Määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen, Terrax Oy

HEL 2024-013774
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen TerraX Oy:n Mikko Moisiolle

Miljö- och tillståndssektionen

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää seuraavaa liittyen TerraX Oy:n luvattomaan toimintaan Pärnunkadun varrella olevalla pysäköintialueella.

Päätökseen velvoitettu

Mikko Moisio, TerraX Oy:n ainoa hallituksen jäsen, Hippiäisentie 3, 39160 JULKUJÄRVI.

TerraX Oy:n y-tunnus on 2513041-8.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Määräys

Päävelvoitteet

Ympäristö- ja lupajaosto määrää ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n perusteella 1) Mikko Moision, joka on TerraX Oy:n ainoa hallituksen jäsen, poistamaan ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa aiheuttavan TerraX Oy:n kaivinkoneen Pärnunkadun pysäköintialueelta, tai vaihtoehtoisesti korjaamaan kaivinkoneen siten, ettei siitä aiheudu ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, taikka poistamaan kaivinkoneesta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen tai sen vaaran muulla tavalla. Toimet on tehtävä viimeistään 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista.

Ympäristö- ja lupajaosto määrää ympäristönsuojelulain 175 §:n perusteella 2) Mikko Moision, joka on TerraX Oy:n ainoa hallituksen jäsen, selvittämään maaperän pilaantuminen Pärnunkadun pysäköintialueella ja sen viereisellä viherkaistaleella ja toimittamaan selvityksen tulokset valvontaviranomaiselle. Toimet on tehtävä viimeistään 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristö- ja lupajaosto päättää asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 25 000,00 (kaksikymmentäviisi tuhatta) euron uhkasakon.

Ympäristö- ja lupajaosto päättää asettaa päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 10 000,00 (kymmenen tuhatta) euron uhkasakon.

Uhkasakkojen yhteismäärä on 35 000 (kolmekymmentäviisi tuhatta) euroa.

Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitteita ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristönsuojelulain 200 §:n mukaan päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi kuitenkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Ympäristö- ja lupajaosto määrää päätöksen noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Asian vireilletulo, tausta ja käsittely

Helsingin kaupungin ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö sai yhteydenoton, jonka mukaan Meri-Rastilan Pärnunkadulla, hallintayksikkö 91-54-201-2-M611, osoitteessa Pärnunkatu 9, 00980 Helsinki, olevalla pysäköintialueella on öljyä maastoon valuttava kaivinkone.

Yhteydenoton mukaan kaivinkone on ollut Meri-Rastilassa noin 1,5 vuotta. Ensin kaivinkone on ollut Palmsénpolun hiekkapohjaisella kääntöpaikalla, josta se on siirretty joulukuussa 2023 nykyiseen paikkaan Pärnunkadun varrelle.

Mikko Moisio on puhelimitse vahvistanut (puhelinkeskustelu Helsingin pelastuslaitos - Mikko Moisio 6.6.2024), että kaivinkone kuuluu Terrax Oy:lle.

Pelastuslaitos on käynyt levittämässä paikalle öljynimeytysainetta, tarkastamassa paikan ja lisäämässä öljyntorjuntavarusteita.

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön 20.5.2024, 6.6.2024, 19.6.2024 (liite 1), 8.8.2024 (liite 2) ja 14.10.2024 (liite 3) tekemien tarkastuskäyntien mukaan työkone on yhä Pärnunkadun pysäköintialueella. Työkoneesta valuu edelleen hitaasti öljyä.

Kuuleminen

Helsingin ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö on kuullut Mikko Moisiota, joka on TerraX Oy:n ainoa hallituksen jäsen kahdesti asiaan liittyen. Kuulemisasiakirjat on päivätty 26.6.2024 (liite 2) ja 15.8.2024 (liite 4). Mikko Moisio ei ole vastannut kuulemisiin.

Hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Ympäristönsuojelulain 185 §:n mukaan ennen määräyksen antamista viranomaisen on varattava sille, jota määräys koskee, tilaisuus tulla kuulluksi asiassa siten kuin hallintolaissa säädetään. Tarvittaessa on kuultava myös muita asianosaisia, muita valvontaviranomaisia, lupaviranomaista ja yleistä etua valvovia viranomaisia.

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 6 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja niiden hallinnasta sekä haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista (selvilläolovelvollisuus).

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö katsoo käytössä oleviin tietoihin perustuen, että Terrax Oy:n omistamasta kaivinkoneesta aiheutuu ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa.

Ympäristönsuojelulain 14 §:n mukaan, jos toiminnasta aiheutuu tai uhkaa välittömästi aiheutua terveyshaittaa tai merkittävää muuta 5 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua seurausta, toiminnanharjoittajan on viipymättä ryhdyttävä tarpeellisiin toimiin pilaantumisen tai sen vaaran ehkäisemiseksi tai jos pilaantumista on jo aiheutunut, sen rajoittamiseksi mahdollisimman vähäiseksi. Toiminnanharjoittajan on muutoinkin havaittuaan, että toiminta ei täytä sille tässä laissa tai sen nojalla säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia, viipymättä ryhdyttävä tarpeellisiin toimiin vaatimusten noudattamiseksi.

