Aloituspaikat ja toimipaikat, ruotsinkielinen esikouluopetus, lukuvuosi 2025-2026

HEL 2024-014241
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Fastställande av de verksamhetsställen i vilka förskoleundervisning ges och minimigruppstorlek verksamhetsåret 2025–2026 (övertagande till behandling)

Nämnden för fostran och utbildning

Beslutsförslag

Fostrans- och utbildningsnämnden beslutar om verksamhetsställen för svenskspråkig förskoleundervisning för verksamhetsåret 2025–2026 i enlighet med bilagan.

Nämnden beslutar att kommunala verksamhetsställen för förskoleundervisning ska fastslås under förutsättning att kravet om minimigruppstorlek på 14 barn uppfylls.

Samtidigt beslutar nämnden att överföra sina befogenheter till den del att chefen för den svenskspråkiga småbarnspedagogiken beslutar om ordnandet av förskoleundervisningen vid verksamhetsställen där minimigruppstorleken på 14 barn i förskoleundervisningen skulle komma att underskridas.

Fostran- och utbildningsnämnden beslutar att justera protokollet i detta ärende direkt vid sammanträdet.

Föredragandens motiveringar

Enligt 19 kap. 3 § 2 mom. i Helsingfors stads förvaltningsstadga kan en sektornämnd eller en biträdande borgmästare överta ett ärende för behandling i nämnden då ett organ eller en tjänsteinnehavare underställd nämnden har fattat beslut i ärendet. Biträdande borgmästaren för fostran och utbildning beslutade 16.12.2024 § 20 att överta den svenska sektionens beslut av 10.12.2024 § 52 för behandling i fostrans- och utbildningsnämnden. När sektornämnden behandlar ärendet, har den samma befogenheter som den underlydande myndigheten hade. I det ärende som övertas för behandling kan nämnden därför fatta ett nytt beslut eller vidmakthålla, upphäva eller ändra det tidigare fattade beslutet eller återförvisa ärendet för behandling av den myndighet som tidigare fattade beslutet.

Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 1, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det den svenska sektionen som för de svenska förskolornas del fastställer de verksamhetsställen i vilka förskoleundervisning ges i daghem och skolor. Med stöd av moment 2, punkt 4 i samma paragraf beslutar sektionen om verksamhetstiderna inom förskoleundervisningen.

I Helsingfors ordnas förskoleundervisning både i daghem och skolor. Förskoleundervisningen regleras i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Om förskoleundervisning anordnas i ett daghem, tillämpas dessutom lagen om småbarnspedagogik (540/2018). I Helsingfors ordnas förskoleundervisning även i privata daghem. Staden är indelad i elevupptagningsområden och inom varje område finns en grundskola.

Förskoleundervisningen följer elevupptagningsområdena inom den grundläggande utbildningen och inom ett elevupptagningsområde finns en eller flera förskoleundervisningsplatser. För varje verksamhetsställe där förskoleundervisning ges har en samarbetsskola fastställts. På så sätt säkerställer man att samarbetet med närskolan förverkligas och stärks. Barnets lärstig blir även tydlig och förutsägbar för vårdnadshavarna och servicenätverket hålls möjligast oförändrat.

Den svenskspråkiga förskoleundervisningens verksamhetsställen läsåret 2025–2026

Under läsåret 2025–2026 kommer svenskspråkig förskoleundervisning att ordnas på 19 verksamhetsställen. Förskoleundervisning för barn som behöver krävande särskilt stöd ges i det svenskspråkiga specialdaghemmet Plommonet. Beräkningen av antalet förskoleundervisningsplatser baserar sig på antalet barn födda år 2019 som deltar i svenskspråkig kommunal småbarnspedagogik och som är bosatta i elevupptagningsområdet. Därtill har antalet barn i privat svenskspråkig småbarnspedagogik samt svenskspråkiga barn i finskspråkig småbarnspedagogik beaktats, liksom prognosen över svenskspråkigt registrerade barn i Helsingfors.

Barnet anvisas en förskoleundervisningsplats i en av förskoleundervisningsgrupperna inom barnets elevupptagningsområde, vilket bestäms utifrån barnets hemadress. Vid anvisning av en förskoleundervisningsplats utgår man ifrån de grunder för antagning till förskoleundervisning som svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden har godkänt (30.1.2024, § 6). Vid anvisande av förskoleundervisningsplats är utgångspunkten en kontinuitet från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och vidare till den grundläggande utbildningen, det vill säga närskolan. Förskoleundervisningsgrupperna bildas i enlighet med lagen om grundläggande utbildning och lagen om småbarnspedagogik.

Under läsåret 2025–2026 finns det två verksamhetsställen med förskoleundervisning inom Degerö lågstadieskolas elevupptagningsområde. På grund av det prognostiserade antalet barn inom Degerö lågstadieskolas elevupptagningsområde förverkligas förskoleundervisning förutom i Daghemmet Piltens utrymmen, även i Daghemmet Silverdalens utrymmen. På så sätt tryggas en enhetlig lärstig för barnen inom småbarnspedagogiken i området. Båda förskoleundervisningsgrupperna samarbetar med Degerö lågstadieskola.

Hoplaxskolan är en svenskspråkig enhetlig grundskola med ett enhetligt elevupptagningsområde. Serviceutvecklingen i området tryggas genom att renoveringen av Munksnäs-enheten blev klar i december 2024 och renoveringen av Haga-enheten blir klar på våren 2025. Den slutförda renoveringen av Hoplaxskolans verksamhetsställen i Haga och Munksnäs innebär att trygga, hälsosamma och tillräckliga lokaler finns till förfogande, vilket skapar goda förutsättningar för verksamheten och tillgodoser servicebehovet inom området.

Läsåret 2025–2026 finns det 55 barn födda år 2019 inom svenskspråkig småbarnspedagogik i Hoplaxskolans elevupptagningsområde, varav 52 barn är bosatta där. Dessutom deltar cirka 15 barn i privat svenskspråkig småbarnspedagogik samt 5 barn med svenska som modersmål i finskspråkig småbarnspedagogik inom området. Prognosen visar att antalet barn i Sockenbacka och Haga distrikt inte är tillräckligt för att uppfylla kravet på minimigruppstorleken. Förskoleundervisningen i området bör planeras helhetsmässigt ändamålsenligt ur både pedagogiskt och ekonomiskt perspektiv. Genom att förskoleundervisning anordnas så att övergången till den grundläggande utbildningen sker med möjligast få byten av verksamhetsställen stärks barnets och elevens enhetliga lärstig.

Likabehandling av språkgrupper

Förskoleundervisningsgrupper bildas årligen i enlighet med lagen om grundläggande utbildning och lagen om småbarnspedagogik. Sektorn ska årligen se till att det finns ett tillräckligt och ändamålsenligt antal förskoleundervisningsplatser med hjälp av befolkningsprognosen för området och information om antalet barn som redan deltar i småbarnspedagogik och som ska övergå till förskoleundervisning. Den svenskspråkiga förskoleundervisningen ordnas i regel i skollokaler.

På kommunala verksamhetsställen med förskoleundervisning på svenska eller finska är minimigruppstorleken 14 barn. Gruppstorleken gäller även under pågående verksamhetsår 2024–2025 (7.11.2023, § 32). Genom att fastställa en minimigruppstorlek säkerställs att barnet har en tillräckligt stor referensgrupp där hen kan bilda kamratrelationer. Alla barn ska ha lika möjligheter till högklassig småbarnspedagogik och förskoleundervisning, oberoende av språkgrupp. Att barnet hör till en grupp stöder övergången till den grundläggande utbildningen. Enhetliga kriterier för minimigruppstorlekar säkerställer att kvaliteten på förskoleundervisningen hålls på en hög nivå i alla språkgrupper. Anslagen för verksamheten delas ut enligt samma kriterier, oberoende av språkgrupp.

I vissa fall har förskoleundervisningsgrupper utökats med 5-åriga barn, dock så att verksamheten har ordnats separat för båda språkgrupperna. Regionförvaltningsverket har gett den svenskspråkiga småbarnspedagogiken en anmärkning i sådana fall där förskoleundervisningsgrupper som verkar i skollokaler har utökats med yngre barn. I dessa fall har enligt Regionförvaltningsverkets bedömning barnens bästa inte beaktats i tillräcklig utsträckning, utan grunderna för att utöka grupperna har snarare varit av ekonomiskt slag.

Förskoleundervisning kan ordnas i en mindre grupp om barnet får särskilt stöd enligt lagen om grundläggande utbildning. Stödet för lärandet enligt lagen om grundläggande utbildning reformeras 1.8.2025 och i undervisningsarrangemangen och de gruppspecifika stödformer som stöder förutsättningarna för inlärning utgår man från att det ska finnas möjlighet att få undervisning av en speciallärare. Detta måste beaktas vid bildandet av undervisningsgrupper så att målen för undervisningen kan uppnås. Den primära gruppspecifika stödformen inom förskoleundervisningen är undervisning som ges av en speciallärare i samband med den övriga undervisningen. Med tanke på ordnandet av verksamheten förutsätter detta att grupperna är tillräckligt stora.

Huruvida kravet om minimigruppstorleken uppfylls kontrolleras efter att ansökningstiden till förskoleundervisningen har gått ut. Av särskilda skäl kan förskoleundervisning även ordnas för en mindre barngrupp. Minimigruppstorleken kan underskridas av geografiska särskilda skäl, om övriga verksamhetsställen för förskoleundervisning ligger på långt avstånd, har besvärliga trafikförbindelser eller inte stödjer kontinuiteten i barnets lärstig.

Anordnandet av förskoleundervisning i Helsingfors

I Helsingfors ges förskoleundervisning under högst 190 verksamhetsdagar och högst 760 timmar per verksamhetsår. Förskoleundervisningen följer skolornas arbetstider för läsåret 2025–2026, men ges inte på lördagar. Undervisning ges fyra timmar per dag mellan kl. 8.30 och kl.13.30.

Finska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden har fastställt verksamhetsställen för den finskspråkiga förskoleundervisningen samt minimigruppstorleken för läsåret 2025–2026 på sitt möte 22.10.2024.

