Hankinta, Sairaalakalusteiden hankinta, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-008840
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 210 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Respecta Oy:n hankintaoikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 18.8.2020 § 120 koskien sairaalakalusteiden hankintaa (osa-alueet 1 ja 2)

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi Respecta Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 18.8.2020 § 120 osa-alueen 1 (sähkösäätöinen sänky) osalta ja hyväksyi Respecta Oy:n osa-alueen 1 tarjouksen. Respecta Oy sijoittuu puitejärjestelyn osa-alueen 1 etusijajärjestyksessä sijalle 4.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hylkäsi Respecta Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 18.8.2020 § 120 osa-alueen 2 (kokoontaittuva sähkösäätöinen sänky) osalta.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätös 18.8.2020 § 120 säilyy muilta osin ennallaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Sosiaali- ja terveystoimiala on kilpailuttanut 13.2.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä sairaalakalusteita Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköitä varten. Tarjouspyynnössä hankinta oli jaettu viiteen eri osa-alueeseen:

  • Osa-alue 1. Sähkösäätöinen sänky
  • Osa-alue 2. Kokoontaittuva sähkösäätyinen sänky
  • Osa-alue 3. Potilaspöytä/yöpöytä pyörillä
  • Osa-alue 4. Suihkupaari: korkeussäädettävä, hydraulinen
  • Osa-alue 5. Luku- ja ruokailutaso.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten tuli täyttää tarjoajille ja tarjotuille tuotteille tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset. Tarjouspyynnön vaatimukset täyttäneiden tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Tarjouspyynnön vaatimukset täyttäneet tarjoukset asetettiin puitejärjestelyssä osa-alueittaan etusijajärjestykseen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt hankintapäätöksen 18.8.2020 § 120 sairaalakalusteiden hankinnasta.

Oikaisuvaatimus ja sen perustelut

Hankintayksikkö on saanut määräajassa 9.9.2020 Respecta Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien sosiaali- ja terveyslautakunnan 18.8.2020 § 120 tekemän hankintapäätöksen perumista osa-alueiden 1 ja 2 osalta. Respecta Oy vaatii, että hankintapäätöstä oikaistaan siten, että Respecta Oy:n tarjous osa-alueissa 1 ja 2 hyväksytään ja että Respecta Oy hyväksytään puitejärjestelyyn osa-alueissa 1 ja 2.

Respecta Oy perustelee oikaisuvaatimustaan seuraavasti:

Osa-alue 1 Sähkösäätöinen sänky: Tarjouspyynnössä ei ole vaadittu osa-alueeseen 1 (pos 1 ja pos 2) tarjottujen tuotteiden täyttävän käyttövaatimusta, jonka mukaisesti sängyn tulisi olla kokoontaitettava ja käyttöasentoon avattava yhden henkilön toimesta alle viidessä minuutissa ilman työkaluja tai erillisiä lisävarusteita. Hankintapäätöksessä Respecta Oy:n antama tarjous on hylätty, koska tarjottu tuote ei täyttänyt edellä mainittua käyttövaatimusta osa-alueen 1 (pos 1 ja 2) osalta. Tarjottu tuote osa-alueessa 1 on tarjouspyynnön mukainen, ja tuotteen hylkääminen on tehty virheellisesti.

Osa-alue 2 Kokoontaittuva sähkösäätöinen sänky: Respecta Oy on inhimillisen virheen vuoksi toimittanut tarjotun tuotteen käyttöohjeen vanhan version 1.1, josta ei ole todennettavissa sängyn käyttökuntoon saattaminen ja kokoontaittaminen ilman työkaluja. Respecta Oy tarjous osa-alueessa 2 on hylätty, koska tarjotun tuotteen kokoontaitettaessa ja avattaessa tarvitaan kuusiokoloavainta, eikä sängyn käyttökuntoon saattaminen toteudu helposti yhden henkilön toimesta. Respecta Oy toimitti oikaisuvaatimuksen liitteenä tarjoamansa tuotteen oikean käyttöohjeen 2.0, josta käy ilmi sängyn käyttökuntoon saattaminen ja kokoontaittaminen varastointia varten ilman työkaluja ja erillisiä lisävarusteita.

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Asianosaisia Lojer Oy:tä, Stiegelmyer Oy:tä ja Unikulma Oy:tä on kuultu kirjallisesti lähetetyllä viestillä, johon pyydettiin kirjallista vastausta ratkaisun sisällöstä 12.10.2020 mennessä. Osalliset eivät ole heille varatusta tilaisuudesta huolimatta antaneet lausuntoa.

Sovellettavat säännökset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, 3.1 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 104.2 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Respecta Oy:n oikaisuvaatimus on toimitettu hankintayksikölle määräajassa.

Hankintayksikkö on tarkastanut osa-alueen 1 (sähkösäätöinen sänky) tarjouspyynnön vaatimukset ja toteaa, että osa-alueeseen 1 tarjotulta tuotteelta ei edellytetty käyttövaatimusta, jonka mukaan sängyn tulisi olla kokoontaitettava ja käyttöasentoon avattava yhden henkilön toimesta alle viidessä minuutissa ilman työkaluja tai erillisiä lisävarusteita. Näin ollen Respecta Oy:n tarjoama tuote on tarjouspyynnön mukainen. Sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöstä 18.8.2020 § 120 oikaistaan osa-alueen 1 (sähkösäätöinen sänky) osalta ja Respecta Oy hyväksytään puitejärjestelyyn. Respecta Oy sijoittuu osa-alueen 1 puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä sijalle 4.

Hankintayksikkö on tarkastanut osa-alueen 2 (kokoontaitettava sähkösäätöinen sänky) tarjouspyynnön vaatimukset ja toteaa, että osa-alueeseen 2 tarjotulta tuotteelta edellytettiin käyttövaatimusta, jonka mukaan sängyn tulisi olla kokoontaitettava ja käyttöasentoon avattava yhden henkilön toimesta alle viidessä minuutissa ilman työkaluja tai erillisiä lisävarusteita.

Respecta Oy:n tarjoaman sängyn kokoontaittomekanismi ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Käyttöohjeen perusteella sängyssä on erillinen kuljetustuki ja sängyn kokoontaitettaessa ja avattaessa tarvitaan kuusiokoloavainta ja ruuvimeisseliä. Respecta Oy:n antama tarjous osa-alueeseen 2 ei ollut tarjouspyynnön mukainen, ja se tulee hylätä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemä hankintapäätös 18.8.2020 § 120 pysyy voimassa osa-alueen 2 osalta. Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Liitteenä 1 on hankintaoikaisun mukaisin muutoksin korjattu tarjousten vertailupöytäkirja.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 18.08.2020 § 120

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä sairaalakalusteiden
hankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

- Algol Trehab Oy (2031642-4)
- Lojer Oy (2552542-8)
- Respecta Oy (1623211-3)
- Stiegelmeyer Oy (1773600-6)
- Ortobed Oy (2080043-5)

B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan:

- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisesta ja purkamisesta.

Tarkemmat tiedot hankittavista tuotteista ilmenevät liitteestä 1 Vertailupöytäkirja.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Hankinnasta tehdään toimittajille erilliset tilaukset.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on 1,9 milj. euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Annika Honkavaara, osastonhoitaja, puhelin: 310 51087

annika.honkavaara@hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija:

marita.lehtinen@hel.fi

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 11.08.2020 § 133

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti poistaa sairaalakalusteiden hankinnassa 27.4.2020 § 84 tekemänsä päätöksen.

Tarkastusmenettelyssä on tullut selville, että kyseessä oleva päätös olisi pitänyt hankintavaltuuksien mukaisesti tuoda sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi.

Päätöksen perustelut

Hallintolain asiavirheen korjaamista koskevan 50 § 1 mom. 2 kohdan mukaan viranomainen voi poistaa päätöksensä, jos se perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaaliala- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa.

Sairaalakalusteiden hankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 1 900 000 euroa, mistä syystä lautakunnan tulee päättää asiasta ja sosiaaliala- ja terveystoimialan toimialajohtajan virheellinen hankintapäätös 27.4.2020 § 84 tulee poistaa.

Toimialajohtajan päätöksen täytäntöönpanoon ei ole ryhdytty.

Tarjoajille on ilmoitettu, että kyseinen päätös on mitätön ja toimivaltaisena viranomaisena sosiaali- ja terveyslautakunta käsittelee päätöksen sairaalakalusteiden hankinnasta.

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 27.04.2020 § 84

Lisätiedot

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43241

marita.lehtinen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 11.11.2020

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3809958

marita.lehtinen(a)hel.fi

Annika Honkavaara, osastonhoitaja, puhelin: 09 310 51087

annika.honkavaara(a)hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.