamaa@hel.fi

    Bilagor

    1. Tarjousten vertailu
    2. Avauspöytäkirja
    3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

    I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.