Virkasuhteen täyttäminen, pelastuslaitos, pelastustoiminnan johtaminen, meri- ja ympäristötiimi, apulaispalopäällikkö, SOTEPE-05-40-24
Virkasuhteen täyttäminen, pelastuslaitos, pelastustoiminnan johtaminen, meri- ja ympäristötiimi, apulaispalopäällikkö
Päätös
Pelastusjohtaja päätti ottaa pelastustoiminnan johtamisen yksikössä avoinna olleeseen meri- ja ympäristötiimin apulaispalopäällikön virkaan 7.10.2024 alkaen **********
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole tehty turvallisuusselvitystä päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan pelastustoiminnan johtamisen yksikön apulaispalopäällikön virkaan ottaa pelastusjohtaja.
Virka oli julkisesti haettavana 1.8.-21.8.2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi ja TE-palveluissa.
Viran kelpoisuusehdot:
- Viran kelpoisuusvaatimuksena on asetuksen pelastustoimesta 6§ 3 mom. mukainen pätevyys
- Kokemusta pelastustoimen päällystötason operatiivisista johtamistehtävistä
- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.
- B-luokan ajokortti
Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakijalta arvostetaan kokemusta johtamisesta niin päällystö kuin alipäällystötasollakin, kykyä ennakkoluulottomasti ja rakentavasti kehittää vakiintuneitakin toimintamalleja sekä omaa työtä ja toimintamalleja. Hakijalta odotettiin myös verkostoituvaa ja yhteistyöhakuista toimintatapaa sekä pitkäjänteisyyttä viedä muutoksia eteenpäin, vaikka välillä kohtaisikin vastoinkäymisiä. Odotimme myös prosessityöskentelyn tuntemus, sekä ymmärrys tietojohtamisen hyödyntämisestä työtehtävissä.
Hakijalta odotettiin kokemusta johtamis- tai esihenkilötehtävästä. Kykyä perustellusti, ennakkoluulottomasti ja rakentavasti kehittämään niin vanhoja kuin uusia toimintamalleja. Lisäksi eduksi katsottiin helposti verkostoituva ja jonka toimintatapa on yhteistyöhakuinen ja ratkaisukeskeinen. Haettiin pitkäjänteisyyttä viedä muutoksia eteenpäin, vaikka tulisikin välillä vastoinkäymisiä. Tulisi löytyy tahtoa ja kyvykkyyttä johtaa henkilöstön työhyvinvointia ja kehittää työyhteisöä sekä kohdata erilaisia ihmisiä, tilanteita ja odotuksia. Ennen kaikkea rakentaa luottamusta ja yhteisöllisyyttä myös uusissa ja vaihtelevissa tilanteissa. Eduksi luemme kyvyn kommunikoida ja työskennellä englannin tai ruotsin kielellä.
Arvostamme laaja-alaista koulutusta sekä halua kehittää omaa osaamistaan. Hakijalla on vankkaa kokemusta yhdeltä tai useammalta seuraavista osa-alueista: pelastustoiminnan johtaminen, pelastustoiminnan asiantuntija tai suunnittelutehtävät, projekti- ja prosessiosaaminen, tutkimus- ja kehittämistehtävät, palontutkinta ja pelastustoiminnan arviointi.
Hakijat ja rekrytointiprosessi
Virkaa haki määräaikaan mennessä yksitoista (11) hakijaa, joista kahdella ei ollut muodollista pätevyyttä. Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin 4 virkaa hakenutta. Haastattelut suoritettiin 5. ja 6.9.2024. Hakijoita haastattelivat yksikönpäällikkö Jari Korkiamäki sekä pelastusjohtaja Marko Rostedt.
Haastatteluun kutsuttujen kuvaus
********** on koulutukseltaan paloinsinööri AMK, sekä insinööri ylempi AMK. Hän on työskennellyt useissa tehtävissä pelastuslaitoksella. Hänellä on kokemusta, yli 20 vuotta mm. palomiehen, paloesimiehen sekä päivystävän palomestarin tehtävistä. Hän on ollut meri- ja ympäristötiimin jäsen ja CBRNe toiminnan erityisasiantuntija, jonka vastuulla on ollut toiminnan kehittäminen. Työhön on kuulunut paljon viranomaisyhteistyö tehtäviä. Kansallisten tehtävien lisäksi työhön on kuulunut myös paljon kansainvälisiä seminaareja ja koulutustilaisuuksia.