Bedömning av konsekvenserna för barn

För varje barn i Helsingfors anordnas förskoleundervisning ett år innan läroplikten börjar. Förskoleundervisningen har stor betydelse för barnets självförtroende och hens sociala, matematiska och språkliga färdigheter. I samband med förskoleundervisningen får barnet erfarenhet av att höra till en grupp och av att bilda betydelsefulla kamratrelationer. Barnets enhetliga lärstig stöds under förskoleundervisningen genom samarbetet med skolan. Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen utarbetar årligen en plan för gemensamt lärande, i vilken samarbetet mellan förskole- och nybörjarundervisningen beskrivs. Om barnets behov av stöd förutsätter det, kan barnets förskoleundervisning också anordnas någon annanstans än i det egna elevupptagningsområdet.

Helsingfors stad ser kontinuerligt över sitt servicenätverk så att den pedagogiska verksamheten kan genomföras högkvalitativt, ändamålsenligt och kostnadseffektivt. Behovet av fostran- och utbildningstjänster samt tillgången på tillräckliga platser följs regelbundet på områdes- och stadsnivå. I planeringen av servicenätverket har befintlig lokalkapacitet och lokalkapacitet under ombyggnad tagits i beaktande. I enlighet med Helsingfors stads strategiska mål att bedriva verksamheten på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt är det önskvärt att befintliga lokaler och verksamhetsställen utnyttjas till sin fulla potential. Genom att uppfylla kravet på minimigruppstorlek säkerställs att ändamålsenliga grupper kan bildas, vilket möjliggör en ekonomiskt hållbar personalplanering och -dimensionering. Noggrann planering av personalresurserna säkerställer att förskoleundervisningen möter både barnens och samhällets behov, vilket i sin tur främjar en god grund för barnens framtida lärande och utveckling.

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning 10.12.2024 § 52

Beslut

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att fastställa verksamhetsställen för förskoleundervisning verksamhetsåret 2025 - 2026, enligt bifogad bilaga.

Sektionen beslutar att de kommunala verksamhetsställena för förskoleundervisning fastställs om gruppstorleken är minst 14 barn.

Svenska sektionen beslutade efter omröstning om följande tillägg till beslutet:

Svenska sektionen beslutade fastslå att förskoleundervisning verksamhetsåret 2025-2026 ordnas även i Sockenbacka, även om grupperna som bildas i Sockenbacka och Haga eventuellt inte kommer att uppfylla minimikravet gällande antal barn.

Svenska sektionen beslutade efter omröstning att inte överföra sin befogenhet att ta beslut om ordnandet av förskoleverksamhet till chefen för småbarnspedagogiken vid verksamhetsställen där minimigruppsstorleken på 14 barn i förskoleundervisningen skulle komma att underskridas.

Behandling

Under diskussionen lade Nora Grotenfelt understödd av Bicca Olin fram följande tillägg till beslutsförslaget:

Svenska sektionen fastslår att förskoleundervisning verksamhetsåret 2025-2026 ordnas även i Sockenbacka, även om grupperna som bildas i Sockenbacka och Haga eventuellt inte kommer att uppfylla minimikravet gällande antal barn.

Under diskussionen lade Nora Grotenfelt understödd av Bicca Olin fram följande motförslag:

Svenska sektionen överför inte sin befogenhet att ta beslut om ordnandet av förskoleverksamhet till chefen för småbarnspedagogiken vid verksamhetsställen där minimigruppsstorleken på 14 barn i förskoleundervisningen skulle komma att underskridas.

1 omröstningen

JA-förslag: Beredningen
NEJ-förslag: Tillägg till beslutsförslaget

Ja-röster: 2
Ted Apter, Veera Hellman

Nej-röster: 6
Nora Grotenfelt, Bicca Olin, Theo Tyrväinen, Eliel Kilpelä, Runa Ismark, Anna Jungner-Nordgren

Blanka: 0

Frånvarande: 1
Johannes Waris

2 omröstningen

JA-förslag: Beredningen
NEJ-förslag: Motförslag

Ja-röster: 2
Ted Apter, Veera Hellman

Nej-röster: 6
Nora Grotenfelt, Bicca Olin, Theo Tyrväinen, Eliel Kilpelä, Runa Ismark, Anna Jungner-Nordgren

Blanka: 0

Frånvarande: 1
Johannes Waris

Beslut fattades efter omröstning där både tillägget till beslutsförslaget och motförslaget fick 6 röster (Grotenfelt, Olin, Tyrväinen, Kilpelä, Ismark, Jungner-Nordgren) och beredningen fick 2 röster (Apter, Hellman).

Föredragande Niclas Grönholm anmälde avvikande åsikt med motiveringen att beslutet strider mot alla fastslagna kriterier.

05.11.2024 Bordlades

Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193

barbro.bjork-sinisalo@hel.fi
Stäng

Föredragande

vik. för direktör för svenska servicehelheten
Jenni Tirronen

Mer information fås av

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 09 310 81193

barbro.bjork-sinisalo@hel.fi