Liikenteenohjaussuunnitelma, Mechelininkatu

HEL 2024-009012
Ärendet har nyare handläggningar
§ 1

Mechelininkadun, Pohjoisen Rautatiekadun, Lastenkodinkadun ja Baanan liikenteen ohjaussuunnitelma

Chef för trafik- och gatuplaneringen

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan liikenteen ohjausjärjestelyt Mechelininkadulla välillä Hietaniemenkatu–Länsilinkki, Lastenkodinkadulla välillä Marian sairaala–Työmiehenkatu, Pohjoisella Rautatiekadulla välillä Mechelininkatu–Runeberginkatu ja Baanalla välillä Ruoholahdenkatu–Lapinlahdenkatu piirustuksen 7625 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Lastenkodinkadun katusuunnitelman 31341/1, Mechelininkadun katusuunnitelmat 31431/1 ja 31654/1, Pohjoisen Rautatiekadun ja Mechelininaukion katusuunnitelman 31432/1 sekä Baanan katusuunnitelman 31655/1, jotka liittyvät Marian sairaala-alueen uudistamiseen. Liikenteenohjaus päivitetään vastaamaan katusuunnitelmien mukaisia liikennejärjestelyjä.

Katusuunnitelmissa Pohjoisen Rautatiekadun pyörätiet muutetaan molemmin puolin yksisuuntaisiksi Mechelininkadulta Baanan ramppiin asti. Jatkuvuuden vuoksi järjestelyä jatketaan Runeberginkadun risteykseen asti. Pyöräliikenne itään ohjataan käyttämään Baanaa ja Eteläisen Rautatiekadun ramppia.

Katusuunnitelmavaiheessa on jätetty jatkotarkasteltavaksi Leppäsuonkadun kohdalla Mechelininkadun ylittävä suojatie, jonka liikenneturvallisuus on tunnistettu huonoksi. Katusuunnitelman vuorovaikutuksessa on toivottu ylitysjärjestelyn turvallisuuden parantamista. Suojatie ylittää kaksi samansuuntaista ajokaistaa ilman turvallisuutta parantavia rakenteellisia järjestelyjä tai liikennevalo-ohjausta 40 km/h nopeusrajoituksen pääkadulla. Lisäksi se on ainoa valo-ohjaamaton suojatie Mechelininkadun eteläpäässä, ja on siten poikkeava järjestely liikenneympäristössään. Kaupunginhallitus hyväksyi (Kh 7.3.2022, 190 §) Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman 2022–2026, jonka pohjalta turvattomien jalankulun ylitysjärjestelyjen turvallisuutta parannetaan.

Liikenteellistä ratkaisua kokonaisvaltaisesti arvioidessa on otettu huomioon suojatien sijainti pääkadulla, toispuoleinen maankäyttö, huono verkostollinen jatkuvuus ja turvallisen suojatieratkaisun vaikea toteutettavuus. Näiden seikkojen perusteella on tarkoituksenmukaisinta muuttaa Leppäsuonkadun kohdalla Mechelininkadun ylittävä suojatie ylityspaikaksi hyväksytystä katusuunnitelmasta poiketen.

Myös raitiotien ylitys samassa kohdassa muutetaan ylityspaikaksi. Esteetön kulku pysäkille on pysäkin eteläpäästä, Pohjoisen Rautatiekadun risteyksessä, jonka tuntumassa myös pysäkin palvelualue on. Ratkaisu on kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymän (25.5.2021, 277 §) Jalankulkuylitysten ja raitiotiepysäkkien kehittämisen periaatteiden mukainen ratkaisu. Suojatie sijaitsee kahden raitiopysäkin puolivälissä suoralla rataosuudella, joten poistolla on erittäin myönteisiä vaikutuksia raitioliikenteen liikennöintinopeuteen ja siten sen sujuvuuteen.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet (10.12.2019, 642 §), jonka perusteella ajoradan ylityspaikan järjestelytapaa on arvioitu. Ohjeen mukaan kyseinen suojatie luokitellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta huonoksi (punaiseksi), joita ei enää suunnitella tai toteuteta katuverkolle. Toimenpidevaihtoehtoina on ensisijaisesti suojatien parantaminen, muutos suojatiettömäksi kadunylityspaikaksi tai viimesijaisesti suojatien poistaminen. Tavoitteena on hyvä (vihreä) tai vähintään tyydyttävä (keltainen) turvallisuusluokitus.

