Poikkeamishakemus (Vuosaari, Satamasaarentie 5)

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2016-004249
Ärendet har nyare handläggningar
§ 36

Poikkeamishakemus (Vuosaari, Satamasaarentie 5)

Markanvändningschef

Päätös

Maakäyttöjohtaja päätti hyväksyä Asunto Oy Helsingin Satamasaarentie 5:n asemakaavaa nro 11672 koskevan poikkeamishakemuksen seuraavasti:

Poikkeaminen asemakaavan kerrosluvusta, asuntojen keskipinta-alasta, autopaikkojen lukumäärästä, kerrosalan määrästä 177 k-m² (3,7% ylitys), maanalaisen pysäköinnin sijainnista ja korkeusasemasta ja yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien tilojen sijoittamisesta maan päälle sekä pelastustien sijoittamisesta istutusalueelle.

Poikkeamista autopaikkojen sijoittamisesta pihakannelle sekä asunnon parvekkeesta, maantasopihasta tai terassista ei hyväksytty.

Maakäyttöjohtaja päättää myöntää poikkeamiset seuraavilla ehdoilla:

  • Autopaikkojen laskentaohjeena saa noudattaa ”Asuntoalueiden autopaikkamäärien laskentaohjeet 2015” ohjetta.
  • Omistusasuntojen huoneistoalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa asuntoina, joissa on keittiön/keittotilan lisäksi kolme asuinhuonetta tai enemmän.
  • Jatkosuunnittelussa tulee pätevän maisemasuunnittelijan laatia pihasuunnitelma, jossa tulee suosia vettä läpäiseviä pinnoitteita kestopäällysteen sijaan erityisesti asemakaavan osoittamilla istutusalueilla. Pelastusajoneuvojen reitit tulee suunnitella osaksi pihapiirin toiminnallista kokonaisuutta.
  • Maan pinnalle kohoavat maanalaiset tilat tulee maisemoida huolellisesti osaksi ympäristön kokonaisuutta siten, että niiden vaikutus maisemaan puiston ja naapureiden suunnilta on mahdollisimman vähäinen. Puustoa tulee pyrkiä säilyttämään mahdollisuuksien mukaan.
  • Yhteistilat tulee toteuttaa rakennusvalvontaviraston "Yhteistilojen toteuttaminen asuinrakennushankkeissa"-ohjeen mukaisesti.

Hakija

Asunto Oy Helsingin Satamasaarentie 5 (jättöpäivämäärä 8.4.2016)

Rakennuspaikka

54. kaupunginosan (Vuosaari) korttelin 54080 tontti 2

Hakemus

Kahden asuinkerrostalon ja kylmän autohallin (4 977 k-m²) rakentaminen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta seuraavasti:

  1. Molempien talojen ullakkokerroksiin sovelletaan VI uI/3-määräystä, jolloin kerrosalan määrä 4 800 k-m² ylittyy 177 k-m² ullakkokerroksen verran (3,7 %).
  2. Määräys asuntojen keskimääräisestä 75 m² huoneistoalasta alitetaan (60,5 m²).
  3. Autopaikkavelvoite 1AP/95 k-m² alitetaan (1AP/124 k-m²).
  4. Pelastustie sijoittuu istutettavan alueen osalle.
  5. Rakennusten kellariin tai pihan alle rakennettavista autopaikoista 2 kpl sijoittuu kannen päälle.
  6. Yksikerroksista maanalaista pysäköintilaitosta ei voida sijoittaa kokonaan maan alle puiston puolella.
  7. Osa autopaikoista on osoitettu maanalaisen yhdyskuntatekniikan huoltoa palvelevien tilojen alueelle.
  8. Maanalaiset yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevat tilat ovat maan pinnalla.
  9. Kaavan määräämä ullakkokerroksen kerrosala, 1/3 suurimmasta kerrosalasta, on n. 138 k-m². Suunnitelmassa ullakon kerrosala on 163 k-m² (39 % suurimman kerroksen alasta).
  10. Yhdellä asunnolla ei ole parveketta, istutuksin suojattua maantasopihaa tai terassia.

Hakija perustelee hakemustaan seuraavasti:

  1. Kahden kerrostalon yhtenäinen ilme sopii kaupunkikuvallisesti paremmin ympäristöön ja korostaa maiseman korkeuseroja puiston suuntaan.
  2. Asuntojen huonestoalasta n. 53 % on toteutettu asuntoina, joissa keittiön/keittotilan lisäksi ainakin kolme asuinhuonetta ja joiden pinta-ala on vähintään 80 m².
  3. Pienten asuntojen omistajilla on suhteessa vähän autopaikkoja. Etäisyys metroasemalle on 600 m ja runkolinjan pysäkille 280 m. Kaavassa osoitetulle alueelle ei mahdu määrättyä autopaikkamäärää.
  4. Kevyen liikenteen väylää ei saa käyttää pelastustienä. Pelastustien ja nostopaikkojen sijoittaminen kannelle hallitsisivat pihan muita toimintoja ja rakenneratkaisut laskisivat kustannustehokkuutta.
  5. Maanalaisten autopaikkojen sijoittaminen hankaloittaa pikaista asiointia ja heikentää vieraspaikkojen toimivuutta. Lisäksi vaaditut autopaikat eivät mahdu osoitetulle alueelle.
  6. Alueen alainen tärkeä pohjavesialue määrittää alimman kaivuutason. Maanpinnan jyrkkyydestä johtuen kadunpuoleinen pää kallistetusta kansirakenteesta on maan tasossa toisen noustessa maan pintaan maaston muotoon sopeutuen.
  7. Kaavassa osoitetulle alueelle ei mahdu vaadittua määrää autopaikkoja.
  8. Tärkeä pohjavesialue määrittää alimman kaivuutason. Lisäksi yhdyskuntatekninen huolto on tarkoituksenmukaista järjestää esteettömästi ajoluiskan kautta.
  9. Pyritään edistämään monipuolista asuntorakentamista. Kantavat seinälinjat sanelevat kattokerroksen seinien sijaintia.
  10. Kaakkoisen julkisivun parveke asettuisi ylempien kerrosten tapaan sisäänkäynnin kohdalle. Lounaisjulkisivun muutokset häiritsisivät rakennuksen sopeutumista alueella vallitsevaan rakennustapaan.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 7.5.2008 vahvistettu asemakaava nro 11672. Asemakaavan mukaan rakennuspaikalle voi rakentaa 6-kerroksisen kerrostalon, jonka ullakkokerros voi olla 1/3 suurimman kerroksen alasta ja maanalaisen pysäköintilaitoksen. Lisäksi voidaan rakentaa yhdyskuntateknistä huoltoa palveleva maanalainen tila ilmoitetun kerrosalan lisäksi. Asuntojen keskimääräisen huoneistoalan tulee olla vähintään 75 m². Autopaikkoja tulee osoittaa 1 ap/95 k-m² ja ne on rakennettava rakennusten kellariin tai pihan alle.

Alueella on voimassa yleiskaava 2002. Alue on osoitettu kerrostalovaltaiseksi alueeksi, jossa on asumista tai toimitilaa, jota kehitetään asumisen, kaupan ja julkisten palveluiden, ympäristöhaittoja aiheuttamattomaan toimitilakäyttöön sekä alueelle tarpeellisen yhdyskuntateknisen huollon ja liikenteen käyttöön. Alue on kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittävä alue, jota kehitetään siten, että alueen arvot ja ominaisuudet säilyvät.

Helsingin uudessa yleiskaavassa (kaupunginvaltuusto 26.10.2016), alue on osoitettu Asuntovaltainen alue A3:ksi. Aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4–1,2. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata.

Nykytilanteessa alueella sijaitsee kaksi tietoliikennettä palvelevaa rakennusta. Alueella sijaitsevaa puustoa on mahdollista säilyttää ehdotettua suunnitelmaa toteutettaessa.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kirjeellä (16.5.2016). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen.

Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl.

Muistuttajan mielestä poikkeamista ei tulisi myöntää naapuritontin vuokra-asuntoyhtiön perusteella. Autopaikkojen merkittävä väheneminen suhteessa asuntojen lukumäärään tulee hänen mukaansa aiheuttamaan hallitsematonta kadunvarsipysäköintiä alueella julkisen liikenteen saavutettavuudesta huolimatta, eikä pysäköintinormista siksi tulisi poiketa. Toisen kerrostalon korottaminen kaupunkikuvallisin perustein ei ole hänen mielestään riittävä perustelu korottamiselle.

Vastine

Poikkeamishakemuksessa verrataan useassa kohdassa naapuriyhtiön tuoreeseen poikkeamispäätökseen. Tässä hakemuksessa haetut poikkeamat eivät kuitenkaan liity naapuriyhtiön päätökseen, vaan kunkin hakemuksen käsittelyssä sovelletaan tapauskohtaista harkintaa.

Autopaikkojen vähentäminen noudattaa viimeisintä kaupunkisuunnittelulautakunnassa hyväksyttyä (15.12.2015 § 411) autopaikkojen laskentaohjetta "Asuntoalueiden autopaikkamäärien laskentaohjeet 2015". Poikkeamispäätöksessä tulee hakea ratkaisuja, jotka parantavat toteutettavaa rakentamista kaavan osoittamaan tilanteeseen nähden, mikäli mahdollista. Tässä yhteydessä rakennuksen korotuksen poikkeamista perustellaan kaupunkikuvan eheytymisenä alueella, joka on voimassa olevassa yleiskaavassa merkitty kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittäväksi alueeksi, jota kehitetään siten, että alueen arvot ja ominaisuudet säilyvät.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Kiinteistöviraston tonttiosastolta, Kaupunginmuseolta, Rakennusviraston katu- ja puisto-osastolta, Liikuntavirastolta, Varhaiskasvatusvirastolta, Kiinteistöviraston Tilakeskuksesta, Pelastuslaitokselta, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:ltä, Helen Sähköverkko Oy:ltä ja Helen Oy:ltä.

Lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.

Päätöksen perustelut

Kaikkia haettuja poikkeamisia ei hyväksytä. Haettu toimenpide voidaan osittain toteuttaa seuraavin perusteluin:

  1. Ehdotettu suunnitelma eheyttää kaupunkikuvaa asemakaavaan nähden. Ehdotuksessa kerrostalot toimivat parina suuremmassa maisemassa ympäröivälle alueelle tyypilliseen tapaan ja edistävät siten kaupunkikuvan eheytymistä.
  2. Hakemuksessa ilmoitetaan käytettäväksi ma-ohjelman mukaista perheasuntoperiaatetta, jossa 50 % huoneistoalasta tulee olla asuntoja, joiden keittiön/keittotilan lisäksi tulee olla kolme asuinhuonetta. Tämä noudattaa nykyistä asumisen ja maankäytön ohjelmaa ja on siten hyväksyttävissä.
  3. Asemakaavassa olevan autopaikkanormin 1ap/95 k-m² sijaan alueella voidaan noudattaa asuintonttien pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeiden esikaupunkialueiden III-kohdan laskentaohjeita. Etäisyys lähimmälle metroasemalle on alle 600 m, joten autopaikkoja tulee rakentaa vähintään 1 ap/130 k-m².
  4. Pelastustien sijoittaminen istutusalueelle kansirakenteen sijaan hyväksytään asuntotuotannon kustannustehokkuuden lisääntymisenä. Poikkeamispäätöksen ehdoissa velvoitetaan suunnittelemaan pelastustiet osaksi pihapiirin toiminnallista kokonaisuutta. Toiminnallisuus tulee huomioida yhdistämällä pelastusreitti pihan muihin toimintoihin, jotka eivät vaadi pelastustoimintaa häiritsevää kalustamista tai kiinteitä rakenteita. Lisäksi velvoitetaan vettä läpäisevien päällysteiden käyttö pihasuunnitelmassa asemakaavassa istutusalueiksi osoitetuilla pinnoilla.
  5. Enintään 2 autopaikan sijoittamista kannen päälle ei sallita kaupunkikuvallisista syistä ja piha-alueen monipuolisten käyttömahdollisuuksien turvaamiseksi.
  6. 1-kerroksisen maanalaisen pysäköintilaitoksen sijoittaminen rinnetontille arvokkaalla pohjavesialueella johtaa hakemuksen mukaan siihen, että toisessa päässä maan alla oleva kansirakenne näkyy toisessa päässä maan pinnalla kannen kallistamisesta huolimatta. Poikkeaminen hyväksytään poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi asemakaavan toteutumista edistävänä toimenpiteenä sekä tontin tarkoituksenmukaisena käyttönä. Poikkeaminen edellyttää näkyviin jäävien seinäosien huolellista jatkosuunnittelua ja maisemointia. Maanalaisten tilojen näkymistä maisemassa voi rajoittaa esimerkiksi riittävin, ympäri vuoden peittävin istutuksin.
  7. Maanalaisen yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevan tilan saa rakentaa osoitetun rakennusoikeuden lisäksi, joten sen käyttäminen pysäköintilaitoksen laajennuksena ei aiheuta ristiriitaa rakennusoikeuden tulkitsemisessa. Riittäväksi mitoitetut yhdyskuntateknisen huollon tilat on sijoitettu osoitetulle alueelle, eikä niiden toiminta häiriinny pysäköintilaitoksen vuoksi. Poikkeaminen nähdään rakennusalan tarkoituksenmukaisena käyttönä.
  8. Alin kaivuutaso ei mahdollista yhdyskuntateknisen huollon sijoittamista maan alle. Poikkeaminen hyväksytään asemakaavan toteutumisen edistämisenä ja rakennusalan tarkoituksenmukaisena rakentamisena ja käyttönä.
  9. Poikkeaminen ullakkokerroksen kerrosalan ylityksestä hyväksytään monipuolisen asuinrakentamisen ja asuntotuotannon kustannustehokkuuden lisäämisenä. Poikkeaminen edellyttää yhteistilojen toteuttamista rakennusvalvontaviraston "Yhteistilojen toteuttaminen asuinrakennushankkeissa"-ohjeen mukaisesti laadukkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi.
  10. Parveke, istutuksin suojattu maantasopiha tai terassi tulee järjestää kaikkiin asuntoihin. Poikkeamista ei sallita.

Poikkeamisen erityiset syyt ovat asuinrakentamisen edistäminen, asemakaavan toteutumisen edistäminen, kaupunkikuvallisten tavoitteiden edistäminen, kaupunkikuvan eheyttäminen, parantaminen ja rikastuttaminen sekä tontin tarkoituksenmukainen rakentaminen ja käyttö.

Haettu toimenpide ei aiheuta päätöksessä asetetuin ehdoin haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173, 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2017, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon

Detta beslut publicerades 07.12.2024

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Petri Leppälä, arkkitehti, puhelin: 09 310 37046

petri.leppala@hel.fi

Beslutsfattare

Raimo K Saarinen
maankäyttöjohtaja