Virkasuhteen täyttäminen, Pakilan peruskoulu, rehtori
Virkasuhteen täyttäminen, Pakilan peruskoulu, rehtori
Päätös
Perusopetusjohtaja päätti ottaa Pakilan peruskouluun sijoitettuun rehtorin virkaan ilman julkista hakumenettelyä ********** toistaiseksi 1.8.2025 lukien.
Virantoimitus alkaa 1.8.2025.
Koeaikaa ei aseteta.
Rikosrekisteriotetta tai selvitystä terveydentilasta ei tarvitse esittää.
Päätöksen perustelut
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti 26.3.2023 § 63 Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun yhdistämisestä yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2025 alkaen.
Palvelussuhdeturvan varmistamiseksi ja lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta (2003/304, jäljempänä viranhaltijalaki) mukaan tietyt virat on tarkoituksenmukaista täyttää sisäisesti. Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun yhdistyessä näiden koulujen rehtorien virat tullaan lakkauttamaan.
Viranhaltijalain 37§:n mukaan virkasuhdetta ei voida irtisanoa, jos viranhaltija voidaan ammattitaitonsa ja kykynsä nähden kohtuudella sijoittaa toiseen virkasuhteeseen tai ottaa sellaiseen työsuhteeseen, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä, tai kouluttaa uusiin tehtäviin. Edellytyksenä on, että viranhaltija täyttää viran kelpoisuusehdot.
Pakilan peruskoulun uuden rehtorin viran täyttämisessä huomioidaan viranhaltijalain 5. luvun 24 §:n määräykset sekä Helsingin kaupungin hallintosäännön 23 luvun 2 § 4. kohta, jonka mukaan henkilö voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä sellaiseen virkasuhteeseen, johon henkilö on tarkoituksenmukaista ottaa hänen palvelussuhdettaan koskevien uudelleenjärjestelyjen vuoksi. Koska useamman kuin yhden viranhaltijan virka tulee 1.8.2025 lakkaamaan, on ollut perusteltua selvittää ilmoittautumismenettelyssä nykyisten viranhaltijoiden halukkuus avoinna olevaan virkaan. Sisäinen ilmoittautumismenettely on kohdennettu niille henkilöille, joiden nykyinen virka tai toimi lakkautetaan.
Sisäinen ilmoittautuminen kohdennettiin Pakilan ala-asteen ja Pakilan yläasteen koulujen rehtoreille ja se toteutettiin ajalla 3.-6.5.2024. Avoimen viran hakuilmoitus lähetettiin rehtoreille sähköpostitse.
Rehtori johtaa koulun toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan. Hän johtaa pedagogista toimintaa ja taloutta sekä vastaa henkilöstöjohtamisesta, tuloksista sekä toiminnan laadusta oman koulunsa johtoryhmän kanssa. Rehtori johtaa sidosryhmäyhteistyötä oman koulunsa osalta ja yhdessä alueen muiden rehtoreiden kanssa ottaen huomioon strategiset painopisteet. Pakilan peruskouluun tulee 1.8.2025 alkaen kolmen rehtorin johtamisrakenne: rehtori ja kaksi apulaisrehtoria.
Viran kelpoisuusehdot määräytyvät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 986/1998 mukaisesti.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2 §:n mukaan rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on ylempi korkeakoulututkinto, asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus, riittävä työkokemus opettajan tehtävissä sekä opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot tai muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.
Rehtorin virkaan ilmoittautui kaksi henkilöä. Haastatteluun 27.5.2024 kutsuttiin kaksi henkilöä, ja ennen haastattelua heille järjestettiin henkilöarvioinnit, jotka suoritti Psycon Oy. Haastatteluun osallistuivat perusopetusjohtaja, perusopetuksen aluepäällikkö ja hr-asiantuntija.
********** ja ********** ovat kelpoisia rehtorin virkaan. ********** on työskennellyt perusopetuksen opettajana vuodesta 2008, apulaisrehtorina vuodesta 2015 ja rehtorina vuodesta 2018. ********** Molemmilla on kokemusta koulun johtamistehtävistä. ********** **********
Perusopetusjohtaja katsoo sisäisesti ilmoittautuneiden hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että ********** on parhaat edellytykset Pakilan peruskouluun sijoitetun rehtorin viran menestykselliseen hoitamiseen. Hänen valintaansa puoltaa **********
Toimialajohtajan 5.3.2024 tekemän delegointipäätöksen (§ 27) perusteella rehtorin ottaa palvelukokonaisuuden johtaja.
Pöytäkirjanote annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.
Detta beslut publicerades 24.06.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Ulla-Maija Vähäsarja, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 71764