Eräiden 2024 talousarvioon merkittyjen käyttötalouden määrärahojen ylittäminen ja toimintakatteiden alittaminen

HEL 2024-014752
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 272 §

Överskridning av vissa bindande anslag och underskridning av verksamhetsbidrag i 2024 års budget

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige bemyndigade stadskansliet, fostrans- och utbildningsnämnden, stadsmiljönämnden och social-, hälsovårds- och räddningsnämnden att överskrida anslag och underskrida verksamhetsbidrag i 2024 års budget enligt följande:

Budgetmomentet 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
anslag i budgeten 78 000 000 euro
anslaget överskrids med 8 000 000 euro
Budgetmomentet 2 10 01 Tjänster som staden tillhandahåller
anslag i budgeten 1 321 206 000 euro
anslaget överskrids med 20 200 000 euro
Budgetmomentet 2 10 03 Ersättningar och understöd
anslag i budgeten 178 288 000 euro
anslaget överskrids med 3 600 000 euro
Budgetmomentet 3 10 08 Tjänster och tillstånd 
verksamhetsbidrag i budgeten 34 527 000 euro
verksamhetsbidraget underskrids med 3 000 000 euro
Budgetmomentet 3 10 09 Underhåll av allmänna områden
anslag i budgeten 102 382 000 euro
anslaget överskrids med 1 600 000 euro
Budgetmoment 5 10 Social-, hälsovårds- och räddningstjänster
verksamhetsbidrag i budgeten −2 691 055 000 euro
verksamhetsbidraget underskrids med 12 600 000 euro

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Centralförvaltningen

1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition

Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 78 000 000 euro, vilket bör få överskridas med 8 000 000 euro.

Behovet av överskridning beror på att antalet mottagare av arbetsmarknadsstöd har ökat. Antalet långtidsarbetslösa, dvs. de som varit arbetslösa i över tolv månader, har ökat under slutet av året. I januari–september 2024 var antalet personer som mottog kommunalt delfinansierat arbetsmarknadsstöd i genomsnitt 360 personer högre än ett år tidigare och minskningen av de betalda förmånerna i euro på grund av förändringar i arbetslöshetsskyddet räcker inte till att täcka det utgiftstryck som det ökade kundantalet medför.

Fostrans- och utbildningssektorn

2 10 01 Tjänster som staden tillhandahåller

Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 1 321 206 000 euro, vilket bör få överskridas med 20 200 000 euro.

Behovet av överskridning beror i synnerhet på ökningen i antalet studerandeår inom yrkesutbildningen samt personalkostnaderna och användningen av inhyrd arbetskraft inom småbarnspedagogiken, vilka blev större än budgeterat. Antalet studerandeår inom yrkesutbildningen överskred det som planerades i budgeten med över 1 400 studerandeår i enlighet med ett tilläggstillstånd.

2 10 03 Ersättningar och understöd

Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 178 288 000 euro, vilket bör få överskridas med 3 600 000 euro.

Det anslag som hade reserverats för hemkommunsersättningar överskrids, eftersom finansministeriet har på grund av ett räknefel rättat till grunddelen för hemkommunsersättningar så att den är cirka 420 euro större än det som fastställdes för 2024.

Stadsmiljösektorn

3 10 08 Tjänster och tillstånd

Budgetmomentets verksamhetsbidrag för 2024 uppgick till 34 527 000 euro, vilket bör få underskridas med 3 000 000 euro.

Inkomsterna på budgetmomentet underskrids mer än utgifterna på budgetmomentet. De avgiftsinkomster som tas ut för tillfällig användning av allmänna områden för byggplats har ökat betydligt under de senaste åren, men blir minde under det innevarande året än 2023. Inkomsterna från parkeringstillstånden ökar från fjolårets nivå, men ökningen blir mindre än budgeterat. Staden kan inte anpassa utgifterna på budgetmomentet tillräckligt för att täcka underskridandet.

3 10 09 Underhåll av allmänna områden

Budgetmomentets anslag för 2024 uppgick till 102 382 000 euro, vilket bör få överskridas med 1 600 000 euro.

Behovet av överskridning beror på kostnaderna för snömottagningsverksamheten. Stara tar ut en mottagningsavgift av de som kommer med snö till mottagningsplatsen och fakturerar stadsmiljösektorn för skillnaden mellan kostnaderna och mottagningsavgifterna för snöbehandlingen. Kostnadsökningen beror bland annat på de strama villkoren av miljötillståndet för och begränsningarna i snömottagningsverksamheten på Ärtholmen. Avsikten är att höja mottagningsavgiften så att den motsvarar kostnaderna.

