Avustuksen myöntäminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kulttuurin ja liikunnan laitosavustukset 2025
Esitys kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle liikunnan laitosavustuksista vuodelle 2025
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto esitti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle, että se esittäisi liikunnan laitosavustuksia vuoden 2025 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:
Liikunnan laitosavustukset | TA 2024 | Haettu 2025 | TAE 2025 |
Helsinki Stadion Oy | 236 500 | 330 000 | 330 000 |
- laina- ja korkoavustus | - | 105 000 | 105 000 |
- vuokra-avustus | 51 500 | 51 500 | 51 500 |
- toiminta-avustus | 185 000 | 173 500 | 173 500 |
Jääkenttäsäätiö sr | 1 863 363 | 2 351 364 | 2 351 364 |
- laina- ja korkoavustus | 1 592 000 | 2 076 000 | 2 076 000 |
- vuokra-avustus | 271 363 | 275 364 | 275 364 |
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy | 700 000 | 530 000 | 530 000 |
- laina- ja korkoavustus | 245 000 | 235 000 | 235 000 |
- toiminta-avustus | 455 000 | 295 000 | 295 000 |
Urhea-säätiö sr | 260 000 | 580 000 | 268 000 |
Urheiluhallit Oy | 4 194 000 | 4 100 000 | 4 100 000 |
- laina- ja korkoavustus | 924 000 | 789 000 | 789 000 |
- toiminta-avustus | 3 270 000 | 3 311 000 | 3 311 000 |
Vuosaaren Urheilutalo Oy | 2 550 000 | 2 655 000 | 2 415 145 |
- laina- ja korkoavustus | 1 169 000 | 995 000 | 995 000 |
- toiminta-avustus | 1 295 000 | 1 575 000 | 1 335 145 |
- kompensaatio Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeista | 86 000 | 85 000 | 85 000 |
Muut liikunnan laitosavustukset | 258 960 | 486 600 | 267 000 |
Kaikki yhteensä | 10 062 823 | 11 032 964 | 10 261 509 |
Liikuntajaosto pyytää, että Helsinki Stadion Oy toimittaa selvityksen Bolt-areenan korjausrakentajan/-rakentajien vastuusta, sekä omista toimistaan korjausrakentamisen hyväksymisen suhteen. Selvitys toimitetaan ennen seuraavaa liikuntajaoston kokousta.
Liikuntajaosto tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Esteelliset: Tarja Loikkanen
Esteellisyyden syy: yhteisöjäävi (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Taina Korell.
Vastaehdotus:
Maria Nyqvist: Liikuntajaosto pyytää, että Helsinki Stadion Oy toimittaa selvityksen Bolt-areenan korjausrakentajan/-rakentajien vastuusta, sekä omista toimistaan korjausrakentamisen hyväksymisen suhteen. Selvitys toimitetaan ennen seuraavaa liikuntajaoston kokousta.
Kannattaja: Pekka Löfman
Liikuntajaosto hyväksyi Maria Nyqvistin vastaehdotuksen yksimielisesti.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto esittää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle, että se esittäisi liikunnan laitosavustuksia vuoden 2025 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:
Liikunnan laitosavustukset | TA 2024 | Haettu 2025 | TAE 2025 |
Helsinki Stadion Oy | 236 500 | 330 000 | 330 000 |
- laina- ja korkoavustus | - | 105 000 | 105 000 |
- vuokra-avustus | 51 500 | 51 500 | 51 500 |
- toiminta-avustus | 185 000 | 173 500 | 173 500 |
Jääkenttäsäätiö sr | 1 863 363 | 2 351 364 | 2 351 364 |
- laina- ja korkoavustus | 1 592 000 | 2 076 000 | 2 076 000 |
- vuokra-avustus | 271 363 | 275 364 | 275 364 |
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy | 700 000 | 530 000 | 530 000 |
- laina- ja korkoavustus | 245 000 | 235 000 | 235 000 |
- toiminta-avustus | 455 000 | 295 000 | 295 000 |
Urhea-säätiö sr | 260 000 | 580 000 | 268 000 |
Urheiluhallit Oy | 4 194 000 | 4 100 000 | 4 100 000 |
- laina- ja korkoavustus | 924 000 | 789 000 | 789 000 |
- toiminta-avustus | 3 270 000 | 3 311 000 | 3 311 000 |
Vuosaaren Urheilutalo Oy | 2 550 000 | 2 655 000 | 2 415 145 |
- laina- ja korkoavustus | 1 169 000 | 995 000 | 995 000 |
- toiminta-avustus | 1 295 000 | 1 575 000 | 1 335 145 |
- kompensaatio Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeista | 86 000 | 85 000 | 85 000 |
Muut liikunnan laitosavustukset | 258 960 | 486 600 | 267 000 |
Kaikki yhteensä | 10 062 823 | 11 032 964 | 10 261 509 |
Liikuntajaosto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Vuoden 2025 liikunnan laitosavustusten haku päättyi perjantaina 26.4.2024.
