Hankinta, Kuninkaankartanonsaaren kivityöurakka 2024, lisätyö 2, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-016445
Ärendet har nyare handläggningar
§ 74

Suorahankinta, muutostyöpäätökset nro 2 ja 3, Kuninkaankartanonsaaren kivityöurakka 2024

Enhetschef

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hyväksyä Peab Industry Oy:n 20.10.2024 ja 17.12.2024 antamien lisätyötarjousten mukaiset työvaiheet käytettäviksi Kuninkaankartanonsaaren kivityöurakassa.

Lisätyötarjous nro 2, 21.10.2024:

LT2.1: Nupukiveys 140x140x220mm, sekavärinen, pinta ristipäähakattu, reunat sahattu, urakoitsijan materiaali asennettuna portaikon alle, arvioitu tarve 16 m2, yksikköhintaan 295,00 euroa / m2.

Lisätyötarjous nro 3, 17.12.2024:

LT3.1: Uran sahaus ja kaivu asfalttiin, arvioitu tarve 60 m, yksikköhintaan 33,00 euroa / metri.

LT3.2: Kenttäkiveys, 1-3 kiven kaistale, maakosteaan betoniin, arvioitu tarve 100 m, yksikköhintaan 49,00 euroa / metri.

LT3.3: Vanhojen reunakiviaskelmien muutostyö, tilaajan materiaalista työstettynä, arvioitu tarve 1 erä, yksikköhintaan 720,00 euroa / erä.

Lisätöiden ennakoitu arvo yhteensä on 12 320 euroa (ALV 8 c §).

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Kuninkaankartanonsaaren puistoalueen peruskorjaus on Kaupunkiympäristön toimialan / Rakennukset ja yleiset alueet yksikön, Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osastolta tilaama ja rahoittama rakennushanke. Staran toteuttamaan hankkeeseen kuuluva kivityöurakka on tyypillinen alihankinta jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen ja materiaalihankintaan keskittynyttä aliurakointia.

Kivityöurakan hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus Kuninkaankartanonsaaren kivityöurakasta on julkaistu 6.3.2024 Hilmassa ja Tarjouspalvelussa tunnuksella HEL 2024-001705. Edullisimman tarjouksen antanut Peab Industri Oy valittiin urakoitsijaksi Staran toimitusjohtajan päätöksellä HEL 2024-001705 / 8.4.2024 / 46 §.

Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi tehdä lisätilauksen, joka ei muodosta olennaista muutosta alkuperäiseen sopimukseen eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta on katsottava olevan kyse silloin, kun lisätilausten yhteenlaskettu arvo rakennusurakassa on korkeintaan 15 % alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta.

Tarjouspyyntöön ja sopimukseen on sisältynyt lisähankintamahdollisuus koskien Rakennusurakoiden yleisissä sopimusehdoissa (YSE 1998) tarkoitettujen urakan suorittamiseksi tarpeellisten lisä- ja muutostöiden hankkimista varten. Lisätöiden ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa.

Yksikönjohtajalla on oikeus tilata lisä- ja muutostöitä rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 20.6.2017 / 7 § mukaisesti.

Lisätyön tarve on aiheutunut työn toteutuksen aikana tapahtuneista suunnitelmamuutoksista. Alkuperäisessä tarjouspyynnössä ei osattu ennakoida pihan vanhoista rakenteista ja suunnitelmien puutteellisuudesta aiheutuneita muutoksia työn sisällössä ja suunnitelmissa. Siksi sopimusta joudutaan täydentämään kesken urakkakauden.

Nupukiveys teräsportaikon alle ei ollut mukana alkuperäisessä tarjouspyynnössä. Parkkiruutujen nupukiviraidan asennustapa muuttui valmiiseen päällysteeseen tehtäväksi uransahaukseksi ja kaivuksi. Kenttäkiveystä kapeaksi kaistaleeksi asennettuna reunakiven ja aidan väliin ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassa. Vanhan kiviportaikon sovittaminen ja muokkaaminen uuteen pihaan sopivaksi ei myöskään kuulunut alkuperäiseen tarjouspyyntöön.

Kohteessa toimivalta kiviurakoitsijalta pyydettiin lisätyötarjous näistä töistä. Työt sopivat aikataulullisesti ja työteknisesti kiviurakoitsijan toteutettavaksi. Tarjotut lisätyöt sisältävät sekä tarpeellisen materiaalin hankinnan ja työstämisen, että asennuksen. Saatuja lisätyötarjouksia voidaan pitää hyväksyttävänä sekä hintatasoltaan että toimitusehdoiltaan.

Urakassa on aiemmin tehty yksi lisätyöpäätös teräksisestä reunalistasta arvoltaan 17 955,00 euroa (ALV 8 c §). Aiemmin hankitun lisätyön ja nyt päätettävien lisätöiden yhteenlaskettu ennakoituarvo on noin yhdeksän prosenttia koko hankinnan enimmäisarvosta. Urakassa suorittamatta olevien töiden osalta ei ole näköpiirissä tarvetta lisätöille. Sopimuksen enimmäisarvo tai yksikönjohtajalle myönnetty lisätilausoikeus eivät ylity tämän lisätyöpäätöksen johdosta.

Lisätyönä tilattavat työvaiheet:

"LT2.1: Nupukiveys 140x140x220mm, sekavärinen, pinta ristipäähakattu, reunat sahattu, urakoitsijan materiaali asennettuna portaikon alle, arvioitu tarve 16 m2, yksikköhintaan 295,00 euroa / m2, ennakoitu arvo 4 720,00 euroa (ALV 8 c §)".

"LT3.1: Uran sahaus ja kaivu asfalttiin, arvioitu tarve 60 m, yksikköhintaan 33,00 euroa / metri, ennakoituarvo 1 980,00 euroa (ALV 8 c §)".

"LT3.2: Kenttäkiveys, 1-3 kiven kaistale, maakosteaan betoniin, arvioitu tarve 100 m, yksikköhintaan 49,00 euroa / metri, ennakoituarvo 4 900,00 euroa (ALV 8 c §)".

"LT3.3: Vanhojen reunakiviaskelmien muutostyö, tilaajan materiaalista työstettynä, arvioitu tarve 1 erä, yksikköhintaan 720,00 euroa / erä (ALV 8 c §)".

lisätään urakan puitesopimukseen 4700003124. KTR:n tekninen tuki seuraa urakan toteutumista ja raportoi siitä.

Detta beslut publicerades 20.12.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Beslutsfattare

Rainer Sirén
yksikönjohtaja

Bilagor

1. Lisätyötarjous nro 2
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Lisätyötarjous nro 3
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.