Avustuksen myöntäminen, kaupunginkanslia, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset 2025
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset 2025
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättää esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2025 toimintaan yhteensä 5 781 600 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin vuonna 2025 on varattu kaupungin talousarvioissa talousarviokohdalle 1 30 03 Valtionperinnöt määrärahoja 6 000 000 euroa. Kaupunginhallituksen avustusmäärärahasta on jätetty esityksessä sitomatta 50 000 euroa kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Samalla kaupunginhallitus päättää avustusten ehdoista seuraavaa:
- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2025 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.
- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden ai- kana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.
- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2027. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2027 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2025 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.
- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.
- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.
- Kaupungin mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.
- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
Sopimuksen Euroopan unionin toiminnasta (SEUT) 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
Helsingin kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset myönnetään sellaiseen avustus- ja tukemistoimintaan, joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista EU:n jäsenvaltioista. Avustuksen vaikutus rajat ylittävien investointien tai sijoittautumisen edellytyksiin on korkeintaan marginaalinen (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä EUVL 2016/C 262/01, kohta 196). Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi.
Avustusten myöntäminen hakijoille ei sisällä SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää kehottaa kaupunginkansliaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.
Lisäksi kaupunginhallitus suosittaa järjestöjä ilmoittamaan avustuksella tuetusta toiminnasta Hyte ry:n ylläpitämässä Lähellä.fi -palvelussa.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että vuoden 2026 avustuspäätöksestä alkaen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei lausu kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset
Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6.2022 § 27, että kaupunginkansliaan keskitetään kaupunginhallituksen valtionperintöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu. Avustuspäätösten sisällöllisessä valmistelussa tehdään yhteistyötä ja hyödynnetään kaikkien toimialojen asiantuntemusta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa vuodesta 2023 alkaen lausunnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on antanut lausunnon kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusesityksestä koskien vuosien 2023 ja 2024 avustuskokonaisuutta. Käytäntö oli perusteltu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uudistuksen yhteydessä, kun valtionperinnöistä myönnettävien hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötaloustalousmenoista myönnettävien avustusten valmistelu keskitettiin kaupunginkansliaan ja avustuksilla oli yhteiset kriteerit ja yhteinen hakulomake.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uudistus oli valtava kokonaisuus. Sen yhteydessä siirtymävaiheessa aiempien sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimen avustusten kahdeksi erilisiksi jaettua kokonaisuutta sosiaali- ja terveys- ja pelastuslautakuntaan ja kaupunginhallituksen oli tarkoituksenmukaista tarkastella kokonaisuutena. Vuoden 2024 aikana on tehty avustuskriteereiden- ja lomakkeiden uudistustyötä. Sen tavoitteena on ollut selkiyttää kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionperinnöistä myönnettävien ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten muodostamaa kokonaisuutta ja kohdentumista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen ja kunta-Helsingin tehtävien mukaisesti.
Vuoden 2026 avustuksia haetaan erillisillä kriteerillä ja hakulomakkeilla. Vuoden 2026 avustuksista alkaen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalta ei ole enää perusteltua pyytää lausuntoa kaupunginhallituksen valtionperinnöistä myönnettävistä kunta-Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa kaupunginhallituksessa.
Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mu- kaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisen valtionrahoituksen käyttösuunnitelmassa olevien avustusmäärärahojen osalta päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Avustusten jakamisessa kiinnitetään jatkossa korostetusti huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (7 § 4 mom.) perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.
Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).