********** on koulutukseltaan paloinsinööri AMK. Lisäksi hänellä on sairaanhoitaja AMK tutkinto. Hän on työskennellyt useissa tehtävissä pelastuslaitoksella. Hänellä on kokemusta, mm. palomiehen, paloesimiehen, päivystävän palomestarin tehtävistä. Hän on meri- ja ympäristötiimin jäsen. Hän on vastannut pitkään venetoiminnan ja meriöljyvahinkojen torjunnan kehittämisestä pelastuslaitoksella, yhdessä muiden viranomaisten kanssa. Lisäksi hän on työtehtäväänsä liittyen osallistunut ja vastannut öljyntorjunnan koulutuksen kehittämisestä pelastuslaitoksella.
********** on koulutukseltaan paloinsinööri AMK. Hän on aloittanut päivystävän palomestarin tehtävissä Helsingissä 2019. Tätä ennen hän on työskennellyt lyhyesti Pirkanmaalla palotarkastajana sekä Keski-Suomessa palomestarina. Hänellä ei ole kokemusta palomiehen tai paloesimiehen tehtävistä. Hän on meri- ja ympäristötiimin jäsen. Hänellä on ollut vastuulla poikkeavat sääilmiöt, tulvat sekä CBRNe toiminta.
********** on suorittanut paloinsinööri AMK tutkinnon sekä ensihoitaja AMK tutkinnon. Hän on toiminut eri pelastuslaitoksissa mm. Helsinki, Kotka ja Vantaa eri tasoisissa pelastustoimen tehtävissä; Palomies, paloesimies ja palomestari. Hän on toiminut ympäristövahinkojen torjunnan kouluttajana pelastuslaitoksilla ja sopimuspalokunnissa. Hänellä on kokemusta meritoiminnasta Helsingin pelastuslaitoksella.
Arviointi
********** on pitkä ja monipuolinen ura pelastustoimessa. Hän on toiminut palomiehen, paloesimiehen ja päivystävän palomestarin tehtävissä. Tällä hetkellä hän toimii päivystävän palomestarin tehtävässä, sekä vastaa pelastuslaitoksensa operatiivisen henkilöstön CBRNe suunnittelusta ja ohjaamisesta. Hän on suorittanut palopäällystön insinööri AMK tutkinnon. Hänellä on hyvä osaaminen projektityöstä, osaamisen kehittämisestä sekä erilaisista suunnittelutehtävistä. Hän on ollut kehittämässä alueellista ja valtakunnallista CBRNe toimintaa. Hän on myös vastannut pelastuslaitoksensa CBRNe harjoitusten suunnittelusta ja läpiviennistä, missä korostuvat yhteistyökyky, viranomaiskentän tuntemus, toiminnanharjoittajien ohjaaminen sekä hyvä kyky organisoida isoja harjoituksia. Hänen vahvuutenaan voidaan nähdä pitkä ja laaja-alainen kokemus pelastustoimesta ja pelastustoiminnan johtamisesta. Hän tuntee erittäin hyvin pelastustoimen toimintaympäristön, niin sisäisten kuin ulkoisten rajapintojen osalta. Haastattelussa hän toi esille erittäin vahvaa näkemyksellisyyttä pelastustoimen toimintaympäristön muutoksista ja tulevaisuuden kehittämistarpeista. Hänellä on näytöillä osoitettu kyky kehittämiseen, organisointiin ja suunnitelmalliseen työtapaan. Hakijalla on selkeä käsitys viranomaisyhteistyöstä, verkottumisesta sekä osoitettua kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn. Hänen kokemuksensa pelastuslaitoksen meri- ja ympäristötoiminnan suunnittelun kokonaisuudesta on mittava, joka antaa erinomaisen pohjan virassa edellytettävään näkemyksellisyyteen pelastustoiminnan kehittämisestä. Esimiehenä hän on osallistava mutta samalla päättäväisesti asioita eteenpäin vievä. Hakijoista hänellä oli selkein näkemys esihenkilötyöstä, esihenkilönä toimimisesta sekä omista kehittämistarpeistaan. Hänellä oli myös paljon ideoita työyhteisön kehittämiseksi ja yhteishengen vahvistamiseksi. Hänen valintaansa virkaan puoltaa ansiovertailun sekä haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio. Hänen pitkä ja monipuolinen kokemus pelastustoimesta ja pelastustoiminnan johtamisesta sekä osaaminen prosessien kehittämisestä ja asiantuntijatyöstä tukee hänen valintaansa. Hakijan osaaminen ja työkokemus pelastuslaitoksen operatiivisen henkilöstön osaamisen suunnittelusta ja ohjaamisesta oli kokonaisuutena arvioiden hakijoista paras. Hänen näkemyksensä esihenkilönä työskentelystä, toiminnan kehittämisestä sekä toiminnan suunnittelusta oli hakijoista paras. Hakija tuntee erinomaisesti pelastustoimen toimintaympäristön ja siihen liittyvät kehittämistarpeet. Työtehtävissä kertynyt osaaminen ja näkemys suunnitelmallisesta kehittämistyöstä tukee pelastuslaitoksen tietojohtamista sekä vahvistaa analyyttistä ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa.
