Hankinta, yhteishankinta, pehmopaperit, kaupunginkanslia

HEL 2020-009360
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 30. / 32 §

Hankintaoikaisuvaatimus, pehmopapereiden yhteishankinta

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus totesi, että pehmopapereista 5.11.2020 tehtyyn hankintapäätökseen kohdistuvan hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn keskeyttämisen vuoksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankintajohtaja on päätöksellään 3.12.2020 keskeyttänyt pehmopapereiden yhteishankinnan osa-alueen 1 (WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet) hankintaa tekemättä. Hankinta on keskeytetty hankintamenettelyn sähköisessä huutokaupassa sattuneen järjestelmävirheen vuoksi. Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevaa hankinnan osa-aluetta 1 ei näin ollen toteuteta 5.11.2020 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Osa-alue on tarkoitus kilpailuttaa uudelleen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.

Stäng

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 15.12.2020 § 215

Päätös

Hankintajohtaja päätti, että pehmopapereiden hankinnat tehdään väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla seuraavien toimittajien kanssa:

- WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet: Metsä Tissue Oyj (1867831-1)

- Annos- ja lautasliinat: Pamark Oy (0601684-7)

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo väliaikaisjärjestelyn aikana on noin 560 000 euroa. Hankinnan arvoa arvioitaessa on otettu huomioon yhden vuoden käsittelyaika markkinaoikeudessa.

Päätöksen perustelut

Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 201 § 5.11.2020 pehmopapereiden yhteishankinnasta, joka perustui kaupunginkanslian tarjouspyyntöön H076-20 / HEL 2020-009360.

Hankintajohtajan päätöksestä on tehty valitus markkinaoikeuteen. Hankintalain 153 §:n mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

Väliaikaisjärjestelyn tekeminen on hankinnan luonteen takia välttämätöntä Helsingin kaupungille.

Väliaikaisjärjestely on voimassa enintään siihen saakka, kun hankintapäätöstä 5.11.2020 koskeva valitus on markkinaoikeudessa ratkaistu ja kun mahdollinen virhe hankintamenettelyssä on markkinaoikeuden antaman ratkaisun perusteella korjattu.

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 03.12.2020 § 210

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 05.11.2020 § 201

Lisätiedot

Janina Riutta, Palvelupäällikkö, puhelin:

janina.riutta@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 19.01.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Mer information fås av

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 18.11.2020

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.