Valtionperintömäärärahat ovat kaupungin talousarviomäärärahoja ja talouden eriyttämisvelvoitteen vuoksi niitä ei voi käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten rahoittamiseen. Kaupungilla on oikeus hakea valtionperintönä saaman omaisuuden luovuttamista kunnalle. Perintökaaren (40/1965) 5 luvun 1 §:n mukaan perintö menee valtiolle, jollei perillistä ole. Perintökaaren 5 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan omaisuus voidaan luovuttaa myös sille kunnalle, jossa perittävä viimeksi asui. Kiinteä omaisuus voidaan lisäksi luovuttaa sille kunnalle, jossa omaisuus sijaitsee. Vuodesta 2023 alkaen kaupunginhallitus on päättynyt valtionperinnöistä myönnettävistä kunta-Helsingin toimintaa täydentävistä hyvinvointia ja terveyttä edistävistä järjestöavustuksista.
Valtionperinnöistä jaettavien avustusten tulee ensisijaisesti tukea kunnan vastuuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.
Kaupunginhallitus vahvisti 8.6.2020 § 351 valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveystoimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan myöntämät avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kaupunginhallitus on tehnyt 27.6.2022 § 508 päätöksen, jossa se vahvisti kyseessä olevasta päivämäärästä eteenpäin haettavien valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.
Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten kriteerit.
Sosiaali-, terveys ja pelastuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle vuoden 2025 esitystä koskevan lausunnon 10.12.2024 liitteen yksi mukaiselle esitykselle hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten jakautumisesta järjestöittäin. Esitys on lausunnon mukainen. Lausunnossaan sotepe-lautakunta kehotti valmistelua arvioimaan ennen kaupunginhallitusvaihetta, onko Helsingin Kouluraittiuspiiri - OKRY r.y: toiminta sellaista, että avustus on perusteltu.
Viitaten sotepe-lautakunnan kehotukseen valmistelulle arvioida ennen kaupunginhallitusvaihetta, onko Helsingin Kouluraittiuspiiri - OKRY r.y: toiminta sellaista, että avustus on perusteltu, valmistelussa on arvioitu toimintaa hakijan hakemuksen ja sen liitteinä olleiden toimintasuunnitelman, toimintakertomuksen ja edellisen vuoden avustuksen käytön raportin pohjalta. Helsingin Kouluraittiuspiiri ry:llä on pitkäaikainen kokemus toiminnallisten menetelmien ja ryhmätyötapojen kehittäjänä, kokeilijana ja toteuttajana. Helsingin Kouluraittiuspiiri ry:n yhteistyökumppaneihin kuuluvat muun muassa Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (perhekeskukset), Helsingin kasvatuksen ja opetuksen toimiala (peruskoulut ja keskiasteen oppilaitokset), Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala (aluetyö). Hakijaa kehotetaan raportoimaan jatkossa yksityiskohtaisemmin toiminnan vaikuttavuudesta ja yhteistyöstä kaupungin eri toimijoiden kanssa edellisen vuoden avustuksen käytön raportoinnin yhteydessä.
Avustuskriteerit
Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.
Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esimerkiksi vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.
Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esimerkiksi luentopalkkiot, juhlat ja retket).
Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvamuotoista. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.
Pelastustoiminnan avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.
Vuoden 2025 avustusten haku ja viestintä ja saapuneet hakemukset
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten hakuaika vuodelle 2025 oli 2.5.–3.6.2024. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi avustusasioinnin verkkosivuilla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 14.12.2023. Avustushaun aukeaminen kuulutettiin Helsingin Sanomissa sekä Hufvudstadsbladetissa 15.12.2023. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävällä tasolla.
Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin avustusasioinnissa (avustukset.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 3.6.2024 kello 16.00.
Avustushausta järjestettiin avustusinfo 18.4.2024 Teamsin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse vuonna 2023 avustuksia saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli tieto avustushaun aikataulusta sekä infon ajankohta ja muuta ajankohtaista tietoa järjestöille. Avustushaun aukeamisesta julkaistiin myös hel.fi -uutinen 5.4.2024.
Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin hakijoille avustusasioinnin kautta 17.6.2024. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 15.9.2024. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä määrärajan 15.9.2024 jälkeen, oltiin vielä yhteydessä ja annettiin lisäaikaa toimittaa kokonaan puuttuvat liitteet tai täydentää puutteelliset liitteet.
