Vahingonkorvaus, autovaurio, 2.4.2020, Keinutie 7

HEL 2020-004832
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 13. / 396 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 11.6.2020 § 112 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto-ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 11.6.2020 § 112 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto-ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 11.6.2020 § 112 päätöksellään hylännyt osoitteessa Keinutie 7 kohdalla 2.4.2020 noin kello 12.15 tapahtuneeseen lähisiirtoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta Keinutie 7 kohdalla 2.4.2020 noin kello 12.15 tehdyn lähisiirron yhteydessä tapahtuneeseen ajoneuvon lähisiirtoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakijalle on toimitettu oikaisuvaatimuksen perusteella hakijan ajoneuvon lähisiirtoa koskeva siirtopöytäkirja, jonka jälkeen hakija on täydentänyt oikaisuvaatimustaan. Hakija on liittänyt oikaisuvaatimukseen 2 kpl ajoneuvovaurioiden korjauskustannuslaskelmaa.

Perustelut

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää myös syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkorvausta vaativan on osoitettava syy-yhteyden olemassaolo.

Lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksessä on todettu ajoneuvoa koskevan siirtopöytäkirjan nojalla, että ajoneuvossa on ollut valmiiksi vaurioita, ja että ajoneuvolle ei ole aiheutunut siirrosta vaurioita. Myös siirron suorittaja on antanut asiaan selvityksen, jossa vahvistetaan vaurioiden olleen jo valmiiksi ajoneuvossa ennen siirtoa, ja että ajoneuvon siirto on sujunut asianmukaisesti nostamalla ajoneuvo suoraan edestä nostoaisaan.

Ajoneuvon siirtoa valvoneelta siirronvalvojalta on pyydetty lisäselvitys oikaisuvaatimuksen johdosta. Saadun selvityksen mukaan siirtopöytäkirjan kirjaukset siitä, että vauriot ovat olleet vanhoja pitävät paikkaansa eivätkä kyseessä olevat vauriot ole aiheutuneet lähisiirron yhteydessä.

Ajoneuvon siirron aikana nostoaisa koskettaa ainoastaan siirrettävän auton renkaiden kulutuspintaa eikä siirron aikana kosketa auton keulaan tai kylkiin. Ajoneuvo liikkuu vetävät pyörät ylhäällä hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettyinä. Ajoneuvon siirto on mahdollista suorittaa nostoaisalla myös käsijarrun päällä ollessa.

Vaikka siirtopöytäkirjassa ei ole ajoneuvosta valokuvia ennen nostoaisan asettamista, on ajoneuvo kuvattu ennen sen siirtoa sekä siirron jälkeen. Valokuvista käy ilmi, että ajoneuvon kuljettajanpuoleinen sivupeili on ollut irti jo ennen siirtoa, ja ettei nostoaisa ole ollut ennen tai siirron jälkeen kosketuksissa hakijan ajoneuvon keulaan ja/tai sivupeiliin. Hakijan oikaisuvaatimuksessa esitetyistä valokuvista on havaittavissa, että ajoneuvon vauriot sijaitsevat kuljettajanpuoleisen ajovalon reunasyvennyksessä etupuskurin yläosassa ja osin sen alla. Koska nostoaisa koskettaa ainoastaan renkaiden kulutuspintaa, eivät kuljettajanpuoleisen etupuskurin ja matkustajanpuoleisen sivupeilin vauriot ole voineet syntyä ennen siirtoa siirtoauton virheellisestä ohjaamisesta, kuten hakija on oikaisuvaatimuksen täydennyksessä esittänyt. Myös siirtopöytäkirjan tiedot sekä asiassa saadut muut selvitykset osoittavat, ettei ajoneuvolle ole aiheutunut siirrosta vaurioita, ja että ko. vauriot ovat olleet hakijan ajoneuvossa ennen siirron aloittamista.

Kaupunki katsoo edellä esitetyin perustein, että ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti eivätkä hakijan ajoneuvoa kohdanneet vauriot ole aiheutuneet ajoneuvon lähisiirron yhteydessä, eikä kaupunki näin ollen ole korvausvelvollinen.

Oikaisuvaatimuksen täydennyksessä on esitetty, että siirtopöytäkirjan luotettavuutta alentaa sen epäloogisuus ja virheet, kuten kuvien virheellinen järjestys, niiden ottamisen ajankohta, kuvien samat aikaleimat ja siirtopaikan virheellinen merkintä karttaan.

Siirronvalvoja, joka tekee merkinnät siirtopöytäkirjaan, on siirtotilanteessa valvomassa sekä siirrettävän ajoneuvon omistajan että kaupungin etua. Siirtopöytäkirjan tiedoista on todettavissa, että valokuvat (3 kpl) on otettu 2.4.2021 ajoneuvon lähisiirron suorittamisen yhteydessä. Siirtopöytäkirjaan on merkitty, että siirto on aloitettu kello 12.05 ja valokuvat on tallennettu kello 12.09 eli valokuvien samanaikaiset aikaleimat viittaavat niiden tallennusajankohtaan. Valokuvat ovat pöytäkirjassa eri järjestyksessä kuin ne on otettu. Valokuvat (s. 2 ja 4) on otettu ennen hakijan ajoneuvon siirtoa nostoaisan ollessa asetettuna ajoneuvon alle ja valokuvassa (s. 3) siirto on suoritettu, mutta nostoaisa on vielä paikoillaan. Siirtopöytäkirjan karttaan on merkitty ajoneuvon sijaintipaikka virheellisesti, mutta pöytäkirjan muista tiedoista käy ilmi, että ajoneuvo on siirretty osoitteesta Keinutie 7 osoitteeseen Keinutie 5.

Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon tuulilasissa ei ole ollut siirtoilmoitusta.

Ajoneuvojen siirtämistä koskevan lain mukaan viranomaisen on ilmoitettava lähisiirrosta ajoneuvon omistajalle tai haltijalle suullisesti tai kirjallisesti taikka jätettävä sitä koskeva ilmoitus näkyvälle paikalle ajoneuvoon.

Hakijan kertoman mukaan hakija on saanut tiedon ajoneuvon siirrosta siirtotilanteen yhteydessä. Ilmoittaminen lähisiirrosta voidaan tehdä lain edellyttämällä tavalla muutoinkin kuin jättämällä siirtoilmoitus ajoneuvon tuulilasiin.

Asiassa on jäänyt näyttämättä syy-yhteys kaupungin suorittaman ajoneuvon siirron ja hakijan ajoneuvossa ilmenneiden vaurioiden välillä.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (30.12.2019/1508) 6 §, 10 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 11.6.2020. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 11.6.2020 eli säädetyssä määräajassa.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 11.06.2020 § 112

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 8.4.2020 esittänyt kaupungille vielä yksilöimättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo on vaurioitunut 2.4.2020 noin klo 12.15 suoritetun lähisiirron yhteydessä osoitteessa Keinutie. Hakija on ajoneuvonsa luokse saavuttuaan havainnut sivupeilin olevan täysin revennyt. Hakija on myöhemmin havainnut, että myös osa etupuskurista oli haljennut.

Kunnossa- tai puhtaanapitoa haittaavan ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa, joka laatii lähisiirrosta siirtopöytäkirjan. Pöytäkirjaan merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Hinausyrittäjä vastaa siirron aikana tapahtuvista mahdollisista vahingoista, hinauspalvelusopimuksen mukaisesti.

Ajoneuvojen siirtoyksiköstä on pyydetty selvitys ajoneuvon siirrosta. Saadun selvityksen mukaan hakijan ajoneuvo on jouduttu siirtämään 2.4.2020 klo 12.05 kadun kunnossapitotyötä haittaavana osoitteesta Keinutie 7 osoitteeseen Keinutie 5.

Hakijan ajoneuvoa koskevaan siirtopöytäkirjaan on merkitty, että ajoneuvossa on ollut valmiiksi vaurioita. Lisäksi pöytäkirjaan on merkitty, että ajoneuvolle ei ole aiheutunut siirrosta vaurioita. Myös siirron suorittaja on antanut asiaan selvityksen, jossa vahvistaa vaurioiden olleen jo valmiiksi ajoneuvossa ennen siirtoa. Ajoneuvon siirto on sujunut asianmukaisesti ja se on tehty nostaen ajoneuvo suoraan edestä nostoaisaan. Ajoneuvo on kuvattu sen ollessa nostettuna nostoaisaan.

Lähisiirron aikana ajoneuvo liikkuu vetävät pyörät ylhäällä, hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettyinä. Auton jousitus toimii kuten tiellä ajettaessa, siirtonopeus on pieni ja siirronvalvoja tarkkailee, että siirto tapahtuu asianmukaisesti.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli tässä tapauksessa lähisiirron suorittajan on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Hakijan ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti eikä siirtopöytäkirjaan ole merkitty, että siirrosta olisi aiheutunut ajoneuvolle vaurioita. Kyseiset vauriot ovat olleet ajoneuvossa jo ennen siirron aloittamista. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut ajoneuvolle tehdystä lähisiirrosta, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (828/2008) 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 31.08.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Mer information fås av

Virpi Leppänen, lakimies, puhelin: 09 310 33260

virpi.leppanen@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 11.6.2020
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 11.6.2020, saate
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Oikaisuvaatimus 11.6.2020, liite, sivupeilikorjaus
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Oikaisuvaatimus 11.6.2020, liite, keulakorjaus
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Oikaisuvaatimus, täydennys 6.2.2021
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.