Kuuleminen, elintarvikelaki 56 ja 59 §, King of boba-tea Oy / Namaskaar

HEL 2024-009996
Ärendet har nyare handläggningar
§ 29

Elintarvikelain 56 §:n ja 59 §:n mukaisen päätöksen antaminen King of boba-tea Oy:lle/Namaskaar elintarvikkeita koskevasta kiellosta ja elintarvikkeiden hävittämisestä

Enhetschef

Päätös

Toimija

King of boba-tea Oy, Piispanpiha 7 lh. 4, 02200 Espoo
y-tunnus 3340433-5

Elintarvikehuoneisto

Liikkuva elintarvikehuoneisto, jäätelönmyyntipisteet, Mikonkatu 8 (Namaskaar), Varasto

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön ratkaisu

Päätös koskee King of boba-tea Oy:n liikkuvissa jäätelönmyynipisteissä, ravintolassa (Mikonkatu 8) sekä toimijan varastossa (Eteläesplanadi 20 (kellarikerros AK)) olevia virheellisesti merkittyjä jäätelöitä sekä merkitsemättömiä lihoja ja muita elintarvikkeita.

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö kieltää kyseisten elintarvikkeiden kaupanpidon ja muun luovutuksen. Koska elintarvikkeita ei voida muuttaa määräysten mukaiseksi, elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö määrää lisäksi elintarvikkeet hävitettäväksi tai käytettäväksi muuhun tarkoitukseen kuin elintarvikkeeksi.

Toimenpiteet tulee tehdä viranomaisvalvonnassa ja niissä on noudatettava sivutuoteasetuksen (EY) N:o 1069/2009 vaatimuksia.

Määräaika

King of boba-tea Oy:n tulee ilmoittaa kirjallisesti 15.8.2024 mennessä ympäristöpalveluihin, mihin toimenpiteisiin yritys ryhtyy kyseisten tuotteiden suhteen. Toimenpiteet on tehtävä viranomaisvalvonnassa ja niihin liittyvistä yksityiskohdista on sovittava erikseen ympäristöpalveluiden kanssa.

Täytäntöönpano

Päätös tulee voimaan välittömästi ja päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

King of boba-tea Oy:llä on useita eri jäätelönmyyntipisteitä. King of boba-tea Oy ei ole tehnyt ympäristöpalveluille elintarvikelain 10 §:n mukaista rekisteröintiä jäätelönmyynnistä. 6.6.2024 tehdyllä tarkastuksella havaittiin jäätelöpyörä sekä yksi jäätelönmyyntipiste (Liite 1).

Ympäristöpalveluiden toimesta tehtiin tarkastus jäätelönmyyntipisteisiin Senaatintorilla sekä Esplanadilla 4.7.2024 (Liite 2). Tarkastuksella havaittiin kolme eri sijainneissa olevaa jäätelönmyyntipistettä. Tarkastuksella havaittiin, että myynnissä olevissa 5 litran jäätelörasioissa olevat pakkausmerkinnät eivät vastaa rasioiden sisältöä. Henkilökunta ei osannut kertoa tarkastuksella elintarvikkeiden sisältöä eikä allergeeneja.

King of boba-tea Oy:llä on osoitteessa Mikonkatu 8 elintarvikehuoneisto, jossa on valmistettu ja säilytetty itsetehtyä jäätelöä sekä teollisesti pakattua pehmytjäätelöä. Kyseinen elintarvikehuoneisto tarkastettiin 4.7.2024 (Liite 3).

Jäätelöä on yhteensä 66 kpl 5 litran rasioita. Jäätelöt sijaitsevat Mikonkatu 8 elintarvikehuoneistossa. Tuotteissa ei ole merkintöjä valmistuspäivästä tai parasta ennen- päivästä. Tuotteet on pakattu toisen teollisen jäätelönvalmistajan pakkauksiin, jotka on käytetty uudelleen. Pakkauksissa oli edelleen toisen toimijan pakkausmerkinnät, jolloin pakkauksessa luetellut ainesosat (ml. allergeenit) olivat eri tuotteen kuin mitä pakkaus sisälsi. Tuotteisiin on kirjoitettu tussilla esimerkiksi seuraavia makuja: ”Pista, forest fruits, mango”. Havaittujen epäkohtien vuoksi viranhaltija päätti 4.7.2024 asettaa elintarvikkeet väliaikaiseen käyttö- ja luovutuskieltoon. Päätös tehtiin elintarvikelain 64 §:n mukaisena kiiretoimenpiteenä (Liite 4). Elintarvikkeet luetteloitiin päätökseen.

King of boba-tea Oy:llä on jäätelönmyyntipisteiden lisäksi useita eri myyntikärryjä/myyntipyöriä, josta se myy erilaisia grilliruoka-annoksia öisin. Aiemmin tehtyjen tarkastuksien aikana on havaittu neljä eri myyntikärryä/myyntipyörää. King of boba-tea Oy:llä on varasto osoitteessa Eteläesplanadi 20 (kellarikerros AK), jossa se säilyttää elintarvikkeita ja muita tarvikkeita myyntiä varten. Varastosta ei ole tehty elintarvikelain 10 §:n mukaista rekisteröintiä eikä varasto ole ollut ympäristöpalveluiden tiedossa.

Ympäristöpalveluiden toimesta tehtiin tarkastus varastoon 5.7.2024 (Liite 5). Varastossa oli kylmäkaappeja ja pakastimia elintarvikkeiden säilytystä varten. Tarkastuksella havaittiin, että varastossa olevissa tuotteissa ei ole valmistuspäivämääriä eikä henkilökunnalla ollut esittää jäljitettävyysasiakirjoja. Henkilökunta ei vastannut kysymyksiin, missä elintarvikkeet on valmistettu ja jäähdytetty, määräaikaan mennessä.

Lihapaloja oli pakastimessa (lämpötila -2 °C pintalämpötilamittarilla mitattuna) yhteensä 4 syvää ½ GN astiaa. Lihapaloissa ei ollut merkittynä valmistuspäivää. Kaalisuikaletta oli jääkaapissa 7 ostospussia. Kaali oli pakattu myymälöiden ostospusseihin. Poutun lauantaimakkaraa, jonka parasta ennen päivämäärä 9.6.2024, oli 2 kpl (700 g/kpl). Kastiketta oli 6 pulloa (920 g/kpl). Kastike oli itse valmistettua eikä sen sisällöstä ollut tietoa. Kastikepulloihin ei ollut merkittynä valmistuspäivää. Havaittujen epäkohtien vuoksi viranhaltija päätti 5.7.2024 asettaa elintarvikkeet väliaikaiseen käyttö- ja luovutuskieltoon. Päätös tehtiin elintarvikelain 64 §:n mukaisena kiiretoimenpiteenä (Liite 6). Elintarvikkeet luetteloitiin päätökseen.

Henkilökunta lähetti 8.7.2024 kuitteja sekä rahtikirjoja liittyen viranhaltijan 4.7.2024 ja 5.7.2024 asettamiin elintarvikkeiden väliaikaiseen käyttö- ja luovutuskieltoon. Kuitit ja rahtikirjat eivät ole yhdistettävissä väliaikaiseen käyttö- ja luovutuskieltoon asetettuihin elintarvikkeisiin, koska elintarvikkeissa ei ollut valmistus- tai parasta ennen päivämääriä eikä henkilökunta osannut kertoa, milloin tuotteet oli valmistettu ja missä.

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 56 ja 59 §:n mukaisesta päätöksestä 11.7.2024 päivätyllä kirjeellä ja annettu mahdollisuus antaa vastine 23.7.2024 mennessä (Liite 7).

Toimija pyysi 16.7.2024 lisäaikaa vastineen antamiseen 1.8.2024 saakka, joka myönnettiin. Samalla kertaa sovittiin toimijan kanssa, että hävitys lihojen, kaalien ja kastikkeiden osalta tehtäisiin 17.7.2024 valvojien läsnä ollessa. Toimija ei ole antanut vastinetta määräaikaan mennessä muiden kieltopäätöksissä lueteltujen elintarvikkeiden osalta.

Lihat, kaalit, lauantaimakkarat ja kastikkeet on hävitetty toimijan toivomuksen mukaisesti 17.7.2024 valvojien läsnä ollessa (Liite 8).

Päätöksen perustelut

Elintarvikelain (297/2021) 64 §:n mukaan kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön 27 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56, 58 ja 59 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan valvontaviranomaisen käsiteltäväksi.

Elintarvikelain (297/2021) 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.

Elintarvikelain 59 §:n mukaan valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoitukseen elintarvikesäännösten vastaista elintarviketta voidaan käyttää tai mihin tarkoitukseen se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi.

Valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1169/2011 elintarviketietojen antamisesta kuluttajille 8 artiklan mukaan pakattujen elintarvikkeiden pakkauksista annettavista tiedoista on vastuussa toimija, jonka nimellä tai toiminimellä elintarvikkeita pidetään kaupan. Valmistajan tai pakkaajan tehtävänä on selvittää elintarvikkeen säilyvyys ja tällä perusteella ratkaista, millainen päiväysmerkintä pakkaukseen on tehtävä. Tuotteiden valmistaja tai pakkaaja vastaa siitä, että elintarvike oikein varastoituna säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet tai on käytettävissä ilmoitetun ajankohdan loppuun.

Elintarvikelain 14 §:n mukaan elintarvikkeista, elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä ja elintarvikekontaktimateriaaleista on ilmoitettava vastaanottajalle elintarvikesäännöksissä edellytetyt jäljitettävyystiedot.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 18 mukaan

1. Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

2. Elintarvike- ja rehualan toimijoiden on voitava tunnistaa luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on toimittanut niille elintarvikkeen, rehun, elintarviketuotantoon käytettävän eläimen tai sellaisen aineen, joka on tarkoitettu tai jonka voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun. Tätä varten toimijoilla on oltava käytössä tähän tarkoitetut järjestelmät ja menettelyt, joiden avulla toimivaltaiset viranomaiset saavat nämä tiedot pyynnöstä käyttöönsä.

3. Elintarvike- ja rehualan toimijoilla on oltava käytössä sellaiset järjestelmät ja menettelyt, joiden avulla ne voivat tunnistaa muut yritykset, joille niiden tuotteita on toimitettu. Nämä tiedot on annettava pyynnöstä toimivaltaisille viranomaisille.

4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti.

Tuotteiden määräysten vastaisuutta ei voida poistaa, koska jäätelön alkuperää ei voida jäljittää eikä sen turvallisuudesta voida olla varmoja. Jäätelön koostumus, valmistuspäivä tai viimeinen käyttöajankohta ei ole tiedossa. Toimijalla ei ole tilaa, jossa se voisi valmistaa jäätelöä hygieenisesti.

Lihan ja muiden elintarvikkeiden alkuperää ei voi jäljittää, niiden valmistusajankohdasta tai säilyvyydestä ei ole tietoa eikä niiden turvallisuudesta voida olla varmoja. Osa tuotteista on päiväyksiltään vanhentunut eikä niiden elintarvikekelpoisuudesta voida varmistua. Kaalisuikaleita säilytetään kaupan muovipusseissa, jotka eivät sovellu elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin olevaksi materiaaliksi.

Elintarvikkeista annetut tiedot ja elintarviketoiminta ovat edellä selostetulla tavalla sellaisia, että niistä voi aiheutua vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle. Elintarvikesäännösten vastaisuutta ja niistä mahdollisesti aiheutuvaa vaaraa ei voida määräyksillä poistaa, joten elintarvikkeiden kaupanpito ja muu luovutus on kiellettävä.

Koska kiellon kohteena olevia elintarvikkeita ei voi muuttaa elintarvikemääräysten mukaiseksi, ne on määrättävä hävitettäväksi tai käytettäväksi muuhun tarkoitukseen kuin elintarvikkeena.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 14, 27, 56, 59, 64, 75, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus EY N:o 1069/2009
muiden kuin ihmisravinnoksi tarkoitettujen eläimistä saatavien sivutuotteiden ja niistä johdettujen tuotteiden terveyssäännöistä (sivutuoteasetus)
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1169/2011 elintarviketietojen antamisesta kuluttajille, 8 artikla
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista ja vaatimuksista, Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen perustamisesta sekä elintarvikkeiden turvallisuuteen liittyvistä menettelyistä (EY) N:o 178/2002, 18 artikla

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö toteaa, että ellei King of boba-tea Oy ole ilmoittanut 15.8.2024 mennessä, mihin toimenpiteisiin aikoo asiassa ryhtyä, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi päättää toimenpiteistä ja määrätä ne teetettäväksi toimijan kustannuksella. Tällöin toimenpiteet teetetään siten, että toimijan taloudellinen menetys jää mahdollisimman pieneksi.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona King of boba-tea Oy:lle.

Detta beslut publicerades 02.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Vilma Oksa, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 42126

vilma.oksa@hel.fi

Beslutsfattare

Minna Ristiniemi
vs. yksikön päällikkö

Bilagor

1. Tarkastuskertomus 6.6.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tarkastuskertomus 4.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Tarkastuskertomus 4.7.2024_Mikonkatu
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Väliaikainen kielto 4.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Tarkastuskertomus 5.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Väliaikainen kielto 5.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Kuuleminen_56_59_king of boba-tea_11.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Tarkastuskertomus 17.7.2024_hävitys
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.