Asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävä hankinta
Asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävä hankinta
Päätösehdotus
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää
A. hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävän hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B. oikeuttaa sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Esittelijän perustelut
Kuljetus- ja logistiikkapäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.
Hankinnan taustaa
Asiakaskuljetusten liikennöintipalvelulla korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinnin palveluhankinta on kilpailutettu viimeksi vuonna 2023. Toimialajohtaja on tehnyt asiakaskuljetusten liikennöinnin palveluhankinnan osa-alueista 1–23 päätöksen 15.11.2023, § 230. Osa-alueista 13 ja 23 tehtiin hankintaoikaisuvaatimukset ja osa-alueesta 13 valitettiin markkinaoikeuteen. Osa-alueesta 13 ja 23 tehtiin uusi tarjousvertailu.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kumosi päätöksellään 30.1.2024 § 21 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan hankintapäätöksen 15.11.2023 § 230 osa-alueiden 13 ja 23 osalta. Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikaisi hankintapäätöstään osa-alueiden 13 ja 23 osalta.
Osalla nykyiselle sopimuskaudelle valituista yrityksistä on ollut haasteita palveluntuottamisessa, joka on johtunut yritysten taloudellisista ongelmista ja johtanut sopimusten irtisanomiseen sekä yritystoiminnan päättämiseen. Tämän vuoksi kaikki valitut yritykset eivät osallistu palveluntuottamiseen nykyisellä sopimuskaudella. Yritysten poisjäänti palveluntuotannosta on johtanut usean ajoneuvon puuttumiseen palvelusta ja siksi järjestetään uusi, täydentävä kilpailutus.
Tavoiteltu sopimuskausi on 1.3.2025-30.4.2026, jonka jälkeen sopimusta voidaan jatkaa kahdella yhden vuoden (1+1) mittaisella optiokaudella. Sopimuskausi päättyy samanaikaisesti vuonna 2023 kilpailutetun asiakaskuljetusten liikennöinnin palveluhankinnan sopimuskauden kanssa.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävä hankinta, jota toimiala järjestää vammaispalvelulain (675/2023), kehitysvammalain (609/2022), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella.
Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia. Edellä mainitut kuljetukset voivat liittyä esimerkiksi henkilöstön siirtymiseen työvuoron aikana ja hoitotarvikkeiden kuljetuksiin sosiaali-, terveys- tai pelastustoimen yksiköihin. Tavara- ja henkilökuljetuksia voidaan yhdistää.
Hankintaan sisältyy yksi liikennöintiryhmä; suoraohjausliikenne. Kyseiseen ryhmään kilpailutetaan erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö on jaettu neljään (4) osa-alueeseen ajoneuvon ja ajovuoron perusteella.
Hankinnassa sovelletaan lakia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021) sekä Helsingin kaupungin ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen ympäristökriteerejä.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä.
Hankinta jaetaan tarkoituksenmukaisiin osiin siten, että kilpailutuksessa tarjouksia voi jättää yhteen tai useampaan osa-alueeseen.
Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely, johon hyväksytään niin monta tarjoajaa, että arvioitu ajoneuvojen tarve saadaan täytettyä. Arvio puitejärjestelyyn valittavien ajoneuvojen määrästä käy ilmi tarjouspyynnöltä.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8 (tarjouspyyntöluonnos, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, palvelukuvaus, palvelun hinnat-liite, sanktioliite, käsittelytoimien kuvaus, Helsingin yleiset tietoturvaohjeet toimittajille). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet- osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.
Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperusteet
Palveluntarjoajille ja tuotettavalle palvelulle on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka ovat esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–8). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja niillä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena on hinta 70 prosentin painoarvolla ja laatu 30 prosentin painoarvolla kokonaisvertailupisteistä. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain. Laadusta saatavaan pistemäärään vaikuttaa kyseisen ajoneuvon hiilidioksidi- eli CO²-päästöt g/km.
Tehtävä sopimus
Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.3.2025–30.4.2026.
Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus enintään kahteen yhden vuoden (1+1) mittaiseen optiokauden käyttöönottoon. Optiokauden käyttöönotosta ilmoitetaan viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden käyttöönottoa.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 16 500 000 euroa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 27.8.2024 § 167 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään päätöksen hankinnasta, jonka laskennallinen arvo on yli 1 000 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta toimialajohtajalla.
Föredragande
Mer information fås av
Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991
Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769