Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle ympäristöterveyden häiriötilanteiden hallinta ja yhteistyö sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla - yhteistyöverkoston loppuraporttiluonnoksesta

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-005548
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle ympäristöterveyden häiriötilanteiden hallinta ja yhteistyö sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla - yhteistyöverkoston loppuraporttiluonnoksesta

Helsingfors borgmästare

Päätös

Pormestari päätti antaa sosiaali- ja terveysministeriölle ympäristöterveyden häiriötilanteiden hallinta ja yhteistyö sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla - yhteistyöverkoston loppuraporttiluonnoksesta seuraavan lausunnon:

Raportti on tarpeellinen ja se täydentää materiaalia, jota voidaan käyttää hyväksi varautumisessa ja toiminnassa ympäristöterveyden häiriötilanteissa.

Kemikaalionnettomuuden jälkihoito

Raportissa mainitaan ympäristöterveydenhuollon rooli kemikaalionnettomuuksien jälkihoitotarpeessa. Ympäristöterveydenhuollon osaaminen ja toimintamahdollisuudet ovat kuitenkin varsin rajalliset, koska kemikaalivalvonta ei kuulu kunnan ympäristöterveydenhuollon tehtäviin. Näin ollen sille ei kerry kokemusta kemikaalien ominaisuuksien ja vaikutusten arvioinnista eikä tietoa esimerkiksi laitosten kemikaaleista, niiden kuljetuksista tai käsittely- ja varastointimääristä. Yleensä normaaliajan valvontatyö tarjoaa pohjan toimia myös häiriötilanteessa. Ympäristöterveydenhuollon mahdollisuudet pitää yllä jälkihoitotilanteessa tarvittavaa osaamista ovat siksi tässä asiassa heikot. Tämä korostaa kemiallisten uhkien osaamiskeskuksen (C-osaamiskeskus) tarpeellisuutta ja merkitystä sekä Tukesin laajan kemikaaliosaamisen hyödyntämisen tarpeellisuutta.

Evakuointi säteilyvaaratilanteessa (6.1.6)

Loppuraporttiluonnoksen mukaan päätöksen evakuoinnista tekee pelastusviranomainen Säteilyturvakeskuksen suosituksesta. Kuitenkin laajalle alueelle ulottuvasta evakuoinnista tulisi päättää valtioneuvostossa.

Laboratorioverkoston kehittämien (7.2)

Laboratoriopalveluiden saatavuus ympäristöterveydenhuollon häiriötilanteissa on tärkeää, jotta analyysitulokset saadaan mahdollisimman nopeasti. Nykyisin pääkaupunkiseudun kunnat (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) ovat huomioineet varautumisen MetropoliLabin perustamissopimuksessa ja palveluita kilpailutettaessa. Maakuntauudistuksen vaikutukset laboratorioverkostoon ja nykyisiin kuntien sopimuksiin tulisi ottaa huomioon kansallista ohjeistusta laadittaessa.

Päivystysjärjestelmän kehittäminen (7.3)

Ympäristöterveydenhuollon varautuminen virka-ajan ulkopuolella perustuu nykyisin suurelta osin viranhaltijoiden vapaaehtoiseen tavoitettavuuteen. Myöskään Eviralla tai Valviralla ei ole päivystystä lukuun ottamatta eläintautivalvonnan läänineläinlääkäripäivystystä.

Maakuntauudistusten myötä vesi- ja elintarvikevälitteisten epidemioiden selvittäminen ja siihen liittyvät lakisääteiset yhteistyöryhmät on määriteltävä uudelleen. Samassa yhteydessä on tarpeen arvioida, onko maakuntatasolla tarvetta ympäristöterveydenhuollon päivystykseen esim. vesi- tai ruokamyrkytysepidemioiden varautumiseen liittyen. Päivystyskysymys pitäisi valmistella ympäristöterveydenhuollon kokonaisuuden näkökulmasta.

Lainsäädännön muutostarpeet (7.5)

Terveydensuojelulakia on perusteltua muuttaa siten, että sosiaali- ja terveysministeriö voisi antaa kiireellisissä tapauksissa määräyksiä, jos häiriötilanne ulottuu laajalle tai on vaikutuksiltaan vakava. Tällä hetkellä sosiaali- ja terveysministeriöllä ei ole tällaista määräyksen antomahdollisuutta.

Yhteisten harjoitusten ohella on tärkeää huolehtia ympäristöterveydenhuollon varautumiseen liittyvästä koulutuksesta ja sen vastuutahosta. On syytä huomioida, että C- ja B-osaamiskeskuksen antamaa tukea tarvitaan STM:n hallinnonalan lisäksi myös MMM:n hallinnonalalla, elintarvikevaaratilanteisiin ja epidemioihin liittyen.

Säteilytilanteen kartoitus ja säteilymittaukset (7.7)

Säteilyn mittauskapasiteetin selvittäminen on tärkeää. MetropoliLab Oy:llä on käytössään sekä kenttäkäyttöön tarkoitettuja mittareita että kiinteät mittauslaitteet elintarvike- ja talousvesinäytteiden tutkimiseen. Nykyiset ympäristöterveydenhuollon käytössä olevat kenttämittarit riittävät lähinnä pistokokeenomaiseen mittaamiseen. Olisi tarpeellista selvittää valtakunnallisesti, mikä on mittareiden saatavuus esim. pelastuslaitoksilta säteilyvaaratilanteessa ja mille taholle vastuu mittarien riittävyydestä ensisijaisesti kuuluu.

Verkoston johtopäätökset ja suositukset joditablettien jakamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriön tulisi selvittää onko mahdollista saada äitiys- ja lastenneuvoloissa rutiininomaisten neuvolakäyntien yhteydessä jaettavaksi 65 mg:n joditabletteja.

Detta beslut publicerades 08.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Mer information fås av

Timo Linden, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Beslutsfattare

Jan Vapaavuori
pormestari

Bilagor

1. Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntö 8.5.2017
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.