Eräiden 2024 talousarvioon merkittyjen käyttötalouden määrärahojen ylittäminen ja toimintakatteiden alittaminen
Överskridning av vissa bindande anslag och underskridning av verksamhetsbidrag i 2024 års budget
Beslut
Stadsfullmäktige bemyndigade stadskansliet, fostrans- och utbildningsnämnden, stadsmiljönämnden och social-, hälsovårds- och räddningsnämnden att överskrida anslag och underskrida verksamhetsbidrag i 2024 års budget enligt följande:
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Centralförvaltningen
1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 78 000 000 euro, vilket bör få överskridas med 8 000 000 euro.
Behovet av överskridning beror på att antalet mottagare av arbetsmarknadsstöd har ökat. Antalet långtidsarbetslösa, dvs. de som varit arbetslösa i över tolv månader, har ökat under slutet av året. I januari–september 2024 var antalet personer som mottog kommunalt delfinansierat arbetsmarknadsstöd i genomsnitt 360 personer högre än ett år tidigare och minskningen av de betalda förmånerna i euro på grund av förändringar i arbetslöshetsskyddet räcker inte till att täcka det utgiftstryck som det ökade kundantalet medför.
Fostrans- och utbildningssektorn
2 10 01 Tjänster som staden tillhandahåller
Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 1 321 206 000 euro, vilket bör få överskridas med 20 200 000 euro.
Behovet av överskridning beror i synnerhet på ökningen i antalet studerandeår inom yrkesutbildningen samt personalkostnaderna och användningen av inhyrd arbetskraft inom småbarnspedagogiken, vilka blev större än budgeterat. Antalet studerandeår inom yrkesutbildningen överskred det som planerades i budgeten med över 1 400 studerandeår i enlighet med ett tilläggstillstånd.
2 10 03 Ersättningar och understöd
Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 178 288 000 euro, vilket bör få överskridas med 3 600 000 euro.
Det anslag som hade reserverats för hemkommunsersättningar överskrids, eftersom finansministeriet har på grund av ett räknefel rättat till grunddelen för hemkommunsersättningar så att den är cirka 420 euro större än det som fastställdes för 2024.
Stadsmiljösektorn
3 10 08 Tjänster och tillstånd
Budgetmomentets verksamhetsbidrag för 2024 uppgick till 34 527 000 euro, vilket bör få underskridas med 3 000 000 euro.
Inkomsterna på budgetmomentet underskrids mer än utgifterna på budgetmomentet. De avgiftsinkomster som tas ut för tillfällig användning av allmänna områden för byggplats har ökat betydligt under de senaste åren, men blir minde under det innevarande året än 2023. Inkomsterna från parkeringstillstånden ökar från fjolårets nivå, men ökningen blir mindre än budgeterat. Staden kan inte anpassa utgifterna på budgetmomentet tillräckligt för att täcka underskridandet.
3 10 09 Underhåll av allmänna områden
Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 102 382 000 euro, vilket bör få överskridas med 1 600 000 euro.
Behovet av överskridning beror på kostnaderna för snömottagningsverksamheten. Stara tar ut en mottagningsavgift av de som kommer med snö till mottagningsplatsen och fakturerar stadsmiljösektorn för skillnaden mellan kostnaderna och mottagningsavgifterna för snöbehandlingen. Kostnadsökningen beror bland annat på de strama villkoren av miljötillståndet för och begränsningarna i snömottagningsverksamheten på Ärtholmen. Avsikten är att höja mottagningsavgiften så att den motsvarar kostnaderna.
Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
5 10 Social-, hälsovårds- och räddningstjänster
Budgetkapitlets verksamhetsbidrag för 2024 uppgick till -2 691 055 000 euro, vilket bör få underskridas med 12 600 000 euro.
Behovet av underskridning beror i synnerhet på behovet av att täcka ett underskott på HUS-sammanslutningsnivå, vilket innebär att Helsingfors stads betalningsandel blir 9,5 miljoner euro högre än budgeterat. Dessutom ökar utgifterna för köpta funktionshindertjänster, institutionsvård på specialnivå inom barnskyddet och den elevvård som fostrans- och utbildningssektorn producerar samt personalkostnaderna vid tjänsten välbefinnande och hälsa för barnfamiljer. Sektorns bindande ekonomiska mål uppnås inte eftersom utgifterna ökade mer än väntat.
Överskridning av anslag och underskridning av verksamhetsbidragen
Överskridningarna i anslag i kommun-Helsingfors driftsekonomi uppgår till totalt 33 400 000 euro och verksamhetsbidraget underskrids med totalt 3 000 000 euro. Verksamhetskostnaderna och verksamhetsbidragen i stadsmiljösektorns budgetkapitel utfaller som helhet i enlighet med de anslag som stadsfullmäktige tidigare fastställde, eftersom den besparing som ackumuleras på sektorns andra budgetmoment täcker underskridningen av verksamhetsbidraget på budgetmomentet 3 10 08 Tjänster och tillstånd och överskridningen av utgiftsanslag på budgetmomentet 3 10 09 Underhåll av allmänna områden.
Försämringen av verksamhetsbidraget för social-, hälsovårds- och räddningstjänster på 12 600 000 euro förutsätter inte statlig tilläggsfinansiering. I budgeten som stadsfullmäktige har godkänt är verksamhetsbidraget sektorns bindande post, men med tanke på den lagstiftning som styr social och hälsovård samt räddningsväsendet är räkenskapsperiodens resultat det centrala nyckeltalet. Enligt den lagstiftningen ska underskottet i räkenskapsperiodens resultat täckas med överskott från tidigare räkenskapsperioder eller i ekonomiplaner inom en viss period. Underskottet i den innevarande räkenskapsperiodens resultat kommer att bli endast 4,9 miljoner euro tack vare ränteintäkter och lägre avskrivningar än planerat och kan täckas med överskott från tidigare räkenskapsperioder (år 2023).
Kaupunginhallitus 25.11.2024 § 732
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto oikeuttaa kaupunginkanslian, kasvatus- ja koulutuslautakunnan, kaupunkiympäristölautakunnan sekä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan ylittämään vuoden 2024 talousarvioon merkityt määrärahat sekä alittamaan toimintakatteet seuraavasti:
Esittelijä
Lisätiedot
Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36279
Detta beslut publicerades 18.12.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Mauno Rönkkö, specialplanerare, telefon: 09 310 36279