Hankinta, Apotin asiakkaiden yhteisen suunkuvantamisen järjestelmän ja arkiston hankinta ja käyttöönotto, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013235
Ärendet har nyare handläggningar
§ 11

Apotin asiakkaiden yhteisen suunkuvantamisen järjestelmän ja arkiston hankinta ja käyttöönotto

Direktör för gemensamma tjänster

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yhteisten palvelujen johtaja päätti hankkia asiakkaiden yhteisen suunkuvantamisen järjestelmän ja arkiston käyttöönoton Oy Apotti Ab:ltä hankintalain 15 §:n mukaisena sidosyksikköhankintana.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaiskustannus on neljälle käyttövuodelle laskettuna 2 027 362 euroa.

Päätöksen perustelut

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) muutoksineen 15 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään. Oy Apotti Ab tuottaa tai toimittaa palveluja Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle hankintalain 15 §:ssä tarkoitettuna sidosyksikkönä, joten hankintaan ei sovelleta hankintalakia.

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan suun terveydenhuollon kuvantamisessa on tarve uusia kuvantamisjärjestelmä, koska nykyinen ratkaisu on elinkaarensa lopussa eikä olemassa olevia kehittämistarpeita voida toteuttaa siihen.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala on sitoutunut hallintojohtajan kirjeellä 6.4.2022 hankkimaan suun terveydenhuollon kuvantamisratkaisun Oy Apotti Ab:ltä myöhemmin tehtävän sidosyksikköhankintapäätöksen mukaisesti.

Oy Apotti Ab:n sisäinen ohjausryhmä on tehnyt hankintapäätöksen kilpailutuksessa valitulta toimittajalta 11.9.2024 Helsingin kaupungin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) suun terveydenhuollon kuvantamisen järjestelmän ja arkiston käyttöönottoon sekä ylläpitoon. Toteutus sisällytetään osaksi Apotti-järjestelmää. Hankinnasta aiheutuvat kulut jaetaan järjestelmää käyttävien organisaatioiden kanssa omistusosuuksittain. Helsingin osuus kustannuksista on 71,51 %.

Käyttöönottovaiheen kustannukset Helsingille ovat yhteensä 491 218,64 euroa (alv 0 %). Ylläpitovaiheen kustannukset neljälle vuodelle laskettuna ovat yhteensä 1 536 143 euroa (alv 0 %).

Hankinta perustuu Oy Apotti Ab:n tarjoukseen 46/2024.

Yhteisten palvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 27.8.2024 § 167.

Detta beslut publicerades 16.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Raija Viskari, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 60247

raija.viskari@hel.fi

Beslutsfattare

Tiina Mäki
yhteisten palvelujen johtaja