Aloituspaikat, yleisopetuksen 1. luokat, lukuvuosi 2025-2026

HEL 2024-012072
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös 1. luokkien yleisopetuksen aloituspaikkamääristä lukuvuodelle 2025–2026

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää kaupungin ylläpitämien suomenkielisten peruskoulujen 1. luokkien yleisopetuksen aloituspaikkamäärät lukuvuodelle 2025–2026 liitteen 1 mukaisesti.

Ensimmäisten luokkien koulukohtainen aloituspaikkamäärä on voimassa vuosiluokkien 1.–2. ajan siten, että 1. luokalla määritelty ikäluokkaa koskeva oppilasmäärä ei voi ylittyä 1. ja 2. luokalla muuten kuin alueelle muuttavien tullessa koulun uusiksi oppilaiksi.

Esittelijän perustelut

Oppilaalla on ensisijainen oikeus käydä sitä koulua, jonka kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päättämällä oppilaaksiottoalueella hän asuu.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää vuosittain 1. vuosiluokan ja 7. vuosiluokan aloituspaikkamäärät kouluittain. Koulu ei saa ylittää tässä päätöksessä päätettyä enimmäispaikkamäärää 1.–2. vuosiluokilla. Koulun oppilaaksiottoalueelle muuttavilla on kuitenkin aina oikeus päästä kouluun.

Helsingin kaupungin vuonna 2024 tekemän väestöennusteen mukaan äidinkieleltään muun kuin ruotsinkielisiä 7-vuotiaita olisi syksyllä 2025 Helsingissä yhteensä 5 583. Näistä ensimmäisen luokan oppilaista prosentti asuu yksityisen tai valtion koulun oppilasalueilla, muut kaupungin koulujen oppilasalueilla. Oman oppilasalueensa koulun valitsi 89 % suomenkielisen opetuksen oppilaista viime lukuvuonna. 2020-luvulla ensimmäisen luokan oppilaista keskimäärin 92 prosenttia on opiskellut Helsingin kaupungin kouluissa.

Lukuvuoden 2025–2026 aloituspaikkamäärä 1. luokalle on laskettu siten, että perusjoukkona on Helsingin kaupungin väestöennusteen mukaiset 7-vuotiaat vuonna 2025. Alueellinen väestöennuste on tehty elokuussa 2024. Väestömäärästä on poistettu ne, joiden äidinkieleksi on merkitty ruotsi väestörekisterissä. 7-vuotiaat on järjestetty koulujen oppilasalueittain siten, että siinä on otettu huomioon tulevat päätetyt palveluverkkomuutokset. Tarkastelussa otettiin huomioon myös ne yksityiset ja valtion koulut, joilla on oma oppilasalue. Oppilasalueen määrästä on laskettu osuus, joka vastaa 1.-luokan oppilaista oman lähikoulunsa valinneita oppilasalueella syksyllä 2023.

Tätä väestöllistä tietoa hyödyntäen koulujen rehtorit ja aluepäälliköt esittivät koulujensa aloituspaikkamäärän, jossa opetusryhmät ovat opetuksen järjestämisen kannalta toimivia ja opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

Tämän päätöksen oppilasmäärät muodostavat koulun 1. luokan oppilasmäärän pois lukien painotetun opetuksen oppilaspaikat. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on päättänyt erikseen painotetun opetuksen oppilaspaikoista (opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 24.2.2015 §13).

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan jaosto päättää oman kieliryhmänsä perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta (Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 kohta). Esityksen lähtökohtana on turvata koulujen ja alueiden tasapuolinen kehitys ja vahvistaa lähikoulun valintaa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 19.12.2017 (§ 32) päättänyt oppilaaksioton perusteista.

Lapsivaikutusten arviointi

Helsingin kaupunkistrategian 2021–2025 mukaan jokaisella helsinkiläisellä lapsella on oikeus turvalliseen lapsuuteen ja opinpolkuun sekä laadukkaaseen koulutukseen ja opetukseen. Helsingin tavoitteena on, että kaikki koulut ovat hyviä kouluja ja sujuva polku varhaiskasvatuksesta perusopetukseen toimii. Koulukohtainen aloituspaikkamäärän päättäminen lukuvuosittain tukee edellä kuvattuja tavoitteita vahvistamalla koulujen tasapuolista kehitystä, minkä johdosta eri alueilla asuvat asukkaat saavat yhdenvertaiset koulupalvelut.

Perheiden arkea pyritään helpottamaan osoittamalla koulu mahdollisimman turvallisen ja lyhyen matkan päästä kodista.

Ensimmäisellä luokalla aloittavien osalta tavoitteena on yhtenäinen koulupolku. Yhtenäisessä peruskoulussa oppilaan koulu ei vaihdu 7. luokalle siirryttäessä. Ala-asteen koulussa oppilaan koulu vaihtuu, mutta koulupolut on suunniteltu siten, että oman alueensa lähikouluun pääsee jatkamaan tutun oppilasryhmän kanssa. Koulukohtaisen aloituspaikkamäärän määrittelyssä huomioidaan koulun oppilaaksiottoalueen väestöennusteen lisäksi mahdollisuus järjestää opetus pedagogisesti ja taloudellisesti mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti.

Föredragande

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Mer information fås av

Sanna Ranto, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21904

sanna.ranto@hel.fi

Hanna Välitalo, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 83012

hanna.valitalo@hel.fi