Kaupunginhallitukselle ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2025 saapui yhteensä 205 kappaletta. Kaikki avustushakemukset saapuivat määräaikaan mennessä.
Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet
Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 5 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi kaupunginhallitus 26.9.2022 § 661 päätti avustuskriteerit (liite 4), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan valtion yleiskatteellisella rahoituksella avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, joiden on katsottu olevan merkittävässä ja kriittisessä roolissa sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisten palvelutoimintojen täydentämisessä ja turvaamisessa kohdennettuna haavoittuvassa asemassa oleville helsinkiläisille. Avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa korjaavaa/kuntouttavaa yksilö- tai ryhmämuotoista auttamistoimintaa järjestöissä.
Sekä kunnalla että hyvinvointialueella on tehtävänä hyvinvoinnin edistäminen. Valtionperinnöistä rahoitettavien avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, jotka tukevat kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää ja tavoitteita.
Pelastustoiminnan avustusten arvioinnissa on noudatettu periaatetta, jonka mukaan jaettavien avustusten toiminnan tulee kytkeytyä onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.
Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan myöntämiin järjestöjen avustuksiin on käytettävissä vuonna 2025 yhteensä 7 200 000 euroa seuraavasti:
Talousarviokohdalle 5 10 01 Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut ovat varattu 1 200 000 euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestöavustuksiin. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestötoimijoille kohdennetaan avustusmäärärahasta 1 097 900 euroa ja pelastustoimen toimintaa täydentävälle järjestölle 102 100 euroa.
Kunta-Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin on varattu yhteensä 6 000 000 euroa talousarviokohdalle 1 30 03 Valtionperinnöt. Kunta-Helsingin avustuksista päättää kaupunginhallitus. Kaupunginhallituksen avustusmäärärahasta on jätetty esityksessä sitomatta 50 000 euroa kaupunginhallituksen päätettäväksi. Viranhaltijan päätöksellä avustuksia myönnetään 168 400 euroa.
Talousarviovalmistelun yhteydessä oli mahdollisuus nostaa avustusmäärärahaa edellisestä vuodesta 20 %. Avustusesitys on laadittu siten, että 20 %:n korotuksen perusteluissa on huomioitu kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluva avustusten harkintavaltainen jakaminen. Aiemmissa avustusesityksissä ei ole voitu huomioida yleistä kustannustason nousua vuoden 2018 jälkeen (muun muassa tilakulut, palkat ja muut hankintamenot). Avustusmäärärahan taso on pysynyt vuosia suhteellisen samalla tasolla, joka on osin ohjannut hakijoita hakemaan totuttua avustustasoa. Lisämäärärahan ansiosta avustusesityksessä on pystytty tekemään tasapuolinen korotus aikaisempien vuosien avustustasoon kaikille yhdenmukaisen korotusprosentin mukaisesti. Käytännössä lisämääräraha on mahdollistanut myös kokonaan uusien avustuksensaajien ja avustustoimintojen mukaan ottamisen kokonaisuuteen.
On kuitenkin huomioitava, että kaupunginvaltuusto vahvistaa vuosittain avustusmäärärahat, eikä nyt budjetissa olevat määrärahat, kuusi miljoonaa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden avustamiseen sekä 1,2 miljoonaa euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen järjestöavustuksiin, määritä seuraavien vuosien avustustasoa.
Edellisen avustuksen käytön valvonta
Hakemusten käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2023 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, esitetään hakemus hylättäväksi.
Osana avustusten käytönvalvontaa tehtiin myös kuudelle järjestölle, joille on myönnetty avustusta vuonna 2023, pistokoeluontoiset tarkastukset yhteistyössä KPMG Oy:n kanssa. Valvontakäynnit ja raportit valmistuivat 8.11. mennessä. Jos toiminta ei täytä kaupungin avustusten yleisiä avustusohjeita ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksille asetettuja kriteereitä, avustusta ei voida myöntää. Tarkastettujen kohteiden toiminta oli yleisohjeen ja kriteereiden mukaista.
Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2023 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2023 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on asian liitteenä 3. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2023, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.
Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), pyydetään näihin kiinnittämään huomiota.
Avustusehdotuksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet
Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly kunta-Helsingin avustusten jakoperusteisiin tai jos hylkäämiseen on muu painava syy.
Hylkäysesitysten perusteita ovat myös pakollisten liitteiden puuttuminen, liitteiden puutteellisuus, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä.
Esityksessä on edelleen tarkennettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisten avustusten ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten välistä rajapintaa verrattuna vuodelle 2024 myönnettyihin avustuksiin. Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten kokonaisuudesta on siirretty sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksiin kokonaan avustettavaksi Monika-Naiset liitto ry (väkivaltatyö ja kotoutumisen edistäminen).
Hakijan toimintaa on aiemmin avustettu sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusmäärärahoista että kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusmäärärahoista. Edellä mainitun hakijan avustettava toiminta painottuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluja täydentävään toimintaan.
Sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan että kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksia saavia hakijoita on esityksessä vuonna 2025 Kehitysvammatuki 57 ry, Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT ry, Helsingin Muistiyhdistys ry, Mieli Suomen Mielenterveys ry ja Helsingin Pelastusliitto ry.
Kaupunginhallituksen myöntämissä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä sekä kaupungin segregaation ehkäisyn tavoitteita. Esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa, joiden on katsottu erityisesti ehkäisevän avustusten kohderyhmien ajautumista raskaampiin sosiaali- ja terveyspalveluihin tai ehkäisevän lisäresursointitarvetta muihin kunta-Helsingin palveluihin, esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen määrärahasta avustettavaksi esitettävistä järjestötoiminnoista kohdennetaan lasten ja lapsiperheiden tukeen 1 228 500 euroa, nuorten ja aikuisten tukeen 1 240 400 euroa, ikäihmisten tukeen 329 800 euroa, mielenterveys ja päihdetyön tukeen 1 217 300 euroa, vammaisten ja kehitysvammaisten tukeen 318 100 euroa, maahanmuuttajatyöhön 450 400 euroa, kansanterveystyön tukeen 166 100 euroa, monialajärjestöjen toiminnan tukeen 816 000 euroa sekä pelastustoimintaan 15 000 euroa.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista on esitetty lakkautettavaksi kokonaan eräitä avustuskohteita. Tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä. Lisäksi esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa. Avustuksia, joiden ei katsota kuuluvan selvästi avustuskokonaisuuteen, esitetään lakkautettavaksi.
Hylättäväksi esitetään 19 toimijan hakemuksia (uusia hakijoita tai hakijoita, joille ei ole aikaisempienkaan hakemusten pohjalta myönnetty avustusta). Perusteena hylkäykselle on haetun toiminnan laajuus, tarkoituksenmukaisuus tai harkinnanvaraisuus suhteessa muuhun avustettavaan kokonaisuuteen.
Sellaisten avustettavien toimintojen, jotka sijoittuivat jaottelussa kunnan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävien rajapinnalle, hakijakohtaisiin perusteluihin on kirjattu ”Avustus tulee käyttää kunnan vastuulla olevaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön. Avustusta ei saa käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuulla oleviin, ostamiin tai avustamiin palveluihin tai toimintoihin. Mikäli avustuksen kohteena on osin tai kokonaan edellä mainitut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelut tai toiminnot, avustuksensaajan tulee neuvotella avustuksen uudelleen kohdentamisesta kaupungin kanssa.” Järjestöt raportoivat toiminnasta avustuksen käytönvalvonnan yhteydessä.
