Valmiussuunnitelma, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala 2024
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sosiaali- ja terveyspalvelujen valmiussuunnitelma 2024
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä olevan Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sosiaali- ja terveyspalvelujen valmiussuunnitelman 2024.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 50 §:n mukaan hyvinvointialueen on varauduttava häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin ennakkoon tehtävillä valmiussuunnitelmilla. Lakia sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä sovelletaan myös Uudenmaan maakunnan hyvinvointialueisiin ja Helsingin kaupunkiin laissa mainituin osin.
Suunnitelma koskee sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sosiaali- ja terveyspalveluja. Pelastustoimessa käytetään Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen valmiussuunnitelmaa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen valmiussuunnitelma 2024 on esitelty sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalle 31.1.2024 ja täydennysten jälkeen 22.5.2024 saatu hyväksyntä suunnitelmalle. Sosiaali- ja terveyspalvelujen valmiussuunnitelma 2024 on päivitetty versio vuoden 2023 suunnitelmasta.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen valmiussuunnitelma on kohdennettu toimialan yhteisten palvelujen sekä palvelukokonaisuuksien (pois lukien pelastustoimi) organisaatioyksiköiden johdolle ja henkilöstölle palvelutuotannon mahdollisimman häiriöttömän hoitamisen sekä toiminnan yhteisen suunnittelun tueksi. Valmiussuunnitelmaan on sisällytetty varautuminen sellaisiin uhkiin, joiden ratkaisemiseen tarvitaan enemmän kuin yhden palvelukokonaisuuden toimenpiteitä ja resursseja, koordinoitua johtamista, tehostettua yhteistoimintaa muiden toimijoiden kanssa sekä tehostettua viestintää.
Toimialan yhteiset palvelut ja palvelukokonaisuudet laativat jatkuvuussuunnitelmat sellaisten omien päivittäisten sekä kriittisten prosessiensa turvaamiseksi, joista ne selviytyvät omin resurssein ja toimivaltuuksin.
Valmiussuunnitelma on julkinen. Se on jokaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan henkilön käytettävissä. Suunnitelma sisältää lisäksi salassa pidettäviä liitteitä.
Suunnitelman ylläpitovastuu on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yhteisten palvelujen tuki-, tila- ja turvallisuuspalveluiden turvallisuus ja varautuminen – yksiköllä. Suunnitelman päivitysväli tarkastetaan seuraavan päivityksen yhteydessä.
Suunnitelman hyväksyy sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja. Toimialajohtajan toimivalta hyväksyä suunnitelma perustuu hallintosäännön 5 luvun 9 §:ään, minkä mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintaa ja hallintoa johtaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja.
Detta beslut publicerades 16.08.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Pekka Leinonen, valmiuspäällikkö, puhelin: 09 310 60416