Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 3.
kaupunginhallituksen jaostot | |
- konsernijaosto | |
- elinkeinojaosto | |
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta | 16.1.2024 |
lautakunnat ja niiden jaostot | |
kasvatus- ja koulutuslautakunta | 16.1.2024 |
- suomenkielinen jaosto | |
- ruotsinkielinen jaosto | |
kaupunkiympäristölautakunta | 16.1.2024 |
- ympäristö- ja lupajaosto | 18.1.2024 |
- rakennusten ja yleisten alueiden jaosto | |
kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta | 16.1.2024 |
- kulttuurijaosto | |
- liikuntajaosto | |
- nuorisojaosto | |
sosiaali-, terveys ja pelastuslautakunta | 16.1.2024 |
- sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan pelastusjaosto | |
- sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan yksilöasioiden jaosto | |
johtokunnat | |
- palvelukeskusliikelaitos | |
- taloushallintopalveluliikelaitos | |
- työterveysliikelaitos | |
- rakentamispalveluliikelaitos | 17.1.2024 |
- liikenneliikelaitos | 18.1.2024 |
keskusvaalilautakunta yleishallinnon osalta | |
pormestari | |
apulaispormestarit | |
- kasvatuksen ja koulutuksen toimiala | |
- kaupunkiympäristön toimiala | |
- kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala | |
- sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala | |
kaupunginkanslian viranhaltijat | |
henkilöstökassatoimikunta |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että se ei ota käsiteltäväkseen kaupunkiympäristölautakunnan päätöstä 9.1.2024 § 4, jonka otto-oikeusharkinnan kaupunginhallitus jätti pöydälle 15.1.2024.
Käsittely
Vastaehdotus:
Daniel Sazonov: ”Kaupunginhallitus päättää käyttää Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 3 §:n mukaista otto-oikeuttaan kaupunkiympäristölautakunnan 9.1.2024 asialistan kohtaan 4. Länsi-Helsingin raitiotie (a-asia).
Kaupunginhallitus katsoo, että otto-oikeuden käyttämiselle on sekä päätöksentekoprosessiin että hankkeen sisältöön liittyvät perusteet.
Kaupunginhallitus katsoo, että hankkeen ja siihen liittyvien kokonaisuuksien laajuus edellyttää asiassa päätöksentekoa vähintään kaupunginhallituksen tasolla. Kaupunginhallitustasoinen päätöksenteko varmistaa kaupunkiyhteisen valmistelun täysimääräisen toteutumisen ja kokonaisuuteen liittyvien eri näkökulmien perusteellisen tarkastelun.
Päätöksenteon aikana on esimerkiksi käynyt ilmi, että hankkeen kannattavuuslaskelmat tarkentuvat vielä tammi-helmikuun aikana. Kaupunginhallituksen tasolla tapahtuva päätöksenteko mahdollistaisi myös tämän aineiston huomioon ottamisen.
Yleissuunnitelmavaiheen jälkeen hanketiedoissa ja -laajuuksissa on tapahtunut selkeitä muutoksia. Hankelaajuutta on hankesuunnitelman mukaan kasvatettu kymmenellä kokonaisuudella. Taloudellisten vaikutusten osalta esimerkiksi arvio hankkeen vaikutusalueelta saatavista tonttituloista on tarkentunut siten, että tonttitulot ovat laskeneet yleissuunnitelmavaiheesta 81 miljoonaa euroa ja arvio kalustohankinnan kustannuksesta, joka on kasvanut 29 miljoonaa euroa. Lisäksi hankkeen seurauksena joukkoliikennematkojen kokonaismäärän ennakoidaan nyt laskevan suhteessa vertailuvaihtoehtoon.
Asian käsittely kaupunginhallituksessa mahdollistaa kaupunginhallitustasoisen arvioinnin siitä, onko hanke muuttunut yleissuunnitelmavaiheesta niin olennaisin osin, että se tulisi käsitellä uudestaan kaupunginvaltuustossa.
Päätöksentekoprosessiin liittyvien näkökohtien lisäksi kaupunginhallituksen tulee hankkeen merkittävyyden takia päästä arvioimaan siihen liittyviä sisällöllisiä kysymyksiä. Kaupunginhallituksessa on perusteltua uudelleenarvioida hankkeen laajuutta.
Nyt käytettävissä olevien tietojen perusteella jatkovalmistelun osana olisi perusteltua fokusoida hanketta niin, että sen taloudellinen kestävyys ja kaupunki- ja yhteiskuntataloudellinen vaikuttavuus paranevat. Hanke tulisi rajata koskemaan vain Huopalahdentien / Huopalahdentien ja Vihdintien osuutta, jolle jatketaan kantakaupungin raitiotieverkkoa bulevardikaupunkirakenteella sekä kantakaupungin raitiotien liikennejärjestelyjen monipuolisuuden mahdollisuutta lisääviä tarkoituksenmukaisia osuuksia. Tämä tarkoittaisi, että ainakin pikaraitiotien noin 45,2 miljoonaa euroa maksava esikaupunkiosuus, jonka kaupunkikehityksellisiä ja yhteiskuntataloudellisia hyötyjä ei voida pitää merkittävänä, jätetään toteuttamatta.
Jatkovalmistelussa tulisi myös varmistaa riittävän suuri asuntorakentamisen määrä hankkeen vaikutusalueella olevissa kaavoissa sekä ottaa huomioon, että Vihdintien länsipuolella olevien yritysten toimintaedellytykset säilyvät.
Erityistä huomiota tulisi kiinnittää sen varmitamiseen, että valtiovallan kanssa sovittu MAL-rahoituksen toteutumisen ehto siitä, että hanke on vähintään yleissuunnitelmaluonnoksen hyöty-kustannus -laskelman mukainen tai sitä kannattavampi, toteutuu. Hankkeeseen liittyvä uudelleenarviointi ei siis vaaranna, vaan päinvastoin varmistaa MAL-rahoituksen toteutumisen. Nyt esitettyjen lukujen valossa asetettujen ehtojen täyttyminen voi vaarantua. Kaupunginhallituksella on erityinen vastuu varmistaa, että MAL-rahoitukselle asetettu ehto toteutuu.”
Kannattaja: Mika Raatikainen
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Daniel Sazonovin vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 8
Paavo Arhinmäki, Shawn Huff, Minja Koskela, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Tuulia Pitkänen, Tuomas Rantanen, Anni Sinnemäki
Ei-äänet: 7
Silja Borgarsdottir Sandelin, Anniina Iskanius, Mika Raatikainen, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8–7.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 31025251