Kaupunginkanslia jatkaa edelleen vuonna 2023 aloitettua kaupungin avustustoiminnan kehittämistä. Kehittämistyöhön kuuluu muun muassa keskushallinnon ja toimialojen avustuslajeja, tavoitteita ja kriteereitä koskevan kokonaiskuvan tarkentaminen, kaupunginhallituksen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuskriteereiden uudistaminen sekä hakulomakeuudistus, avustusviestintä ja avustusten valmistelu avustettavan toiminnan vaikuttavuuden, yleishyödyllisyyden ja hakijan omavaraisuuden näkökulmasta sekä kaupunkiyhteisen avustusten käsittely-, analysointi- ja raportointijärjestelmän kehittämistyö. Tavoitteena on selkiyttää ja yhdenmukaistaa sekä kaupunkitasoista avustustoimintaa että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustamisen kokonaisuutta ja avustusten kohdentumista kunta-Helsingissä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Kestävän kasvun hankkeessa (2023–2025) Helsingissä kehitetään ja käyttöönotetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti (jäljempänä hyte-palvelukonsepti). Hyte-palvelukonseptin mallilla pyritään ehkäisemään niiden kuntalaisten ohjautuminen sote-palveluihin, jotka hyötyvät pa- remmin esim. kulttuuri- tai liikuntapalveluista tai järjestötoiminnasta, ja tukemaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin osallistumista osana palvelujen kokonaisuutta.
Osana hyte-palvelukonseptia luodaan uusi digitaalinen hyte- palvelutarjotin, joka kokoaa hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnot asiakkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäviksi. Kolmannen sektorin toimijoilla on mahdollisuus ilmoittaa toimintaansa Lähellä.fi-palvelun kautta.
Kaupunki kannustaa ja suosittaa avustuksia saavia järjestöjä ilmoittamaan toiminnastaan digitaalisella palvelutarjottimella. Palvelutarjotin tarjoaa järjestöille maksutonta näkyvyyttä asukkaiden ja julkisen sektorin suuntaan. Tieto palveluista ja toiminnasta saavuttaa kohderyhmää laajasti. Hyte-palvelutarjotinta voidaan hyödyntää palveluohjauksen välineenä, jolloin asiakkaita voidaan ohjata heille sopiviin palveluihin. Toimijat tavoittavat paremmin toimintansa kohderyhmän ja saavat lisää osallistujia toimintaansa.
Kaupunginhallituksen päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen on kuvattu liitteessä yksi, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liite kaksi sisältää hakijoiden taloustiedot. Liitteessä kolme esitetään kohderyhmittäin koontina avustuskokonaisuuden jakautuminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtion yleiskatteellisesta rahoituksesta myönnettävien avustusten ja valtionperinnöistä ja kaupunginhallituksen avustusmäärärahoista myönnettävien kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten välillä. Liitteessä neljä kuvataan kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan avustuskriteerit ja liitteessä viisi kaupungin avustusten yleisohjeet.
Liitetaulukoissa sarakkeen otsikossa "Päätös sotepe 2025" ja otsikossa "Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste 2025 sotepe" viitataan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisesta rahoituksesta esitettäviin avustuksiin. Sarakkeen otsikossa "Ehdotettu/päätös hyte 2025" ja "Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste hyte 2025" viitataan kunta-Helsingin valtionperintöjen rahoituksella esitettäviin avustuksiin.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 10.12.2024 § 261
Lausunto
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi puoltavan lausunnon kaupunginhallitukselle hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista vuodelle 2025 liitteen 1 mukaisesti kuitenkin siten muutettuna, että ehdotetaan Helsingin pelastusliitto ry:lle 15 000 euroa, Sininauhasäätiölle 10 000 euroa, Helsingin ensikoti ry:lle 32 400 euroa ja Me-säätiölle 15 000 euroa.
Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kehotti valmistelua arvioimaan ennen kaupunginhallitusvaihetta, onko Helsingin Kouluraittiuspiiri - OKRY ry:n toiminta sellaista, että avustus on perusteltu.
Käsittely
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita.