Liikuntajaosto antaa laitosavustuksia koskevan ehdotuksensa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle sisällytettäväksi vuoden 2025 Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa koskevaan talousarvioon.
Lopullisen oikaisukelpoisen päätöksen hakemuksista tekee kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto joulukuun 2024 kokouksessa.
Hakemusten käsittelyprosessi toteutetaan Helsingin kaupungin hallintosäännön, avustuksia koskevien päätösten ja ohjeiden sekä kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti.
Kulttuuri ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 28.05.2019, § 14 mukaisesti laitosavustuksen saajien edellytetään vuodesta 2020 lähtien toimittavan avustushakemuksen yhteydessä kolmivuotisen toimintasuunnitelman sekä siihen liittyvän talousarvion Helsingin kaupungin talousarvioesityksen ennustettavuuden parantamiseksi. Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.12.2023, § 178 eettisillä periaatteilla täydennetyt toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia. Avustukset edistävät helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä. Avustuksin edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta ja tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajantoimintaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään, sekä niillä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestävää toimintaa.
Laitosavustuksia koskeva lausuntoehdotus on linjassa strategian mukaisen käyttötalouden kehyksen vastuullisuusperiaatteen kanssa. Tämän periaatteen mukaisesti toimijoiden yhteisen kasvun ylärajan ei lähtökohtaisesti tule korot ja lyhennykset mukaan lukien ylittää 3,1 % verrattuna edellisen vuoden avustustasoon.
Helsinki Stadion Oy
Avustushakemuksen muutos johtuu Helsinki Stadion Oy:n vuonna 2024 ulkoilu- ja urheilurahastolta kiinteistön peruskorjaukseen ottamastaan lainasta, jonka hoitokuluihin laitos hakee avustusta.
Jääkenttäsäätiö sr
Jääkenttäsäätiö ja HLH Oy tarjoaa seurojen, yleisön ja yritysten käyttöön jääaikaa 7 toimipisteessä, jotka ovat Helsingin jäähalli, Herttoniemen jäähalli, Kaarelan jäähalli, Malmin jäähalli, Paloheinän jäähalli, Salmisaaren jäähalli ja Vuosaaren jäähalli. Vuonna 2025 on tarkoitus ottaa käyttöön myös Kivikon harjoitusjäähalli.
Jääkenttäsäätiö ei hae toiminta-avustusta. Tämän hetken tiedon mukaan kaupungin perimän jäähallivuokran ja maanvuokran arvioidaan nousevan 275 364 euroon. Jääkenttäsäätiö sr:n laina- ja korkokustannukset ovat 2 076 000 euroa, josta Kivikon jäähallin lainan (13,5 miljoonaa) aiheuttamat korko- ja lyhennyskustannukset ovat 540 000 euroa.
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, jotka tarjoavat osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja.
Laitosavustuksilla subventoidaan kuntalaisille mahdollisuus edullisiin uimahallikäynteihin ja niillä katetaan vuotuista toiminnallista ja rahoituksellista alijäämää.
Urhea-säätiö sr
Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia käynnistyi 2003. Vuonna 2014 perustettiin akatemian kehitystä vahvistamaan Urhea-säätiö sr, joka hallinnoi Urhean toimintaa. Helsingin kaupunki on yksi Urhea-säätiön perustajajäsenistä. Urhea-säätiön lisäksi konserniin kuuluivat Urhea-halli Oy, Urhea-asunnot Oy sekä vuoden 2023 aikana perustettu Urhea-palvelut Oy. Avustukseen esitetään talousarviovalmistelun vastuullisuusperiaatteen mukaista 3,1 % nousua edelliseen vuoteen nähden.
Urheiluhallit Oy
Urheiluhallit Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille liikuntapalveluja kuudessa uimahallissa sekä liikuntahallissa (Kallio, Kontula, Malmi, Pasila, Siltamäki, Töölö). Avustusta haetaan oman tulorahoituksen ja kulujen erotukseksi eli toiminnallisen alijäämän kattamiseksi.
Vuosaaren Urheilutalo Oy
Vuosaaren Urheilutalo Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja. Oman tulorahoituksen ja kulujen erotukseksi eli toiminnallisen alijäämän kattamiseksi haetaan laina- ja korkoavustusta sekä toiminta-avustusta. Lisäksi avustusta haetaan kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeisiin.
Muut liikunnan laitosavustukset
Laitosavustusta ovat vuoden 2024 tavoin hakeneet uimahallitoimintaan Suomalaisen Yhteiskoulun Osakeyhtiö ja ja Lauttasaaren yhteiskoulun säätiö sr (ent. Lauttasaaren yhteiskoulun kannatusyhdistys ry) sekä jäähallitoimintaan Nuorisojääkenttäsäätiö. Muut liikunnan laitosavustukset -kohdan avustusten jakamisesta päätetään liikuntajaoston joulukuun kokouksessa. Kustannustason noususta ja uima- sekä jäähallin korkeista ylläpitokustannuksista johtuen määrärahaan esitetään 3,1 % korotusta vuodelle 2025.
Valtiontukiarvioinnit
Avustusta saavien tahojen osalta on tehty valtiontukiarvioinnit. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
Helsinki Stadion Oy
Helsinki Stadion Oy:n osalta on arvioitu, että se ei hallinnoidessaan vuokraoikeuden nojalla Helsingin kaupungin 14. kaupunginosassa (Töölö) korttelissa 528 sijaitsevaa tonttia n:o 1 ja sillä olevaa stadionrakennusta harjoita sellaista taloudellista toimintaa, joilla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196 ja 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Vuokrattaessa tiloja kolmansille osapuolille taloudelliseen toimintaan tulee tiloista periä markkinaehtoinen vuokra.
Jääkenttäsäätiö sr
Jääkenttäsäätiö sr:n osalta on arvioitu, että Jääkenttäsäätiön ylläpitäessä jää -ja urheiluhalleja se ei harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196, 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Sikäli kuin Jääkenttäsäätiö sr harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tuki myönnetään ehdolla, että säätiö pitää ei-taloudellisesta toiminnasta ja taloudellisesta toiminnasta erillistä kirjanpitoa.
Urhea-säätiö sr
Urhea-säätiö sr:lle myönnettävän avustuksen osalta on arvioitu, että säätiön toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuensaaja toimittaa palveluita rajatulla alueella jäsenvaltiossa ja toiminta ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista jäsenvaltioista ja lisäksi tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 196). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy, Urheiluhallit Oy ja Vuosaaren Urheilutalo Oy
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Urheiluhallit Oy:n ja Vuosaaren Urheilutalo Oy:n osalta on katsottu, että myönnettävät avustukset käytetään urheilutiloihin liittyviin kustannuksiin. Kyseiset urheilutilat palvelevat ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja tilat eivät todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Avustuksen myöntäminen näille toimijoille ei näin ollen ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.
Asiaa ei aikataulusyistä voi panna pöydälle.
Detta beslut publicerades 28.08.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Ritva Oljakka, suunnittelija, puhelin: 09 310 87439
Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038