Social-, hälsovårds- och räddningssektorn

5 10 Social-, hälsovårds- och räddningstjänster

Budgetkapitlets verksamhetsbidrag för 2024 uppgick till -2 691 055 000 euro, vilket bör få underskridas med 12 600 000 euro.

Behovet av underskridning beror i synnerhet på behovet av att täcka ett underskott på HUS-sammanslutningsnivå, vilket innebär att Helsingfors stads betalningsandel blir 9,5 miljoner euro högre än budgeterat. Dessutom ökar utgifterna för köpta funktionshindertjänster, institutionsvård på specialnivå inom barnskyddet och den elevvård som fostrans- och utbildningssektorn producerar samt personalkostnaderna vid tjänsten välbefinnande och hälsa för barnfamiljer. Sektorns bindande ekonomiska mål uppnås inte eftersom utgifterna ökade mer än väntat.

Överskridning av anslag och underskridning av verksamhetsbidragen

Överskridningarna i anslag i kommun-Helsingfors driftsekonomi uppgår till totalt 33 400 000 euro och verksamhetsbidraget underskrids med totalt 3 000 000 euro. Verksamhetskostnaderna och verksamhetsbidragen i stadsmiljösektorns budgetkapitel utfaller som helhet i enlighet med de anslag som stadsfullmäktige tidigare fastställde, eftersom den besparing som ackumuleras på sektorns andra budgetmoment täcker underskridningen av verksamhetsbidraget på budgetmomentet 3 10 08 Tjänster och tillstånd och överskridningen av utgiftsanslag på budgetmomentet 3 10 09 Underhåll av allmänna områden.

Försämringen av verksamhetsbidraget för social-, hälsovårds- och räddningstjänster på 12 600 000 euro förutsätter inte statlig tilläggsfinansiering. I budgeten som stadsfullmäktige har godkänt är verksamhetsbidraget sektorns bindande post, men med tanke på den lagstiftning som styr social och hälsovård samt räddningsväsendet är räkenskapsperiodens resultat det centrala nyckeltalet. Enligt den lagstiftningen ska underskottet i räkenskapsperiodens resultat täckas med överskott från tidigare räkenskapsperioder eller i ekonomiplaner inom en viss period. Underskottet i den innevarande räkenskapsperiodens resultat kommer att bli endast 4,9 miljoner euro tack vare ränteintäkter och lägre avskrivningar än planerat och kan täckas med överskott från tidigare räkenskapsperioder (år 2023).

Stäng

Kaupunginhallitus 25.11.2024 § 732

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto oikeuttaa kaupunginkanslian, kasvatus- ja koulutuslautakunnan, kaupunkiympäristölautakunnan sekä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan ylittämään vuoden 2024 talousarvioon merkityt määrärahat sekä alittamaan toimintakatteet seuraavasti:

Talousarviokohta 1 50 05 Työmarkkinatuen kuntaosuus, kaupunginkanslian käytettäväksi
määräraha talousarviossa 78 000 000 euroa
määrärahan ylitys 8 000 000 euroa
Talousarviokohta 2 10 01 Kaupungin tuottamat palvelut
määräraha talousarviossa 1 321 206 000 euroa
määrärahan ylitys 20 200 000 euroa
Talousarviokohta 2 10 03 Korvaukset ja avustukset
määräraha talousarviossa 178 288 000 euroa
määrärahan ylitys 3 600 000 euroa
Talousarviokohta 3 10 08 Palvelut ja luvat
toimintakate talousarviossa 34 527 000 euroa
toimintakatteen alitus 3 000 000 euroa
Talousarviokohta 3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito
määräraha talousarviossa 102 382 000 euroa
määrärahan ylitys 1 600 000 euroa
Talousarvioluku 5 10 Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut
toimintakate talousarviossa −2 691 055 000 euroa
toimintakatteen alitus 12 600 000 euroa
Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36279

mauno.ronkko@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 18.12.2024

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Mauno Rönkkö, specialplanerare, telefon: 09 310 36279

mauno.ronkko@hel.fi

Bilagor

1. Kasvatus- ja koulutuslautakunta 12.11.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Kaupunkiympäristölautakunta 12.11.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Kaupunkiympäristölautakunta 12.11.2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.