********** on pitkä kokemus pelastustoiminnan operatiivisista johtamistehtävistä, kouluttajakokemusta venetoiminnasta sekä meriöljyntorjunnasta. Hakijalla on laaja kokemus edellä mainitun toiminnan kehittämisestä sekä sen suunnittelusta. Hän on toiminut monipuoleisessa viranomaiskentässä sekä omaa hyvät yhteistyötaidot. Hakija on saanut vain hyvää palautetta tekemästään työstä. Hakijalla on palopäällystön insinööri AMK tutkinto. Hakija on ihmisläheinen, avoin ja analyyttinen keskustelija. Hakija on työskennellyt myös pelastustoimessa esihenkilötehtävissä. Monipuolisesta kokemuksesta ja osaamisesta huolimatta hakijan näkemyksellisyys esihenkilönä työskentelystä, tiimin kehittämisestä sekä kehitystyön läpiviennistä sekä osaaminen prosessityön kehittämisestä ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.
********** on työkokemusta pelastustoimen operatiivisista tehtävistä, ensin palomiehenä, paloesimiehenä ja palomestarina. Hänellä on pelastajatutkinto, alipäällystötutkinto sekä pelastusalan päällystötutkinto. Nykyisessä tehtävässään hakija toimii paloesimiehenä pelastuslaitoksessa. Päivystävän palomestarin kokemus ei vastaa edellä mainittujen henkilöiden kokemusta. Hakija on avoin ja analyyttinen keskustelija. Hän tuntee pelastuslaitoksen palvelutuotannon. Hakija on toiminut useissa pelastuslaitoksissa eri tehtävissä mutta haastattelussa tuli esiin, että varsinainen hallinnollinen esimiestyö oli jäänyt aika vähäiseksi. Hakijalla oli kokemusta koulutustoiminnasta niin pelastuslaitoksilla kuin sopimuspalokunnissakin mutta kokemus ja näkemys henkilöstön kehittämisestä, ja työn suunnittelusta ei vastannut valitun henkilön tasoa. Hakijan kokemus palopäällystön asiantuntijoiden johtamisesta ja osaamisen suunnittelusta ja sen ohjaamisesta ei yllä valitun henkilön tasolle. Operatiivisesta osaamisesta huolimatta hänen osaamisensa ja kokemuksensa asiantuntijatyöstä, kokemus ja osaaminen prosessityön kehittämisestä sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.
********** on lyhin kokemus pelastuslaitoksen operatiivisista tehtävistä. Hän on toiminut operatiivisena palomestarina vuodesta 2019 Helsingin pelastuslaitoksella. Paloinsinööritutkinnon AMK lisäksi hakijalla on insinööri AMK tutkinto. Hän on toiminut jäsenenä meri- ja ympäristötiimissä vastaten poikkeuksellista sääilmiöistä, tulvantorjunnasta sekä toisena henkilönä CBRNe toiminnan kehittämisestä. Hän on avoin ja analyyttinen keskustelija, jolla on selkeät mielipiteet toiminnan kehittämisestä sekä selkeästi tahtoa viedä ajatuksiaan eteenpäin. Hakija on menestynyt hyvin nykyisissä työtehtävissä ja kokee saavansa siitä hyvää pohjaa haettuun tehtävään. Pelastustoimessa hänellä ei ole henkilöstöhallintoon liittyviä esihenkilötehtäviä mutta ennen pelastuslaitosta hän on puolustusvoimien rauhanturvatehtävissä saanut kokemusta esihenkilötehtävistä. Hakijan kokemus pelastustoiminnan johtamisessa, pelastustoiminnan tehtävien suunnittelussa ja esihenkilönä toimimisesta ei kuitenkaan yltänyt valitun henkilön tasolle.
Detta beslut publicerades 19.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jari Korkiamäki, pelastuspäällikkö, puhelin: 09 310 30060