Jäsenet Pentti Arajärvi ja Samuel Adouchief olivat esteellisiä hallintolain 28.1 §:n 5 kohdan (yhteisöjäävi) osallistumaan asian käsittelyyn. Jäsenet olivat poistuneet kokoustilasta jo edellisen asian kohdalla ja pysyivät poistuneena tämän asian käsittelyn ajan.
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Daniel Sazonov: Lisätään päätösehdotuksen ensimmäiseen kappaleeseen: kuitenkin siten muutettuna, että ehdotetaan Helsingin pelastusliitto ry:lle 15 000 euroa, Sininauhasäätiölle 10 000 euroa, Helsingin ensikoti ry:lle 32 400 euroa ja Me-säätiölle 15 000 euroa.
Lisätään päätösehdotukseen kappale: Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kehottaa valmistelua arvioimaan ennen kaupunginhallitusvaihetta, onko Helsingin Kouluraittiuspiiri - OKRY ry:n toiminta sellaista, että avustus on perusteltu.
Kannattaja: Jäsen Oula Silvennoinen
Vastaehdotus 2:
Jäsen Laura Korpinen: Teen vastaehdotuksen siten, että päätösehdotus muokataan kuulumaan seuraavasti:
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa puoltavan lausunnon kaupunginhallitukselle hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista vuodelle 2025 muutoin liitteen 1 mukaisesti, mutta seuraavin muutoksin:
Barnavårdsföreningenille myönnetään 25 000 euroa
Helsingin Seudun Elatusvelvolliset ry:lle myönnetään 12 000 euroa
House of New Theatrelle myönnetään 20 000 euroa
Kansallinen Senioriliitto ry:lle myönnetään 15 000 euroa
Miina Sillanpää säätiö sr:lle myönnetään 20 200 euroa
Suomen Omakotiliiton Helsingin piiri ry:lle myönnetään 15 000 euroa
Vanhusten Turva:lle myönnetään 30 000 euroa
Vesalan pienkiinteistöyhdistys ry:lle myönnetään 15 000 euroa
Stop Huumeille ry:lle myönnetään lisää +15 000 euroa
PAUTille myönnetään lisää + 8 000 euroa
FDUVlle myönnetään lisää + 15 000 euroa
Helsingin Invalidien yhdistykselle myönnetään lisää + 50 000 euroa
Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry:lle myönnetään lisää + 2 500 euroa
Helsingin Kuurojen yhdistykselle myönnetään 12 500 euroa ja
Helsingin Pelastusliitto ry:lle 15 000 euroa
ja vähennetään:
Sateenkaariperheiltä -12 000 euroa
Helsinki Pride – yhteisö ry:ltä -56 000 euroa
Helsingin Diakonissasäätiöltä -167 000 euroa
Transfeminiitit ry:ltä -20 200 euroa
Sexpo-säätiöltä -15 000 euroa
Kannattaja: Jäsen Mikko Paunio
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan puheenjohtaja Daniel Sazonov teki seuraavan äänestysehdotuksen:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotuksen mukaan (vastaehdotus 1)
EI-ehdotus: Jäsen Laura Korpisen vastaehdotuksen mukaan (vastaehdotus 2)
Jaa-äänet: 9
Ahto Apajalahti, Maaret Castrén, Björn Månsson, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä
Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio
Tyhjä: 0
Poissa: 2
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi
Puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotus voitti äänestyksen äänin 9–2 (poissa 2).
Puheenjohtaja Daniel Sazonovin voittanut vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman äänestystä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi asiasta puheenjohtaja Daniel Sazonovin hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon.
Esittelijä
Lisätiedot
Marianne Neijonen, järjestökoordinaattori, puhelin: 09 310 29263
Titta Reunanen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23437
Johanna Seppälä, Osallisuusjohtaja, puhelin: 09 310 79780
Föredragande
Mer information fås av
Titta Reunanen, Kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23437
Johanna Seppälä, osallisuusjohtaja, puhelin: 09 310 79780