Ympäristönsuojelulain 16 §:n mukaan maahan ei saa jättää tai päästää jätettä tai muuta ainetta taikka eliöitä tai pieneliöitä siten, että seurauksena on sellainen maaperän laadun huononeminen, josta voi aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, viihtyisyyden melkoista vähentymistä tai muu niihin verrattava yleisen tai yksityisen edun loukkaus (maaperän pilaamiskielto).

Ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaan se, jonka toiminnasta on aiheutunut maaperän tai pohjaveden pilaantumista, on velvollinen puhdistamaan pilaantuneen maaperän ja pohjaveden (pilaantunut alue) siihen tilaan, ettei siitä voi aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.

Ympäristönsuojelulain 135:n mukaan, jos on aihetta epäillä maaperän tai pohjaveden pilaantumista, puhdistamisesta 133 §:n mukaan vastuussa olevan on selvitettävä alueen pilaantuneisuus ja puhdistamistarve.

Ympäristönsuojelulain 175:n mukaan valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta ympäristölle aiheutunut haitta;
3) määrätä toiminnanharjoittajan riittävässä määrin selvittämään toiminnan ympäristövaikutukset, jos on perusteltua aihetta epäillä toiminnasta aiheutuvan tämän lain vastaista ympäristön pilaantumista.

Kaivinkoneesta vuotaa öljyä. Kaivinkone on pinnoitetulla pysäköintialueella, mutta pysäköintialueen pinnoite ei ole ehjä. Kaivinkoneen vieressä on pinnoittamaton viheralue. Tämä aiheuttaa ympäristönsuojelulain 16 §:n mukaisen vaaran maaperän pilaantumiselle.

Mikko Moisio, joka on TerraX Oy:n hallituksen ainoa jäsen, on tietoinen tilanteesta, koska Helsingin pelastuslaitos on keskustellut hänen kanssaan kaivinkoneen siirtämisestä puhelimitse 6.6.2024. Lisäksi Mikko Moision, tulee olla tietoinen asiasta ympäristönsuojelulain 6 §:n selvilläolovelvollisuuden perusteella. Näin ollen Mikko Moisio rikkoo ympäristönsuojelulain 14 §:ä ja 16 §:ä.

Koska Mikko Moisio, joka on TerraX Oy:n hallituksen ainoa jäsen, rikkoo ympäristönsuojelulakia edellä selostetulla talla, on Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston valvovana viranomaisena syytä antaa YSL 175 §:n mukaiset määräykset uhkasakolla tehostettuina.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Jollei tästä laista muuta johdu, uhkasakkoa, teettämisuhkaa ja keskeyttämisuhkaa koskevaan asiaan sovelletaan, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.

Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7.2 §:n mukaan jos päävelvoite koskee yhteisöä tai säätiötä, uhkasakko kohdistetaan joko yhteisöön tai säätiöön taikka sen päätösvaltaa käyttävän toimielimen jäseniin tai toimitusjohtajaan tai vastaavassa asemassa olevaan muuhun henkilöön.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehosteeksi on tarpeen, koska Mikko Moisio ei ole poistanut kaivinkonetta Pärnunkadun pysäköintialueelta Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen kehotuksesta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei siten voida pitää ilmeisen tarpeettomana.

Mikko Moisio on TerraX Oy:n hallituksen ainoa jäsen, ja näin ollen hänellä on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitteita.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko, teettämisuhka tai keskeyttämisuhka on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Luovutuksella tarkoitetaan myyntiä, vaihtoa, lahjoitusta sekä vuokrausta ja vuokraoikeuden siirtoa.
Jos velvoitettu eli Mikko Moisio luovuttaa määräyksen kohteena olevan irtaimen tai kiinteän omaisuuden tai sen käyttöoikeuden kolmannelle, on sen ilmoitettava luovutuksensaajalle, millainen päävelvoite ja uhka tätä omaisuutta koskee. Ilmoitus on tehtävä luovutusasiakirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti. Mikko Moision on ilmoitettava myös kunnan ympäristösuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Toimivalta

Hallintosäännön 2 luvun 10 §:n 2 momentin mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena.

Tiedoksiantotapa

Päätös toimitetaan velvoitetulle todisteellisesti.

Sovelletut oikeusohjeet

Hallintolaki (434/2003) 34, 43, 44, 45, 47 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 14, 16, 133, 135, 175, 184, 185, 200 §

Föredragande

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Mer information fås av

Carita Nyholm, johtava ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 25927

carita.nyholm@hel.fi

Bilagor

1. Liite 1 Tarkastuskertomus, kehotus ja kuuleminen 26062024 TerraX Oy Pärnunkatu
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Liite 2 Tarkastuskertomus_kehotus 15082024 TerraX Oy skannattu
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Liite 3 Tarkastuskertomus 14102024 TerraX Oy Pärnunkatu skannattu
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Liite 4 Kuuleminen 15082024 TerraX Oy skannattu
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.