Virkasuhteen täyttäminen, huoltovarmuuspalvelut, jatkuvuus ja valmius -yksikön päällikkö, SOTEPE-05-41-24

HEL 2024-017299
Ärendet har nyare handläggningar
§ 50

Virkasuhteen täyttäminen, huoltovarmuuspalvelut, jatkuvuus ja valmius -yksikön päällikkö, SOTEPE-05-41-24

Räddningskommendör

Päätös

Pelastuskomentaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastatteluissa osoitetun soveltuvuuden perusteella sairaanhoitaja (YAMK) ********** jatkuvuus ja valmius -yksikön päällikön virkaan erikseen sovittuna aikana viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaika on kuusi (6) kuukautta.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole voimassa olevaa turvallisuusselvitystä, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Pelastuskomentaja päätti ottaa varalle siltä varalta, että virkaan otettu ei ota virkaa vastaan turvallisuusjohtamisen ja riskienhallinnan tradenomi (YAMK) **********

Päätöksen perustelut

Yksikön päällikön virka tuli avoimeksi 16.9.2024.

Toimivalta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan huoltovarmuuspalveluihin sijoittuvan jatkuvuus ja valmius yksikön päällikön virkaan ottaa pelastuskomentaja.

Viran tehtäväkuvaus

Jatkuvuus ja valmius yksikön päällikön tehtävänä on johtaa pelastuslaitoksen normaali- ja poikkeusoloihin liittyvää valmiussuunnittelua ja jatkuvuuden hallinnan suunnittelua, varmistaen pelastuslaitoksen palvelutuotannon toimintakyvyn kaikissa olosuhteissa.

Tehtävässä vastataan pelastuslaitoksen tila- ja henkilöturvallisuuden teknisistä järjestelmistä ja prosesseista sekä kriittisten järjestelmien toimivuudesta ja kehittämisestä.

Substanssiasioiden rinnalla keskeinen tehtävä on johtaa yksikön henkilöstöä ja toimintaa sekä kehittää yksikön suorituskykyä.

Kelpoisuus

Yksikön päällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito, tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä kokemus esihenkilötyöstä.

Perustuslain (125 §) mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Ennen virkasuhteen alkamista valitun tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen henkilöturvallisuusselvitys ja huumausainetestaus.

Lisäedellytykset/arvostukset

Keskeiset tehtävät liittyvät pelastuslaitoksen toimipisteiden turvallisuuteen sekä pelastuslaitoksen valmiussuunnitteluun ja jatkuvuudenhallintaan normaali- ja poikkeusoloissa. Tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää vahvaa kokemusta kokonaisturvallisuuden johtamisesta ja kykyä tehdä tiivistä yhteistyötä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kanssa yhteisen turvallisuuden ja valmiuden kehittämiseksi. Tehtävässä korostuu kyky hahmottaa ja kehittää turvallisuutta niin strategisella kuin operatiivisella tasolla, tuottaa analyysejä toimintaympäristön muutoksista ja ylläpitää pelastuslaitoksen turvallisuustilannekuvaa. Lisäksi arvostetaan kykyä toimia pelastustoimen alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä sidosryhmissä.

Hakuilmoituksessa odotettiin hakijan olevan taitava ja innostunut ihmisten johtaja. Helsingin kaupungin johtamistyötä ohjaavat johtamisen kulmakivet – näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky – määrittävät hakijan luontaista työtapaa. Hakijan tulee olla tottunut työskentelemään valmentavalla otteella, huomioiden ihmisten erilaisuuden ja voimavarat, sekä pitää työskentelystä ihmisten kanssa.

Valinnassa arvostetaan ratkaisukeskeistä, joustavaa, oikeudenmukaista ja tasapuolista toimintatapaa, kykyä johtaa muutosten keskellä ja kiireessä sekä erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja tiimin johtamisessa ja inspiroimisessa. Määrätietoinen työskentely ja vahva tavoitehakuisuus esihenkilöroolissa ovat merkittäviä tekijöitä.

