Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän liiketoiminnan ammattitutkinnon hankinta
Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän liiketoiminnan ammattitutkinnon hankinta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että oppisopimuskoulutuksena järjestettävä liiketoiminnan ammattitutkinto hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmassa järjestyksessä seuraavasti:
Liiketoiminnan palveluiden osaamisala (2407):
1. EdupoliPointCollege Oy (Y-tunnus 2918298-7)
2. Ami-säätiö (Y-tunnus 0213612-0)
3. Markkinointi- instituutti (Y-tunnus 0201689-0)
Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala (2408):
1. EdupoliPointCollege Oy (Y-tunnus 2918298-7)
2. Management Institute of Finland MIF Oy (2460281-5)
3. Helsinki Business College Oy (Y-tunnus 2162576-3)
4. Ami-säätiö (Y-tunnus 0213612-0)
5. Markkinointi- instituutti (Y-tunnus 0201689-0)
6. AVA- instituutin kannatusyhdistys ry (0211060-9)
Kiinteistönvälityksen osaamisala (2409):
1. EdupoliPointCollege Oy (Y-tunnus 2918298-7)
2. Markkinointi- instituutti (Y-tunnus 0201689-0)
Finanssipalveluiden osaamisala (2410):
1. EdupoliPointCollege Oy (Y-tunnus 2918298-7)
2. Management Institute of Finland MIF Oy (2460281-5)
3. Markkinointi- instituutti (Y-tunnus 0201689-0)
Taloushallinnon osaamisala (2411):
1. EdupoliPointCollege Oy (Y-tunnus 2918298-7)
2. Management Institute of Finland MIF Oy (2460281-5)
3. Helsinki Business College Oy (Y-tunnus 2162576-3)
4. Ami-säätiö (Y-tunnus 0213612-0)
Kansainvälisen liiketoiminnan ja huolinnan osaamisala (2412):
1. EdupoliPointCollege Oy (Y-tunnus 2918298-7)
2. Management Institute of Finland MIF Oy (2460281-5)
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa oppisopimuspalveluiden koulutuspäällikön allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa oppisopimuspalveluiden koulutuspäällikön tekemään päätökset optiokausien käyttöönotosta.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 3 000 000 euroa (alv 0%) sisältäen mahdolliset optiokaudet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinta perustuu hankintapalveluiden Stadin ammatti- ja aikuisopiston oppisopimuspalveluiden toimeksiannosta tekemään kilpailutukseen HEL 2018-012930 oppisopimuskoulutuksena järjestettävä liiketoiminnan ammattitutkinto. Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluiden hankinta, jonka kilpailutus tehtiin käyttäen avointa menettelyä. Tarjouspyyntö julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelu.fi-palvelussa 21.1.2018. Korjausilmoitus julkaistiin 8.1.2019.
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Stadin ammatti- ja aikuisopiston oppisopimuspalvelut on koulutuksen järjestäjä. Stadin ammatti- ja aikuisopiston oppisopimuspalveluilla ei ole järjestämislupaa kyseessä oleviin koulutuksiin, joten koulutukset piti kilpailuttaa. Oppisopimuskoulutus on pääosin työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävää koulutusta, jota täydennetään tarvittaessa muissa oppimisympäristöissä tapahtuvalla osaamisen hankkimisella. Tavoitteena on tuottaa työpaikan ja työntekijän tarpeista lähtevää koulutusta. Työssä tarvittavan osaamisen lisäksi tutkintotavoitteisuudella halutaan varmistaa koulutettavan muodollinen pätevyys, joka edistää liikkuvuutta työmarkkinoilla.
Tarjouspyyntö oli jaettu kuuteen (6) osa-alueeseen siten, että tarjoaja sai jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen.
Liiketoiminnan ammattitutkintoon kuuluvat osaamisalat (osa-alueet):
1. Liiketoiminnan palveluiden osaamisala
2. Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala
3. Kiinteistönvälityksen osaamisala
4. Finanssipalveluiden osaamisala
5. Taloushallinnon osaamisala
6. Kansainvälisen liiketoiminnan ja huolinnan osaamisala
Hankinnasta perustetaan puitejärjestely seuraavasti:
Liiketoiminnan palveluiden osaamisala:
Puitejärjestelyyn valitaan kuusi (6) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala:
Puitejärjestelyyn valitaan kuusi (6) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
Kiinteistönvälityksen osaamisala:
Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
Finanssipalveluiden osaamisala:
Puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
Taloushallinnon osaamisala:
Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
Kansainvälisen liiketoiminnan ja huolinnan osaamisala:
Puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) palveluntuottajaa, ellei vaatimukset täyttäviä tarjoajia ole vähemmän.
Hankinnat tullaan tekemään sopimuskaudella tämän kilpailutuksen mukaisessa ensisijajärjestyksessä. Jos ensisijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva ei pysty toteuttamaan hankittavaa koulutusta tai näyttöä vaaditussa aikataulussa, hankinta tehdään järjestyksessä seuraavalta palveluntuottajalta. Jos opiskelijan tarvitseman koulutuksen painotusta ei ole ensisijajärjestyksessä ensimmäisellä tarjoajalla, voidaan koulutus tilata sijajärjestyksessä seuraavalta tarjoajalta, jolla on kyseinen koulutuksen painotus mahdollinen.
Kilpailutuksen tarjousten viimeinen jättöaika oli 22.1.2019 klo 14.00. Määräaikaan mennessä tarjouksia saapui yhteensä kuusi (6): Ami-säätiö, AVA- instituutin kannatusyhdistys ry, EdupoliPointCollege Oy, Helsinki Business College Oy, Management Institute of Finland MIF Oy, Markkinointi- instituutti.
EdupoliPointCollege Oy (Y-tunnus 2918298-7) jätti tarjouksensa nimellä Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Liikelaitos Edupoli (Y-tunnus 0210838-1). Tarjouksen mukana olleen selvityksen mukaan EdupoliPointCollege Oy vastaa 1.1.2019 alkaen Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän velvoitteista.
Saapuneiden tarjousten jakautuminen osa-alueiden välillä on kerrottu päätöksen liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde:
Kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteina olivat hinta (80 pistettä) ja laatu (20 pistettä). Tarjouspyynnön maksimipisteet yhteensä 100.
1. Kokonaishinta, maksimipisteet 80 pistettä.
Kokonaishinnaltaan edullisin tarjous sai mainittujen maksimipisteiden verran vertailupisteitä. Muiden tarjousten vertailupisteet laskettiin siten, että edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrottiin maksimipisteillä (X/Y*80).
2. Laatu, maksimipisteet 20 pistettä.
2.1 Koulutustarjotin pakollisille ja valinnaisille tutkinnon osille, maksimipisteet 10 pistettä.
Tarjoajalla on koulutustarjotin pakollisille ja valinnaisille tutkinnon osille.
Pisteytys:
10 pistettä: Koulutustarjottimesta selviää kaikki vaadittavat tiedot tutkinnon osista vuosikellon omaisesti.
0 pistettä: Koulutustarjotin on puutteellinen.
2.2 Tarjottavien osaamisalojen määrä
Tarjoaja tarjoaa kaikki osaamisalat tai osan osaamisaloista.
Pisteytys:
10 p. Tarjoaja tarjoaa 5-6 osaamisalaa.
5 p. Tarjoaja tarjoaa 3-4 osaamisalaa.
0 p. Tarjoaja tarjoaa 1-2 osaamisalaa.
Vertailu tehtiin osa-alueittain. Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja tarjousten vertailu on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 3 000 000 euroa (alv 0%) sisältäen mahdolliset optiokaudet.
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy kaksi yhden (1) vuoden optiokausien mahdollisuutta (optiot 1 v + 1 v). Optiokaudella tarkoitetaan mahdollisuutta sopimuksen jatkamiseen alkuperäisin ehdoin. Optiokauden käytöstä päättää tilaaja ja ilmoittaa sen käyttämisestä palveluntuottajalle kuusi (6) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.
Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi maaliskuussa 2019. Hankintasopimukset tulevat voimaan molempien osapuolten allekirjoituksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Detta beslut publicerades 19.02.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Satu Paljakka, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150
Sari Slöör, koulutuspäällikkö, puhelin: 09 310 64093