Suojatien turvallisuutta voidaan parantaa nopeusvarmistuksella tai riskejä vähentävällä toimenpiteellä. Ylitettävän kadun, pääkaduksi luokitellun Mechelininkadun, kaistamäärää ei ole perusteltua sen verkostollisesta roolista johtuen pienentää, minkä vuoksi sivuttaissiirtymien tai kavennusten käyttö nopeusvarmistuksena ei ole mahdollista. Kaupungin kehittämä, pääkaduille soveltuva hidastetyyppi on vasta kokeiluvaiheessa, joten myöskään korotusten käyttö ei ole mahdollista. Liikennevalojen asentaminen ei ole mahdollista, sillä katusuunnitelman yhteydessä Leppäsuonkadun haaran ylitys rakennetaan ylijatketuksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi, minkä vuoksi risteystä ei voi tieliikennelain mukaan valo-ohjata. Pelkkää Mechelininkadun jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ylitystä ei ole mahdollista valo-ohjata ilman Leppäsuonkadun risteystä. Tämän vuoksi ylitysjärjestelyä ei ole mahdollista toteuttaa suojatienä.

Kahden samansuuntaisen kaistan ylittävä suojatietön ylityspaikka 40 km/h nopeusrajoituksella ja keskisaarekkeella varustettuna luokitellaan tyydyttäväksi (keltaiseksi). Ylitysjärjestelyn muuttaminen suojatiettömäksi ylityspaikaksi olisi siis kaupungin periaatteiden mukaan mahdollinen ratkaisu.

Jalankulkuliikenteelle suojatien merkitys on vähäinen, sillä sen länsipäässä ei ole selkeää jatkuvuutta muuhun jalankulun verkkoon. Länsipuolella ei myöskään ole maankäyttöä (hautausmaa). Etäisyys seuraavaan suojatiehen on pohjoisessa 100 metriä ja etelässä 125 metriä. Molemmat ovat keskisaarekkein ja liikennevalo-ohjauksin varustettuja suojateitä, jotka on joko hiljattain parannettu tai ollaan hyväksytyllä katusuunnitelmalla parantamassa kaupungin tyyppipiirustusten mukaiseen laatutasoon. Noin 225 metrin suojatieväli ei ole poikkeuksellinen kantakaupungin pääkatuverkolla, jossa maankäyttöä on vain toispuoleisesti.

Suojatien itäpuolella on tiheää maankäyttöä ja verkostollista jatkuvuutta. Se on toissijainen kulkureitti raitiopysäkille, joka on itäpuoliselle maankäytölle alueelle merkittävä joukkoliikenneyhteys. Suojatietön kadunylityspaikka on mahdollista järjestää kaupungin periaatteiden mukaisesti. Tämän vuoksi ylitysmahdollisuutta ei voida pitää merkityksettömänä ja sen poistoa kokonaan ei pidetä perusteltuna.

Lisäksi alueen liikenteen ohjauksen järjestelyihin tehdään muita vähäisiä muutoksia.

Kustannusennuste

Suunnitelma toteutetaan kadunrakennusurakan yhteydessä. Sisältyy kadunrakennushankkeen kustannuksiin.

Suunnitelma sisältää myös kadunrakennusurakkaan kuulumattomia liikenteenohjauslaitteita. Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 7 500 €.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Sovelletut oikeusohjeet

Tieliikennelaki (729/2018) 71 § 1 momentti kohta 2.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi yleistiedoksiantona, sillä henkilöiden lukumäärää ei tiedetä (hallintolaki 55 § 2 momentti).

Detta beslut publicerades 13.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä klo 16.00.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi yleistiedoksiantona, tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä siitä, kun asiakirjan nähtäville asettamista koskeva ilmoitus on julkaistu viranomaisen verkkosivuilla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä päätöksen tehneelle viranhaltijalle.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä.

Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Aleksi Kinnunen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52602

aleksi.kinnunen@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö