Poikkeaminen, Mehiläistie 21, As Oy Helsingin Mehiläistie 21

HEL 2020-009481
Ärendet har nyare handläggningar
§ 100

Puistola, Mehiläistie 21, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 41. kaupunginosan (Puistola) korttelin 41033 tonttia nro 8 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 7406 siten, että

  • asunnot sijoittuvat päällekkäin AO-pientalokorttelialueelle, asemakaavassa erilliset ja kaksiasuntoiset pientalot, joissa enintään 70 % yhteen kerrokseen,
  • rakennukset, autopaikat, jätehuolto ja ajoyhteys sijoittuvat osittain asemakaavassa osoitetulle istutettavalle alueelle,
  • kaksikerroksisen rakennuksen enimmäiskorkeus ylittyy 1 metrillä, asemakaavassa 6 metriä,  
  • rakennusoikeus ylittyy noin 21 m²:llä, koska huoneistokohtaiset irtaimistovarastot sijoittuvat rakennusmassan yhteyteen ensimmäiseen kerrokseen. 

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • rakennusmassojen tulee vastata erillispientalojen (eli omakoti- ja paritalojen) hahmoa,
  • hankkeesta tulee laatia hyvä pihasuunnitelma, jossa osoitetaan, että pysäköinnin järjestelyt eivät vie liian suurta osuutta piha-alueen vehreydestä ja esitetään kadunvarren vähintään 4 m leveä istutusalue.

Maksu

1 000 euroa

Hakija

Asunto-osakeyhtiö Mehiläistie 21

Rakennuspaikka

41. kaupunginosan (Puistola) korttelin 41033 tontti nro 8

Hakemus

Hakija hakee lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta nro 7406 siten, että asunnot sijoittuvat päällekkäin AO-korttelialueella, rakennuksen enimmäiskorkeus ylittyy, rakennukset ym. sijoittuvat osin istutettavalle alueelle ja että rakennusoikeus ylittyy, kun asuntokohtaiset varastot sijoitetaan rakennusten ensimmäiseen kerrokseen.

Hakijan mukaan tarkoituksena on rakentaa kiinteistölle kolmen asuinrakennuksen kokonaisuus. Jokaisessa rakennuksessa on kaksi päällekkäin sijoittuvaa asuntoa, yhteensä kuusi asuntoa. Alustavien suunnitelmien mukaan rakennukset ovat puurakenteisia, puuverhoiltuja ja niissä on pulpettikatot.

Hakija perustelee hakemustaan seuraavasti:

Asuntojen sijoittamista päällekkäin hakija perustelee monimuotoisuudella ja yhdenvertaisuusperiaatteella. Erilainen rakennustyyppi luo pientalotyyppisen rakennusmassan, jolla vastataan myös kasvavaan pienasuntojen tarpeen kysyntään

Rakennusten ja huoltopihan sijoittamista osittain istutettavalle tontin osuudelle hakija perustelee tontin käytettävyydellä. Asemakaavassa osoitetulla istutettavalla tontin osalla on tällä hetkellä vain yksi kuusi. Kiinteistölle jää rakentamisen jälkeen istutettavaa tontin osuutta, joka istutetaan puistomaiseksi ympäristöksi.

Asemakaavassa kaksikerroksisen rakennuksen enimmäiskorkeudeksi on sallittu 6 m. Hakijan mukaan nykymääräysten mukaiset lämmöneristysvaatimukset johtavat korkeampiin rakennuksiin. Nykyisin laadittavissa asemakaavoissa enimmäiskorkeus on nostettu 6,5-7,5 metriin. Pulpettikattomuoto nostaa rakennuksen kokonaiskorkeutta, mutta on kapearunkoisen rakennuksen kaupunkikuvallisen ilmeen kannalta soveltuvampi. Suunniteltujen kaksikerroksisten rakennusten korkeus tulee olemaan noin 7 m.

Huoneistokohtaiset irtaimistovarastot on sijoitettu rakennusmassan yhteyteen ensimmäiseen kerrokseen. Asemakaava mahdollistaisi asuntokohtaisen 20 m²:n kokoisen autokatoksen rakentamisen, jota hakijan mukaan ei ole tarkoitus toteuttaa. Varastotilojen pinta-ala yhteenlaskettuna vastaa yhden autokatoksen tarvitsemaa tilaa. Hakija perustelee poikkeamista siten, että asemakaavasta poikkeavalla ratkaisulla muodostetaan vähemmän tontin pinta-alaa käyttävä kokonaissuunnitelma.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 2.12.1977 vahvistettu asemakaava nro 7406. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on erillisten, enintään kaksiasuntoisten pientalojen korttelialuetta (AO). Tonteilla kerrosalasta saa rakentaa enintään 70 % yhteen kerrokseen. Kerrosalan lisäksi tontille saa rakentaa talous- ja asuinrakennuksen yhteyteen autokatoksia, joiden kerrosala on enintään 20 m² / asunto.

Rakennusten vähimmäisetäisyys naapuritontin rajasta on 4 m ellei rakennusrajoin toisin määrätä. Erillisrakennusten etäisyyden toisistaan tulee olla riittävä. Asuinrakennuksen saa naapurin suostumuksella rakentaa tontin rajaan kiinni. Mikäli rakennus on pituudeltaan yli 15 m, se on jaettava pienempiin yksiköihin. Kaksikerroksisen rakennuksen enimmäiskorkeus on 6 m. AO-korttelialueilla autopaikkojen vähimmäismäärä on 1 ap / asunto.

Tontin koilliskulmaan on merkitty alueen osa, jolla on kaupunkikuvallisesti arvokkaita puita. Mikäli maistraatti antaa luvan puiden kaatamiseen, on tilalle istutettava uudet puut. Rakentamattomat tontinosat, joita ei käytetä leikkipaikkoina, kulkuteinä eikä vaadittuun määrään autopaikkoja, on istutettava. Rakennustyötä suoritettaessa on erityisesti pidettävä huolta siitä, ettei puita ja pensaita vahingoiteta. Mikäli puita ja pensaita tuhoutuu, on tilalle istutettava uudet. Kaupunkikuvallisesti arvokkaat puiden alueet on rajattu.

Tontin rakennusoikeus on 241 k-m², kun tehokkuusluku e=0,25 ja pinta-ala 965 m².

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A4). Aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata.

Nykytilanteessa tontilta on purettu rakennukset, purkamislupa 20.11.2018. Tontilla kasvaa suuri kuusi.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (27.8.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 4 kpl. Muistuttajien mielestä haetut poikkeamiset kohdistuvat lähes kaikkiin asemakaavan keskeisiin määräyksiin ja korostavat siten, että rakentamisessa tulee pysyä asemakaavan sallimissa rajoissa ja että rakentaminen toteutettaisiin ympäristöön sopeutuvalla tavalla. Hakijan suunnitelmien mukainen rakennusmassa poikkeaa radikaalisti nykyisestä rakennuskannasta ja asemakaavasta.

Muistuttajat korostavat, että alueelle on tunnusomaista asumisväljyys, joka tarjoaa lapsiperheille asuntoja omalla pihalla. Kiinteistölle suunnitelmien mukaan rakennettavat kuusi asuntoa kolmeen rakennukseen rajaa yhden asunnon huoneistoalaksi vain noin 35 m², kun kerrosala on 45,5 k-m² sisältäen asuntokohtaisen varaston (7 m²) sekä ulkoseinät.

Muistuttajat toteavat, että asuntojen sijoittaminen päällekkäin ja pulpettikattoratkaisu johtavat asemakaavan enimmäiskorkeuden olennaiseen ylitykseen. Lisäksi kuuden asunnon liikennetarpeet heikentävät liikenneoloja ja turvallisuutta, kun jokaisella asunnolla on 1 autopaikka.

Pelastuslaitos toteaa kannanotossaan, ettei se näe esteitä poikkeamisille.

Hakemuksesta ei pyydetty lausuntoja.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että asemakaavassa ei ole erikseen rajoitettu tontille sijoitettavien asuntojen eikä rakennusten lukumääriä. Rakennukseen sijoitettavien asuntojen lukumäärä on rajoitettu kahteen. Rakennusten lukumäärää ei ole rajoitettu tontilla, mutta rakennusten välinen etäisyys tulee olla riittävä. Suunnitelmissa päämassojen välinen etäisyys on 5 m, joka noudattaa alueen muilla tonteilla toteutettuja ratkaisuja.

Hakijan mukaan sijoittamalla kiinteistölle osoitettu rakennusoikeus kokonaisvaltaisesti kahteen tasoon jää tontille paljon tilaa muille toiminnoille

Suunnitelmien mukainen rakentaminen noudattaa pientalomaista rakentamista. Ratkaisu sallii mahdollisuuden eri elämäntilanteissa oleville valita pientalotyyppisen asumismuodon kerrostaloasumisen vaihtoehtona

Hakijan mukaan asemakaavassa ei ole rajoitettu rakennusten kattomuotoa muuten kuin enimmäiskorkeuden osalta. Rakennuksen korkeuden laskentatavan takia pulpettikatto aiheuttaa harjakattoa suuremman poikkeaman enimmäiskorkeuteen, vaikka harjan korkeus olisikin kattoratkaisuissa sama.

Hakijan mukaan katuosuuden liikenteen lisääntyminen ei voi kohdistua kyseisen kiinteistön rakennushankkeeseen, sillä Mehiläistien vastapuolelle sijaitsevalle kiinteistölle sijoittuu kahdeksan auton autokatos, joka on omiaan lisäämään liikennettä kyseisellä katuosuudella.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska asuntojen sijoittuminen päällekkäin ei huononna rakennusten soveltuvuutta pientaloalueelle. Poikkeaminen rakennustyypistä ja siten tontin käyttötarkoituksesta on hyväksyttävää, sillä rakennukset ovat hahmoltaan erillispientaloja ja kaksiasuntoisia erillistaloja voidaan tontille kaavan mukaisestikin rakentaa. On myös eduksi, jos pientaloalueellakin on asuntotarjontaa monenlaisiin elämäntilanteisiin.

Tontille merkitty alueen osa, jolla on kaupunkikuvallisesti arvokkaita puita, on suhteellisen laaja ja se on merkitty kaavakarttaan 1970-luvulla tontilla olleiden rakennusten ja puuston mukaisesti. Nykytilanteessa rakennus on purettu ja puustoa ei enää ole yhtä ikääntynyttä kuusta lukuun ottamatta. Lähialueen uudemmissa kaavoissa edellytetään kuitenkin vähintään 4 m levyistä istutusaluetta Mehiläistien varressa. Mehiläistie 21 tontilla säilytettävien puiden alueelle voidaan sijoittaa myös rakentamista, kunhan kadunvarren vehreätä ilmettä noudatetaan kadunvarren vähintään 4 m levyisellä istutusalueella.

Suunnitelmassa on tontille esitetty yhteensä kuusi autopaikkaa, joiden sijoittelu ja rakentamistapa vaikuttavat merkittävästi tontin ilmeeseen ja käytettävyyteen. Rakennusluvan yhteydessä tulee esittää hyväksyttävä pihasuunnitelma, jossa osoitetaan, että pysäköinnin järjestelyt eivät vie liian suurta osuutta piha-alueen vehreydestä.

Kaksikerroksisen pientalorakentamisen enimmäiskorkeutena nykyisin laadittavissa kaavoissa käytetään yleisesti 7 m korkeutta, sillä nykyisiä huonekorkeuksia ja vaadittuja eristepaksuuksia noudattamalla 6 m korkeuden noudattaminen on osoittautunut vaikeaksi. Kaavanmukaisen 6 m enimmäiskorkeuden ylittäminen on siis perusteltua.

Rakennusoikeus ylitetään irtaimistovarastojen osalta noin 21 m². Ylitys on merkitykseltään vähäinen, sillä autokatokset jätetään rakentamatta ja autosuojien kerrosalaa sallitaan nykyisen kaavoituskäytännön mukaan käyttää osin myös varastotilojen rakentamiseen.

Mehiläistie on vähäliikenteinen asuntokatu, jossa liikennemäärä on noin 100 ajoneuvoa/vrk. Liikennemäärän lisäys ei siis ole merkittävä eikä muutos huononna alueen liikenneturvallisuustilannetta.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 02.11.2020

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 100 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 100 § (Maksusta ).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja