Katujen suunnittelun puitesopimus 2016−2017, sopimuskauden jatkaminen toiselle optiokaudelle 1.1.2019−31.12.2019
Katujen suunnittelun puitesopimus 2016−2017, sopimuskauden jatkaminen toiselle optiokaudelle 1.1.2019−31.12.2019
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti käyttää päätöksen YTLK 19.01.2016 § 25, dnro HEL 2015-008566 mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja oikeuttaa maankäyttö- ja kaupunkirakenteen palvelukokonaisuuden liikenne- ja katusuunnitteluyksikön jatkamaan katujen suunnittelun puitesopimusta optiokaudelle 1.1.2019−31.12.2019 voimassa olevin alkuperäisen sopimuksen mukaisin ehdoin.
Sopimusta jatketaan seuraavien konsulttitoimistojen kanssa:
Tehtävä 1. Monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu
Ramboll Finland Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
Finnmap Infra Oy
Pöyry Finland Oy
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
WSP Finland Oy
Destia Oy
Tehtävä 2. Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot
Formacad Oy
Destia Oy
Finnmap Infra Oy
KON-INS Oy
WSP Finland Oy
Pöyry Finland Oy
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
Tehtävä 3. Monialaiset suunnittelukokonaisuudet, tarveselvitykset
Destia Oy
Ramboll Finland Oy
WSP Finland Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
Tehtävä 4. Vesihuollon suunnittelu, yleis- ja rakennussuunnittelu
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
Ramboll Finland Oy
Finnmap Infra Oy
Formacad Oy
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
Tehtävä 5. Melu-, tärinä- ja runkomeluselvityksien laadinta
Akukon Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
A-Insinöörit Suunnittelu Oy
WSP Finland Oy
Ramboll Finland Oy
Tehtävä 6. Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu
LiCon-AT Oy
SEU Suomen Energia-Urakointi Oy
Ramboll Finland Oy
VALOA design Oy
WSP Finland Oy
Tehtävä 7. Ulkovalaistuksen tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat
VALOA design Oy
WSP Finland Oy
LiCon-AT Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
Ramboll Finland Oy
Optiokauden arvioitu arvo on noin 5 milj. euroa ja lisäksi hankinnan arvioitu kokonaisarvo noin 20 milj. euroa.
Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.
Päätöksen perustelut
Yleisten töiden lautakunta on 19.1.2016 § 25 tekemässään päätöksessä valinnut puitesopimuskonsulttitoimistoiksi sopimuskaudeksi 1.1.2016−31.12.2017 seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneet konsulttitoimistot:
Tehtävä 1. Monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu
Konsultti | Vertailupisteet |
Ramboll Finland Oy | 8,23 |
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy) | 8,20 |
Finnmap Infra Oy | 7,41 |
Pöyry Finland Oy | 7,32 |
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy | 7,29 |
WSP Finland Oy | 7,23 |
Destia Oy | 7,15 |
Tehtävä 2. Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot
Konsultti | Vertailupisteet |
Formacad Oy | 8,41 |
Destia Oy | 7,91 |
Finnmap Infra Oy | 7,86 |
KON-INS Oy | 7,60 |
WSP Finland Oy | 7,36 |
Pöyry Finland Oy | 7,29 |
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy | 6,94 |
Tehtävä 3. Monialaiset suunnittelukokonaisuudet, tarveselvitykset
Konsultti | Vertailupisteet |
Destia Oy | 7,60 |
Ramboll Finland Oy | 7,58 |
WSP Finland Oy | 7,41 |
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy) | 6,92 |
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy | 6,10 |
Tehtävä 4. Vesihuollon suunnittelu, yleis- ja rakennussuunnittelu
Konsultti | Vertailupisteet |
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy) | 9,00 |
Ramboll Finland Oy | 8,80 |
Finnmap Infra Oy | 8,39 |
Formacad Oy | 8,27 |
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy | 7,99 |
Tehtävä 5. Melu-, tärinä- ja runkomeluselvityksien laadinta
Konsultti | Vertailupisteet |
Akukon Oy | 8,78 |
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy) | 8,33 |
A-Insinöörit Suunnittelu Oy | 8,30 |
WSP Finland Oy | 8,03 |
Ramboll Finland Oy | 7,96 |
Tehtävä 6. Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu
Konsultti | Vertailupisteet |
LiCon-AT Oy | 8,47 |
SEU Suomen Energia-Urakointi Oy | 8,38 |
Ramboll Finland Oy | 8,14 |
VALOA design Oy | 7,99 |
WSP Finland Oy | 7,92 |
Tehtävä 7. Ulkovalaistuksen tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat
Konsultti | Vertailupisteet |
VALOA design Oy | 8,79 |
WSP Finland Oy | 8,72 |
LiCon-AT Oy | 8,28 |
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy) | 7,77 |
Ramboll Finland Oy | 7,76 |
Alkuperäinen puitesopimus oli voimassa 31.12.2017 asti. Optiokaudesta 1.2.2018−31.12.2018 on tehty päätös kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostossa 21.9.2017 § 27 sekä 2.11.2017 § 48. Tarjouspyynnön mukaan sopimusta voidaan jatkaa optiona 31.12.2019 saakka.
Katujen suunnittelun puitesopimus valmistellaan uutta organisaatiota palvelevaksi vuoden 2019 aikana.
Sopimuksen mukaan jokainen tilaaja varaa mahdollisuuden jatkaa sopimusta 31.12.2018 tai 31.12.2019 saakka alkuperäistä sopimusta vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä enintään vuosien 2018 ja 2019 ajaksi (optiokaudet). Jokainen tilaaja tekee päätöksen toisen optiovuoden käyttämisestä 10/2018 mennessä.
Alkuperäisen sopimuksen mukaisesti optiovuoden 2019 osalta sopimushintoja tarkistetaan 1.1.2019 jälkeen tilatuissa toimeksiannoissa SKOL ry:n määrittelemillä muutoksilla. Tällöin tarjouksessa annettu hinta vastaa 1/2016 indeksiä ja se tarkistetaan 1/2019 indeksillä 1.1.2019 alkaen.
Detta beslut publicerades 02.08.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Sauli Hakkarainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 39 494