Tehtävässä kehitetään pelastuslaitoksen turvallisuuskulttuuria ja uusia toimintatapoja. Tärkeänä pidetään tahtoa ja kykyä kehittää työyhteisöä sekä kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneita toimintamalleja. Lisäksi arvostetaan kykyä vahvistaa ja kehittää pelastuslaitoksen toimintakulttuuria eteenpäin.

Edellä mainittujen lisäksi hakemuksessa nostettiin esille seuraavia arvostettuja kokonaisuuksia:

  • pelastuslaitoksen omaan toimintaan liittyvä riskienhallinta ja
  • pelastuslaitoksen kokonaisturvallisuuden tilannekuvan hallinta
  • kyky toteuttaa valmius- ja turvallisuuskoulutuksia pelastuslaitoksen henkilöstölle
  • kokemusta pelastustoimen kriittisten järjestelmien ja suorituskykyjen kehittämisestä
  • tila- ja henkilöstöturvallisuusprosessin hallinta ja kehittäminen
  • yksikön toiminnan budjetointi, hankinnat, sopimusten valmistelu ja toimittajayhteistyö.

Hakuprosessi

Yksikön päällikön virka on ollut julkisesti haettavana 16.9.2024 –11.10.2024 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä sähköisesti luettavissa TE-toimiston, Joblyn ja Duunitorin ilmoituskanavissa.

Määräajassa hakemuksen jätti kaksikymmentäyksi (21) hakijaa. Vaadittu kelpoisuus oli kahdellakymmenellä (20) hakijalla. Kaksi hakijaa veti hakemuksensa rekrytointiprosessin aikana.

Ensimmäisellä kierroksella haastateltiin kolmetoista (13) hakijaa. Ensimmäisen kierroksen haastattelut suorittivat 18.10.2024-25.10.2024 huoltovarmuuspäällikkö ********** ja johtava HR-asiantuntija **********

Toiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin viisi (5) haastatteluiden perusteella soveltuvinta hakijaa. Toisen kierroksen haastatteluihin kuului aikarajattu ennakkotehtävä, joka liittyi pelastustoimen turvallisuustilanteen arviointiin. Toisen kierroksen haastattelut suorittivat 12.11.2024-19.11.2024 pelastuskomentaja ********** huoltovarmuuspäällikkö ********** ja johtava HR-asiantuntija **********

Toisen kierroksen jälkeen kahdelle (2) kärkihakijalle tehtiin henkilöarviointi. Henkilöarvioinnin toteutti 26.11.2024 Psycon Oy.

Kärkihakijoiden kuvaus

********** on koulutukseltaan tradenomi (YAMK) turvallisuusjohtaminen ja riskienhallinnan alalta. Hän on työskennellyt keskikokoisessa kaupungissa turvallisuus- ja valmiuspäällikkönä. Hänellä on myös työkokemusta riskienhallintapäällikön sekä turvallisuuspäällikön tehtävistä keskikokoisissa kaupungeissa, riskienhallintapäällikön sekä turvallisuus- ja työsuojelupäällikön tehtävistä ammattikorkeakoulussa.

********** on koulutukseltaan sairaanhoitaja (YAMK). Hän on työskennellyt eräällä pelastuslaitoksella palopäällikön tehtävissä. Hänellä on myös kokemusta hyvinvointialueelta varautumisen ja valmiussuunnittelun erityisasiantuntijan ja HUS:n perussopimuksen valmisteluun liittyvästä projektipäällikön tehtävästä. Tämän lisäksi hänellä on työkokemusta kriisityön vastaavana, suuronnettomuusvastaavana, valmiustyöryhmän koordinaattorina ja yrittäjänä.

Kärkihakijoiden ansioiden vertailu toimenkuvaan ja toisiinsa

Kummallakin toisen kierroksen jälkeen jatkoon valitulla hakijalla on kokemusta valmiussuunnittelun ja jatkuvuudenhallinnan tehtävistä. Molemmilla arvioitiin olevan lisäksi vahvat vuorovaikutustaidot sekä hyvä ymmärrys ja näkemyksellisyys haettavan tehtävän toiminnasta ja kehittämisestä. Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivet näkyvät kaikkien toisella kierroksella haastateltujen hakijoiden johtamisessa ja toimintatavoissa, hieman eri painotuksin. Molempien kärkihakijan nähtiin soveltuvan hyvin osaksi Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen työyhteisöä.

********** osoitti pohtivaa ja suunnitelmallista työotetta haastatteluissa. Hän ottaa omaa vastuuta sekä vie asiat tunnollisesti eteenpäin. Hänen sosiaalinen tyylinsä on selkeä ja asiallinen, ja hänellä on hyvät viestintä- ja argumentointivalmiudet. Hän varmistaa asioiden taustat ja toimii sääntöjä sekä tavoitteita kunnioittavalla asenteella, ollen toiminnassaan selkeäpiirteinen.

Hakijalla on erinomaiset valmiudet asioiden jäsentämiseen ja hän kykenee keskittymään tilanteiden kannalta keskeisiin teemoihin. Hänellä on hyvät valmiudet priorisointiin ja organisoituneeseen toimintaotteeseen.

Hakija huolehtii myös hyvästä laadusta työskentelyssään. Hän on ongelmien ratkaisijana itsenäinen, mutta osaa tunnistaa oman osaamisensa rajat. Henkilöjohtajana hänestä välittyy rakentava ja maltillinen vaikutelma, ja hän kykenee tarvittaessa antamaan myös toisille tilaa. Henkilöstöjohtajana hänen ei arvioitu kuitenkaan yltävän virkaan esitettävän tasolle.

Hakijalla on kokemusta valtio- ja kuntasektorin turvallisuus- ja riskienhallinnan tehtävistä asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä. Hänellä on kattavaa osaamista strategisen ja operatiivisen tason valmiussuunnittelusta erilaisista organisaatioista, mukaan lukien turvallisuusalan viranomaiset ja muut turvallisuuskriittiset toimijat. Hänellä on kokemusta organisaation kokonaisvaltaisen riskienhallinnan kehittämisestä sekä laaja-alainen kokemus eri viranomaisten toimintamalleista ja tilannekuvan tuottamisesta organisaation johdolle.

Hakijalla on ymmärrys pelastustoimen kokonaisturvallisuudesta ja toiminnasta, mutta tältä osin hänen ei kuitenkaan arvioitu yltävän virkaan esitettävän tasolle.

Hakija pystyy arvioimaan yhteiskuntaan kohdistuvien häiriötilanteiden vaikutusta analyyttisesti ja omaa vahvan kokemuksen turvallisuussuunnittelusta, valmiussuunnittelusta ja jatkuvuuden hallinnasta. Hänellä on erittäin vahvaa osaamista ja näkemystä turvallisuustekniikasta, kameravalvonnasta ja avainhallinnasta. Henkilöturvallisuuden järjestelyissä, kuten turvallisuusselvitysprosessissa, hän osoitti hyvää osaamista.

Hänellä on kokemusta kriittisistä johtamisjärjestelmistä, mutta näiden osalta hänen ei arvioitu yltävän virkaan esitettävän tasolle.

Hakijalla on kokemusta hankinnoista, sopimusneuvotteluista ja budjetoinnista esihenkilötasolla.

Hän on tottunut ja rauhallisen luonteva esiintyjä, ja hänen tuottamansa kirjallinen aineisto on erittäin selkeää ja havainnollista.

********** osoitti haastattelussa vahvaa orientaatiota asioiden kehittämiseen ja ratkaisukeskeisyyttä. Hän on viestinnässään suora ja nopeasti asian ytimeen menevä. Hänellä on erittäin tavoitteellinen ja määrätietoinen työote, luottamus omiin taitoihin ja kyky edetä asioissa tehokkaasti ja varmaotteisesti.

Hakijalla on päätöksentekotaitoa ja halu edistää asioita reippaalla ja proaktiivisella otteella. Hän osoitti kykyä linjata asioita jämäkästi ja aloitteellisesti. Ajattelutyyli näyttäytyy loogisena ja realistisena. Hänellä on rohkeutta tuoda omat ajatuksensa ytimekkäästi esiin, eikä hän arastele tarvittaessa myöskään kriittisempien tai haasteellisempien tilanteiden käsittelyä ja ohjaamista.

Esihenkilönä hän toimii ratkaisuja hakevalla ja päämääräkeskeisellä asenteella, tarttuu tekemiseen ja vie asioita eteenpäin. Hän asettaa johdettavilleen selkeitä tavoitteita ja varmistaa heidän onnistumisensa.

Hakijalla on runsas kokemus valmiuteen ja jatkuvuuteen painottuvien pelastus- ja sote-alan esihenkilö- ja asiantuntijatehtävistä, joissa painottuu alueellinen yhteistyö moniviranomaisverkostossa. Hänellä on monipuolista kokemusta sekä strategisen tason että operatiivisen tason valmiussuunnittelusta, erityisesti varautumisen ja väestönsuojelun sekä jatkuvuudenhallinnan sisäisistä alueellisista ja valtakunnallisista verkostoista. Hän on toiminut pelastustoimen johtokeskustoimintojen jatkuvuudenhallinnan kehittämisessä sekä tukenut johtamisen tilanteissa tilannekuvan analysoinnissa. Hän pystyy arvioimaan yhteiskuntaan ja erityisesti pelastustoimeen kohdistuvien häiriötilanteiden vaikutusta laajasti.

Hakija on toiminut monella eri tasolla tilaturvallisuuden alueella. Henkilöturvallisuusselvitysprosesseissa hänellä on näyttöä prosessien kehittämisestä.

Hänellä on kokemusta pelastustoimen kriittisistä johtamisjärjestelmistä, muun muassa suurtehohälyttimistä ja niiden käyttösuunnitelmista sekä johtamisjärjestelmien kehittämisestä operatiivisella tasolla.

Hakijalla laaja ymmärrys ja selkeä näkemys pelastustoimen turvallisuudesta kokonaisuutena sekä siihen vaikuttavista osatekijöistä, mm. pelastustoimen oman toiminnan kannalta tärkeistä huoltovarmuudellisista tekijöistä.

Hakijalla on kokemusta budjetoinnista esihenkilötasolla. Hankintojen ja sopimusten osalta hän on toiminut sekä teknisenä että kaupallisena käsittelijänä. Hänellä on vahvaa osaamista ja näyttöä merkittävien projektien johtamisesta, erityisesti sote-alalta.

Esiintyjänä hän on kokenut ja vakuuttava. Hänen laatimansa esitysmateriaali on erittäin laadukasta ja havainnollista.

Hakemusten sekä haastatteluun liittyvien tehtävien perusteella ********** osoitti kokonaisuutena arvioiden eniten tehtävänimikkeen tehtävissä edellytettäviä vahvuuksia, erityisesti vahvaa kykyä johtaa työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia sekä osallistaa ja innostaa henkilöstöä. Lisäksi hän on osoittanut työssään erinomaista tuloksellisuutta kehittää valmiuteen ja jatkuvuudenhallintaan liittyviä toimintamalleja. Hänellä on laaja-alainen kokemus sosiaali- ja terveysalan sekä pelastusalan palvelutuotannosta ja esihenkilötehtävistä. Hänellä on näyttöjä pelastustoimen sekä SOTE-alan valmius- ja jatkuvuussuunnittelusta sekä isojen valmiusharjoitusten suunnittelusta ja koordinoinnista. Hänellä on erittäin vahva projektien johtamisen kokemus paikallisella ja alueellisella tasolla.

Detta beslut publicerades 31.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Arto Kolehmainen, huoltovarmuuspäällikkö, puhelin: 09 310 31450

arto.kolehmainen@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Bilagor

1. Hakijaluettelo
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.