Hankinta, lääkkeiden annosjakelun palvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-012360
Ärendet har nyare handläggningar
§ 236

Lääkkeiden annosjakelupalvelujen hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia lääkkeiden annosjakelupalvelua osa-alueittain seuraavilta palveluntuottajilta:

Osa-alue 1 (itänen kotihoito): Yliopiston apteekki

Osa-alue 2 (kaakkoinen kotihoito): Yliopiston apteekki

Osa-alue 3 (koillinen kotihoito): Pohjois-Haagan apteekki

Osa-alue 4 (Itäkeskuksen palvelutalo, Mäntylän ryhmäkoti, Fallpakan ryhmäkoti, Rastilankallion ryhmäkoti, Aurinkolahden ryhmäkoti): Lauttiksen apteekki

Osa-alue 5 (Laajasalon palvelutalo, Haakoninlahden asuntoryhmä, Rudolfin asuntoryhmä, Borgströminmäen tukiasunnot, Sompasaaren tukiasunnot): Lauttiksen apteekki

Sopimuskausi on 6.3.2025–1.12.2026.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 380 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on lääkkeiden annosjakelun palvelut itäisen, kaakkoisen ja koillisen kotihoidon, Itäkeskuksen ja Laajasalon palvelutalojen, Mäntylän, Fallpakan, Rastilankallion ja Aurinkolahden ryhmäkotien, Haakoninlahden ja Rudolfin asuntoryhmän ja Borgströminmäen ja Sompasaaren tukiasuntojen asiakkaille. Ostettava palvelu on terveydenhuoltolaissa määriteltyä sairaanhoitopalvelua ja pitää sisällään sekä lääkkeiden annosjakelun että kuljetuksen tilaajan yksiköihin. Lääkkeiden annosjakelupalvelut on tarpeen hankkia uusilta palveluntuottajilta kilpailutuksella HEL 2022-009892 Lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinta, päätös 1.12.2022 § 176 valitun palveluntuottajan sopimuksen päättyessä palveluntuottajan irtisanoutumiseen.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä hankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankintaa varten pyydettiin tarjoukset viideltä apteekilta. Tarjoukset tuli jättää 21.10.2024 klo 14.00 mennessä. Tarjoukset saatiin seuraavilta apteekeilta: Herttoniemen apteekki (osa-alueet 1, 2 ja 5), Lauttiksen apteekki (osa-alueet 4 ja 5), Pohjois-Haagan apteekki (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5) ja Yliopiston apteekki (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5).

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa ehdottomissa vähimmäisvaatimuksissa. Kokonaisvertailupisteet muodostuivat osa-alueen kohteiden saamien vertailupisteiden summasta. Kohteessa 1 hinnaltaan halvin tarjous sai vertailussa 90 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla (halvin hinta / verrattava hinta) x kohteen maksimipisteet. Kohteessa 2 hinnaltaan halvin tarjous sai vertailussa 10 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla (halvin hinta / verrattava hinta) x kohteen maksimipisteet.

Tarjoaja pystyi jättämään tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Tarjoaja pystyi tulla valituksi enintään kolmen (3) osa-alueen palveluntuottajaksi, kuitenkin niin, että vain kaksi (2) osa-alueista sai olla kotihoidon yksiköitä (osa-alueet 1–3). Kuhunkin osa-alueeseen valittiin yksi (1) palveluntuottaja. Palveluntuottajan tuli ilmoittaa prioriteettijärjestys tarjoamilleen osa-alueille. Prioriteettijärjestystä käytettiin, mikäli tarjoaja olisi tarjousvertailun perusteella tullut valituksi useampaan kuin kolmeen (3) osa-alueeseen palveluntuottajaksi tai osa-alueista useampi kuin kaksi (2) olisi ollut kotihoidon yksiköitä.

Osa-alueessa 3 Yliopiston apteekki sai suurimmat kokonaisvertailupisteet, mutta koska Yliopiston apteekki oli jo valittu prioriteettinumeroidensa perusteella osa-alueisiin 1 ja 2, ei Yliopiston apteekkia valittu osa-alueeseen 3. Osa-alueeseen 3 valittiin osa-alueen toiseksi suurimmat kokonaisvertailupisteet saanut tarjoaja eli Pohjois-Haagan apteekki.

Hankinnassa noudatetaan puitejärjestelyn HEL 2022-009892 Lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinta, päätös 1.12.2022 § 176, palvelukuvausta ja sopimusehtoja.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin ja palvelua ostetaan tarpeen mukaan.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 27.8.2024 § 167.

Detta beslut publicerades 31.10.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja